تنش دیپلماتیک میان ایران و پرتغال

در هفته گذشته اخبار مختلفی از موضعگیری های جدید دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور منتشر شد که واکنش بسیاری از مقامات سیاسی سایر کشورها را در پی داشت.

به گزارش ایمنا، سیاست خارجی یکی از مهمترین ارکان یک نظام حکومتی محسوب می شود و موضعگیری‌های یک حاکمیت در این زمینه می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر میزان رفاه و سطح آسایش مردم آن سرزمین داشته باشد.

 خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی خود در نظر دارد آخرین اخبار سیاست خارجی را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین موضعگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور و تحولات سیاست خارجی را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

تنش دیپلماتیک میان ایران و پرتغال

وزیر خارجه پرتغال اعلام کرد که در حال حاضر به دلایل امنیتی به ایرانیان ویزا نخواهد داد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، سانتوس سیلوا، وزیر خارجه پرتغال روز سه‌شنبه در جلسه پارلمان کشورش اعلام کرد که پرتغال در حال حاضر به دلایل امنیتی به ایرانیان ویزا نمی‌دهد. وی دلیل این اقدام را شرح نداده است.

وزیر امور خارجه پرتغال اعلام کرد که جزئیات این تصمیم را به صورت خصوصی در اختیار قانونگذاران پرتغالی خواهد گذاشت.

سانتوس سیلوا

کمک ایران به یک نفتکش خارجی

سخنگوی وزارت خارجه از کمک ایران به یک نفتکش خارجی خبر داد.

سید عباس موسوی سه‌شنبه در این ارتباط گفت: یک نفتکش خارجی به دلیل نقص فنی در خلیج فارس دچار مشکل شد که طبق مقررات بین‌المللی نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفته و توسط یدک‌ کش به سمت آب‌های ایران کشیده شده تا تعمیرات لازم روی آن صورت پذیرد.

وی اعلام کرد: جزییات بیشتر درباره این موضوع متعاقباً اعلام می‌شود.

موسوی سخنگو

تحریف مصاحبه ظریف

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در توییتی با اشاره به تذکر این نمایندگی به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: آنچه از مصاحبه ظریف منتشر شده تحریف آشکار است.

علیرضا میریوسفی سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل با تکذیب نقل قول منتشر شده در برخی رسانه‌های آمریکایی از قول ظریف نوشت: متن پرسش و پاسخ نشان می‌دهد تفسیر آسوشیتدپرس از این سخنان اشتباه است و می‌تواند موجب کاهش اعتماد عمومی به رسانه‌ها شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با تفسیری اشتباه از مصاحبه محمدجواد ظریف با NBC از آمادگی ایران برای مذاکره بر سر قدرت دفاعی مشروع خود خبر داده بود؛ خبری کذب که موجب واکنش پمپئو و ترامپ نیز شد.

میریوسفی نوشت: «تفسیری که آسوشیتدپرس از مصاحبه دکتر ظریف با ان بی سی‌نیوز درباره آمادگی برای مذاکره درخصوص برنامه موشکی ایران داشته به طور کامل اشتباه است. این جمله که "اگر ایالات متحده می‌خواهد درباره موشک صحبت کند، باید فروش انواع سلاح به کشورهای منطقه شامل فروش موشک را متوقف کند"، به هیچ عنوان به این معنی نیست که ایران مایل است درباره برخی جنبه‌های توان موشکی خود مذاکره کند. توان موشکی ایران به طور مطلق و تحت هر شرایطی قابل مذاکره با هیچ شخص یا کشوری نیست.»

وی ادامه داد: مطمئن هستیم که خبرنگاران آسوشیتدپرس به اندازه کافی با زبان محاوره‌ای انگلیسی در این مصاحبه آشنا باشند و می‌دانند که چگونه منظور گوینده را در یک مصاحبه چالشی به طور صحیح از متن استخراج کنند. استخراج یک تفسیر نادرست از یک متن و قرار دادن آن در یک سرخط خبری یقیناً موضوعی است که از ارزش و اعتماد یک رسانه معتبر نزد افکار عمومی می‌کاهد.

