گلرنگ در برابر کم‌آبی و شوری آب مقاوم است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: گیاه گلرنگ در برابر کم‌آبی و شوری آب مقاوم و دانه روغنی مناسبی برای کشت در اراضی اصفهان است.

محمودرضا افلاکی با بیان اینکه کاشت دانه روغنی گلرنگ در اصفهان در چند مقطع انجام می‌گیرد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گلرنگ در فصل پاییز، بهمن، اسفند و فروردین ماه کشت می شود و امیدواریم سطح زیر کشت این دانه در سال جاری زراعی به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

وی اضافه کرد: برنامه کشت ارائه شده از سوی جهاد کشاورزی اصفهان برای دانه‌های روغنی بر اساس میزان آبی است که از سوی شرکت آب منطقه ای اختصاص داده می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: دانه روغنی گلرنگ جزو محصولاتی است که نیاز زیادی به آب ندارد و در برابر کم آبی و خشکسالی مقاوم است و در شهرستان اصفهان و مناطقی همچون ورزنه کشت می شود. در سایر مناطق جغرافیایی استان اصفهان نیز از ظرفیت کاشت دانه‌های روغنی ازجمله گلرنک بهره‌مند می‌شویم زیرا مناطق مرکزی اصفهان پتانسیل خوبی برای کاشت دانه‌های روغنی دارد.

افلاکی تصریح کرد: پیش بینی می شود در صورتی که عملکرد خوبی در مزرعه داشته باشیم؛ ۱.۵ تا ۲.۵ تن گلرنگ از مزارع استان اصفهان برداشت شود. در صورتی که کشاورزان مایل باشند می توانند از هر هکتار ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم گل نیز برداشت کنند.

وی با بیان اینکه یکی از محصولاتی که می تواند نقش قابل توجهی در تولید روغن در استان اصفهان داشته باشد، گلرنگ است، ادامه داد: از گل های مزارع گلرنگ در صنایع دارویی و از دانه این محصول در روغن گیری و تولید روغن استفاده می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: کلزا از جمله دیگر دانه های روغنی است که در اصفهان کاشته می شود، کشت آن پاییزه است و باید تا پیش از فرارسیدن فصل سرما کاشته شود.

وی افزود: در این سال زراعی ۶۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت برای دانه کلزا داشته ایم، تا اواسط مرداد ماه نیز برداشت کلزا به پایان رسید.

افلاکی گفت: کلزا می تواند بسیاری از بیماری‌هایی که در غلاتی همچون گندم و جو وجود دارد را مدیریت کند. در طرح خود اتکایی گندم، گیاه کلزا یکی از گیاهان اصلی و مناسب در مدل تناوبی محسوب می شود. در صورتی که زمین آزاد و آب آزاد در زمان کشت کلزا در اختیار کشاورزان باشد سطح زیرکشت این محصول در استان نیز افزایش خواهد یافت.

افلاکی ادامه داد: تا امروز یک‌هزار تن دانه کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان اصفهانی خریداری شده است.

کد خبر 382707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.