تورم، سرمایه اجتماعی را تخریب می کند

یک کارشناس اقتصاد رفتاری گفت: بی شک تبعات اقتصادی تورم، بیکاری و پایدار نبودن قیمت‌ها، تاثیرات زیادی بر وضعیت اجتماعی مردم می‌گذارد و به همین ترتیب منجر به تخریب سرمایه اجتماعی می شود.

رحمان حسین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آسیب‌های تورم تنها به اقتصاد ضربه نمی زند، اظهار کرد: مسئله علت و معلول در بسیاری از مسائل اجتماعی روزمره کشور بسیار واضح شده و در حقیقت بسیاری از معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی کنونی معلول تورم و فشار اقتصادی است.

وی افزود: تورم پدیده ای اقتصادی است که با برهم خوردن نظم مالی و اقتصادی در دولت و دست اندازی به سیاست‌های پولی آغاز می شود، در واقع این پدیده بیشترین تاثیرات را در مقایسه با دیگر شاخص‌های اقتصادی بر جامعه و ایجاد معضلات مختلف در آن دارد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از عواملی که در پی ایجاد تورم در جامعه به وجود می آید انتظارات تورمی از سوی مردم است زیرا هر گاه تورم فزاینده در کشور شکل بگیرد انتظارات تورمی تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت و این انتظارات نشان دهنده آینده هراسی و بی اعتمادی به وضعیت اقتصادی در جامعه است.

حسین زاده اضافه کرد: یکی دیگر از تاثیرات تورم بر جامعه افزایش ظن و شک گروه کم درآمد نسبت به دهک های بالاتر و سیستم اقتصادی کشور است و اختلالات بسیاری از نظام های سیاسی و اقتصادی نیز در پی همین عامل بوده است زیرا تورم فزاینده فضایی را در کشور ایجاد می کند که مردم علاقه دارند شخصی را به عنوان تنها عامل تورم معرفی و مجازات کنند تا به دوران قبل از تورم بازگردند.

وی ادامه داد: افزایش ظن و شک نسبت به دستگاه های سیاسی و اقتصادی در بسیاری از موارد موجب از هم گسیختگی و کم رنگ شدن روابط دولت با مردم می شود و همین موضوع رغبت مردم برای همکاری با دستگاه های دولتی را به شدت کاهش می دهد.

این کارشناس اقتصاد رفتاری با اشاره به تاثیرات تورم بر روابط اجتماعی افراد، تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که تحت تاثیر تورم قرار می گیرد روابط اجتماعی و اقتصادی میان افراد جامعه است. در زمان تورم بی اعتمادی به صورت واضح در روابط اقتصادی و مبادلات میان افراد جامعه دیده می شود و ماندگار شدن تورم منجر به کاهش تدریجی و روز افزون مبادلات میان مردم خواهد شد.

کد خبر 382701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد امین IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    0 0
    مگه دیگه سرمایه اجتماعی هم برای مردم ایران مونده؟ بزهکاری در جامعه بیداد میکنه