طرح اصفهان شمالی، استان گلساران نام گرفت

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: شهرستان های نایین و خور و بیابانک از طرح اصفهان شمالی حذف شده و شهرستان های محلات، دلیجان، خوانسار و گلپایگان به این طرح اضافه شدند.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی درگفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کلیات طرح استان اصفهان شمالی در کمیسیون شوراها و امور کشوری تصویب و در نوبت رای گیری در صحن علنی قرار گرفت، اما طرح های بسیار زیادی در صحن علنی مجلس در نوبت رای گیری است و رسیدن این طرح به مجلس دهم قابل پیش بینی نیست. مجمع نمایندگان استان اصفهان کاملا در جریان کلیات این طرح قرار دارد و می تواند با رای خود مخالفت و یا موافقت خود را در رای گیری صحن علنی مجلس مطرح کنند.

وی افزود: کلیات این طرح در کمیسیون شورا ها و امور داخلی کشور مورد برسی قرار گرفت و بنابر پیشنهاد نمایندگان و معتمدین شهرستان های این طرح، استان اصفهان شمالی، استان گلساران نام گرفت و همچنین شهرستان های نایین و خور و بیابانک از این طرح حذف شده و شهرستان های محلات، دلیجان، خوانسار و گلپایگان نیز به این طرح  اضافه شدند؛ برای شهرستان های گلپایگان و دلیجان در این استان فرمانداری ویژه در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طرح هایی که بار مالی برای دولت دارند توسط شورای نگهبان رد می شود، اما با وجود موافقت نماینده وزرات کشور و اداره اطلاعات با این طرح، برای رفع ایراد شورای نگهبان، مساعدت هیئت وزیران و رئیس جمهور لازم است تا این طرح مورد موافقت قرار گیرد.

کد خبر 382682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • مهران US ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    16 16
    آیا باید به قیمت زیانی عظیم برای کل کشور و تجزیه 2 استان (خصوصاً استان تاریخی اصفهان که خود کاشان هم در بیشتر زمان ها در طول تاریخ قسمتی از آن بوده)، برخی خود بزرگ پنداران متوهم به آرزوی کودکانه شان برسند؟! این چه طرح «ضروری» و «کارشناسی شده ای» است که مرتباً در حال تغییرات اساسی است؟! ضمناً نمایندگان از پیگیری و تأیید این طرح خائنانه و وقیحانه به دنبال چه هستند؟! جمعیت این طرح در هر حال هنوز تا شرط قانونی استان شدن (یعنی «حداقل یک میلیون نفر») فاصله زیادی دارد. از سوی دیگر مطابق بند 1 مصوبه 1386دولت در خصوص «فرمانداری ویژه» در شهرستانها، ایجاد فرمانداری ویژه دارای 3 شرط است: الف- جمعیت شهرستان:250 هزار نفر ، ب- جمعیت مرکز شهرستان: 125 هزار نفر ، ج- فاصله شهرستان از مرکز استان: 125 کیلومتر [مقادیر همه «حداقل»]. در حالی که «کل» شهرستان گلپایگان دارای جمعیتی حدود 90 هزار نفر است. در مورد دلیجان نیز علاوه بر اینکه «کل» جمعیت شهرستان حدود 50 هزار نفر است، فاصله آن هم از کاشان 81 کیلومتر هست! چرا دولت هم باید با طرحی که از هر نظر غیر قانونی است با مجلس «قانونگزار»(!) همراهی کند؟!
    • رضا.وک IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      16 14
      حالا شما چرا انقدر جوش میزنی.اصفهانی هر جا نفعش باشه سرشو از لاکش میاره بیرون.حتما یه نفعی داره براتون که دوست ندارید از این استانتون سوا شیم.شمام اعصابتو خورد نکن ما در اینده اگه از اصفهان جدا شدیم انشالله،برای شما هم دعا میکنیم یه جوری خرجتون در بیاد.و من الله توفیق در ضمن کاشانی انقدر بی ارزش نشده خودشو جای اصفهانی جا بزنه.