توسعه روابط میان ایران و آلمان

سفیر تهران در برلین اظهار کرد: آلمان علاقه‌مند به حفظ برجام و توسعه روابط اقتصادی خود با ایران است.

محمود فرازنده، در مورد دیدار اخیرش با "ماگوئل برگر" رئیس آلمانی سازوکار اینستکس گفت: در این دیدار علاوه بر تلاش جهت تسریع انجام معاملات تجاری با استفاده از اینستکس موضوع برطرف نمودن موانع تحمیلی بر توسعه همکاری در بخش های مختلف صنعت و اقتصاد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این دیپلمات ارشد ایرانی در برلین تصریح کرد: آلمان علاقه‌مند به حفظ برجام و توسعه روابط اقتصادی خود با ایران می باشد و در پی راه‌های مختلف برای تحقق این امر است.

سفیر ایران در المان

حضور سفیر ایران در مراسم روز ملی فرانسه

سفیر کشورمان در پاریس از حضور خود در مراسم روز ملی فرانسه به دعوت رئیس جمهور این کشور خبر داد.

سفارت کشورمان در فرانسه در حساب توییتری خود به نقل از بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس نوشت: "‏امروز به دعوت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به همراه سایر سفرای مقیم و رؤسای نمایندگی‌های خارجی در مراسم روز ملی فرانسه شرکت کردم."

‏مردم فرانسه با حمیت و جدیت بسیاری هر ساله در چنین روزی به یاد ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹، روز پیروزی انقلاب ‏و همچنین روز ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۰، روز اتحاد ملی را جشن می‌گیرند.

پیام تبریک سفیر ایران در عراق به نوری مالکی

سفیر ایران در عراق در پیامی انتخاب مجدد" نوری المالکی " به عنوان دبیر کل حزب " الدعوه الاسلامی " را به وی تبریک گفت.

در متن پیام ایرج مسجدی خطاب به نوری المالکی آمده است:

برادر عزیز جناب آقای دکتر نوری المالکی
دبیر کل محترم حزب الدعوه الاسلامی
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
با خرسندی مایلم مراتب خشنودی و تبریک صمیمی خود را به مناسبت برگزاری موفق کنگره حزب الدعوه الاسلامی و انتخاب مجدد جنابعالی با رأی بالا به عنوان دبیر کل حزب را اعلام کنم. برای حضرتعالی، کلیه اعضای شورای محترم و علاقمندان و طرفداران حزب الدعوه الاسلامی آرزوی موفقیت داشته و صحت و سلامتی شما را از خداوند متعال آرزومندم.

حمایت ایران از سیاست چین واحد

سخنگوی وزارت امورخارجه اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد حمایت کامل می‌کند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد دخالت‌های مخرب دولت‌های آمریکا و انگلیس در امور داخلی چین و اقدامات تحریک آمیز در تایوان و هنگ‌کنگ را ظرف روزهای اخیر محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه

قاسمی: درهای باز دیپلماسی برگ برنده ایران است

سفیر کشورمان در فرانسه تاکید کرد: مهمترین برگ برنده امروز ایران بهره‌گیری از درهای باز دیپلماسی و گفت‌وگو است و اولویت جمهوری اسلامی ایران خویشتنداری و صبر استراتژیک برای کاهش تنش‌ها می‌باشد.

سفارت کشورمان در پاریس در حساب توییتری خود به نقل از بهرام قاسمی سفیر ایران در فرانسه نوشت: بی‌تردید احساس مسئولیت توأم با ایجاد اعتماد متقابل، درک شرایط و همچنین نقش مقاومت ایران در برابر سیاست‌های یکجانبه‌ گرایانه آمریکا باید بیش از پیش مورد حمایت سایر کشورها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مهمترین برگ برنده امروز ایران بهره‌گیری از درهای باز دیپلماسی، گفت‌وگو، تعامل، شنیدن نظرات و دیدگاه‌های تمامی طرف‌هایی است که از جنگ‌افروزی و افزایش تنش نگرانند.