    • مهران IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      11 17
      در پاسخ به «رضا.وک»: اتفاقاً برای جدایی کاشان «به تنهایی» از استان (و قاعدتاً پیوستن آن به قم) لحظه شماری می کنیم. البته پس از قطع و پایان دادن جریان انتقال آب زاینده رود به کاشان خارج از حوضه آن. با وجود چندین سال انتقال آب زاینده رود بحران زده به شهرتان، حالا به دنبال تجزیه استان هم هستید! به چه حقی در مورد شهرهای دیگر استان اصفهان و حالا هم استان مرکزی، علیرغم میل مردم آنها دخالت می کنید؟ شما هم مانند سایر اصفهان ستیزان خودشیفته، به جای به کار بردن منطق و استناد به قانون، آن‌ها را نادیده گرفته و یا به استهزا می‌گیرید. وای به حال آن استان خیالی ای که بخواهد مرکزیت خود را به چنین اشخاصی بدهد. مثل همه اصفهان ستیزان هم پروپاگاندا راه انداخته‌اید که البته بسیار هم خنده‌دار است! تا به حال برای این ادعای مضحک خود که اصفهان حقتان را می‌خورد حتی یک سند هم آورده اید؟! در حالی که با همین بهانه تان، عملاً عکس موضوع در چندین سال اخیر با انتقال ناحق و نابجای زاینده رود برقرار بوده. ...
    • رضا.وک IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      12 12
      مگه زایندرود رو شما خلق کردید.مگه اصلا زاینده رود از شماست.همچین زاینده رو میکنید فکر میکنید خودتون زاییدید.خدارو شکر اصفهانی به جایی نرسیده مگه نه اب که هیچی هوا رو هم پولیش میکردید.اگه همه بخواهند مثل شما فکر کنند دنیا میشه مثل جنگل که هبچ کس به هیچ کس رحم نمیکنه.بعد میدونم شما به خودتون هم رحم کنید دوماً شما از کجا میدونی که شهر های دیگه ناراضی اند.خداروشکر که نایین و...رضایت نداشتن و کنار گذاشته شدن.خلایق هرچه لایق.مگه شما چشم بصیرت داری که میبینی مردم دیگر شهر ناراضی هستن.اگر بر اساس منطقی که شما دم میزنی به موضوع بنگریم(در جواب های پایین مشخص است.که البته من به درایت شما قبطه میخورم که شما چطور فهمیدید من رضا وک هستم.خداروشکر که خود را اصفهانی خطاب نکردم که این کار بسیار زشت و)همه اصفهانی هایی که طرفدار این طرح بودن رو کاشانی تلقی کردید پس به احتمال زیاد اون ها هم اصفهانی هستن‌.که البته من خودم این استدلال های حقیر شما رو قبول ندارم.چرا که اگر اندکی علم فقه خونده باشید قیاس باطل است.به هر حال اگر ناراضی بودن زبان داشتن نماینده داشتن مثل شهر های مذکور مطرح میکردند.و جدا میشدند.