قاسمی افزود: در این مسیر اولویت جمهوری اسلامی ایران خویشتنداری و صبر استراتژیک برای کاستن از تنش‌های بیشتر با حفظ آمادگی جهت دفاع در مقابل هر اقدام نسنجیده آشوبگران و جنگ افروزان خواهد بود، سیاستی منطبق با تدبیر، اندیشه و حفاظت از کیان ایران و مردم هوشمند این سرزمین.

ایران در تحولات افغانستان غایب نباشد

رئیس سابق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه با بیان این‌که نقش آفرین‌ترین گروه در افغانستان، طالبان است، گفت: طالبان شرط همیشگی خود مبنی بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان را مورد تاکید قرار داده و برگزاری انتخابات را نیز به همین مساله موکول کرده، لذا این عوامل نشان می‌دهد مذاکرات اخیر بین آمریکا و طالبان بی نتیجه بوده است.

محسن پاک آئین درباره مذاکرات روند صلح افغانستان اظهار کرد: در مذاکرات صلحی که آمریکایی‌ها با طالبان انجام می‌دهند و دولت هم دخالت می‌کند، به اعتقاد من عامل اصلی تأثیرگذاری که می‌تواند حرف نهایی را در این مساله بزند خود طالبان است.

وی تصریح کرد: اخیراً طالبان در دو عرصه فعال شده یعنی هم در عرصه دیپلماسی و انجام مذاکره با آمریکایی‌ها و یا گرفتن یک ژست برای این‌که آماده مذاکره است که به‌عنوان یک گروه سیاسی و نه یک گروه تروریستی مذاکرات را انجام دهد و در عرصه گفت‌وگو هم فعال باشد، در عین حال در عرصه میدانی هم کماکان فعال است و نمونه‌اش همین اقدامات تروریستی است که ۱۰ روز قبل در کابل انجام داد و مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

پاک آیین

دیدار مکرون و روحانی در هفته پیش رو

رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که به منظور کاهش تنش‌ها قرار است با همتایان ایرانی، روسی و آمریکایی خود گفت‌وگو کند.

بر اساس گزارشی از فایننشال پست، امانوئل مکرون روز دوشنبه اعلام کرد که در هفته جاری به منظور کاهش تنش‌ها در منطقه با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو خواهد داشت.

مکرون در این‌باره گفت: در این دوران سخت، ما به میانجیگری و مذاکرات خود ادامه خواهیم داد.

مکرون

برگزاری روز اتحاد ملی و مردم سالاری در سفارت ترکیه

مراسمی به مناسبت فرا رسیدن ۱۵ ژوئیه روز "اتحاد ملی و مردم سالاری" در سفارت آنکارا در تهران با حضور سفیر این کشور در ایران برگزار شد.

سفارت ترکیه در تهران با انتشار تصاویری از این مراسم در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: "در مراسم گرامیداشتی که در چارچوب ۱۵ ژوئیه، روز اتحاد ملی و مردم سالاری در سفارت برگزار کردیم از استقلال و دمکراسی وطنمان دفاع کرده، یاد ۲۵۱ برادر و خواهر شهیدمان را گرامی داشتیم و بر احساس قدردانی خود نسبت به بیش از دو هزار جانبازمان تاکید نمودیم. "

سفیر ترکیه در ایران

توسعه روابط میان ایران و روسیه

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، با "آلکساندر نواک" رئیس روسی کمیسیون مشترک دو کشور ملاقات کرد.

در این ملاقات راه‌های اجرایی شدن تفاهمنامه‌ها و توافقات صورت گرفته در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور که در تهران برگزار شد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین دو طرف ضمن تاکید بر تسریع اجرایی شدن اسناد امضا شده، بر لزوم تداوم این دیدارها تا حصول نتایج بر مبنای چشم انداز تعریف شده از سوی رؤسای جمهور دو کشور، توافق کردند.

ایران و روسیه

ظریف: دنبال تغییر رژیم در هیچ کشوری نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ما دنبال تغییر رژیم در هیچ کشوری نیستیم و به ما ربطی ندارد کدام حکومت در کدام کشور بر سر کار است.

محمدجواد ظریف در چهارمین روز سفر خود به نیویورک در گفت‌وگو با بلومبرگ تأکید کرد: اگر دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بودیم، همان موقع که هزینه‌اش را دادیم می‌توانستیم بسازیم اما نه آن زمان و نه اکنون دنبال آن نیستیم چون رهبر معظم ایران یک فتوای مذهبی برای منع آن داده و از طرفی داشتن بمب اتم را امنیت‌آور نمی‌دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از مصاحبه خود با این رسانه آمریکایی تصریح کرد: ما میز مذاکره با آمریکا را ترک نکردیم بلکه آنها ترک کردند و می‌توانند برگردند و می‌دانند چگونه باید برگردند.

وی با بیان این که یک اصل اساسی و بدیهی در حقوق این است که کسی از قانون‌شکنی سود نمی‌برد، در ادامه سخنان خود به اقدام اخیر انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران اشاره کرد و گفت: انگلیس هیچ حقی در توقیف کشتی حامل نفت ایران نداشته و این کار آنها یک دزدی دریایی محض است.

ظریف گفت: ما دنبال تغییر رژیم در هیچ کشوری نیستیم و به ما ربطی ندارد کدام حکومت در کدام کشور بر سر کار است بلکه به مردمشان مربوط است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: ایرانیان دوست دارند در صلح و آرامش زندگی کنند اما با عزت و شرافت.

image.png

اطلاعیه سرکنسولگری ایران در اربیل

سرکنسولگری ایران در اربیل در خصوص حمله تروریستی به اعضای سرکنسولگری ترکیه در این منطقه، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل با اعلام انزجار و محکوم کردن حادثه حمله تروریستی به اعضای سرکنسولگری ترکیه در اربیل، ضمن تسلیت به سرکنسول محترم ترکیه در اربیل و همکارانشان با خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز همدردی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز پیش‌تر حمله تروریستی علیه اعضای سرکنسولگری ترکیه در اربیل عراق را که منجر به کشته شدن یک دیپلمات و دو نفر دیگر از اعضای سرکنسولگری ترکیه در این شهر شد، به شدت محکوم و با دولت و ملت ترکیه به ویژه خانواده قربانیان این حمله، ابراز همدردی کرد.

image.png

غریب آبادی: وزیر اقتصاد به وین رفت

دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارائی، برای شرکت در اجلاس وزرای اوفید (صندوق اوپک برای توسعه بین المللی) عازم وین شد.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد: وزیر امور اقتصادی و دارائی در این سفر با مدیرکل سازمان توسعه بین المللی ملل متحد (یونیدو) و رییس کل بانک مرکزی اطریش دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

لازم به توضیح است وزیر اقتصاد کشورمان، ریاست این دور از اجلاس اوفید را برعهده خواهد داشت.

دیدار مسجدی با وزیر دادگستری عراق

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با وزیر دادگستری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارشی از الغدپرس، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد  روز (چهارشنبه) با فاروق الشوانی، وزیر دادگستری عراق دیدار و دو طرف در رابطه با موضوعات مشترک و راه های اجرای توافقات میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

الشوانی در این دیدار تاکید کرد که وزارت دادگستری عراق به دنبال تقویت روابط خود با کشورهای همسایه و عقد توافقات قانونی با کشورهای دنیا است.

وی همچنین از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق که در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه است قدردانی کرد.

کد خبر 382854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.