    • رضا.وک.اهل کاشانم IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      10 10
      ثالثا.ما هیچ گاه در پی ستیز با هیچ روستا شهر یا استانی نبوده ایم و نخواهیم بود.ما همیسه به دنبال پیشرفت خود بوده ایم و چه سنگ هایی که جلوی پای ما انداخته نشد و نخواهد شد.حقی که از ما دارد ضایع میشود را باید پس گرفت نه با خیال و رویا بلکه با عمل. عقایدما هیچ گاه کودکانه نیست چرا که اگر این کودکانه بود پس در شان بالای شمای به ظاهر فهمیده نیست که با عقاید کودکانه اینگونه عصبانی شوید ومثل مار بر خود بپیچید.حتما یک چیزی هست. رابعا من نمیدونم چرا دارم باشما انقدر بحث بیخود میکنم چرا که اولا در شان ما کاشانی ها نیست و دوم در شان شما.بهتره که بجای این همه مخالفت ها سعی کنیم‌ در جهت پیشرفت یکدیگر قدم برداریم کشور ما متحد هست نه مثل سایر کشور ها. مطمئن باش هزارم ماده بیارید مغالطه کنید به در بزنیدتوی اینجا نه تو خواهی توانست جلوی استان شدن رو بگیری و نه من میتونم کاشان رو استان کنم.و من الله توفیق
    • مهران IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
      8 10
      "… بهتر هم هست که شما برای خودتان دعا کنید که بعد از قطع جریان غیر قانونی زاینده رود، آیا حتی فکر استانک شدن هم به ذهنتان خظور خواهد کرد؟! شما هم برای «همشهری» حرص نخورید. ادعاهای توخالی و فریبکاریتان هم با همان اسم عجیبی که اول روی استان خیالی تان گذاشتید مشخص هست. در ضمن آیا یکی از سایتهای شما اجازه انتشار نظر منطقیِ مخالفین این‌ طرح مسخره را می دهد؟ در حالی که همین جا نظر بی ادبانه، واهی، توهین آمیز و قومگرایانه شخصی مانند شما منتشر شده. در پایان، برای جواب نظر (یا بهتر فحاشی دیگر) خودتان که به عنوان «اهل کاشانم» نوشته‌اید هم دوستان می‌توانند به همین نظر مراجعه کنند!" ایمنای محترم، این قسمت دوم نظر من در اینجا بود که ظاهراً آن را غیر قابل انتشار دانسته‌اید! لطفاً علت را در ایمیل برای من ارسال کنید.
    • رضا.وک IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
      10 5
      اولا اگر بر جواب های شما بنگریم میبینیم کی عقایدشما جاهلانه بی ادبانه و قومگرایانه میباشد.جواب کسایی مثل شما را باید مثل خودتون داد.جواب های هوی است.دوما 80درصد اب مصرفی کاشان از سفره های زیر زمینی تو شهر است و 20درصد مابقی از دیگر راه ها.فکر کنم به نظر شما اون اب های زیر زمینی هم از اصفهان میاد.سوما خیلی از شهر ها مخالف تقسیم اب زاینده رود هستند که اگاه هستید و اگر نسیتید باشید.ماهم اندکی اب از زاینده رود میگیریم که این اب هم از حضرت حق است و هیچ انسانی مالک ان نیست مگر انسان هایی که خود را صاحب ملک خدا میدانند...بگذریم.همچین حرف از زاینده رود میزنید که اگر قطه بشه از تشنگی خواهیم مرد انشالله که ماهم استان شویم و توسعه یابیم .موجب خودکفایی دیگران شویم.و اگر هم رد شد بنشینم صبر پیشه گیرم...
    • مهران NL ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      6 10
      ... ببخشید، آیا واژه ای به جز «وقاحت» برای چنین روشی می توان به کار برد؟ «خیلی از شهرها» با چه حقی و بر اساس چه قانونی با نحوه تقسیم آب زاینده رود مخالفند؟ آیا مثلا ما هم حق داریم که با نحوه تقسیم آب چشمه فین کاشان مخالفت کنیم؟! چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است. کلیه قوانین کشور هم مؤید همین هست؛ و اقدامات مغایر با آنها (مانند همین انتقال آب از زاینده رود بحران زده به کاشان) غیر قانونی و قابل پیگرد است. کسی هم به سبک قومگرایان کینه ورز، آنطور که فرموده اید به دنبال مردن کسی بر اثر تشنگی نیست. استان شدنتان هم که قاعدتا جز با تجزیه دیگر استانها امکان پذیر نیست. اگر هم واقعا بر اساس ادعاها و توجیهات غیر منطقی خود ، مشکل خود را با اصفهان قابل حل نمی دانید، لطفا به استان قم پیوسته و جان همه را راحت کنید. خیالتان هم راحت، همانطور که قبلا هم گفته شده، استان اصفهان پیش از انقلاب یک بار به 3 استان (خودش، یزد و «چهارمحال و بختیاری») تجزیه شده و مردم آن نتیجه اش را با وضعیت فاجعه بار 20 ساله اخیر زاینده رود دیده و هرگز دوباره زیر بار چنین خفتی نخواهند رفت.
    • مسلم IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      12 7
      جناب مهران یجوری از زاینده رود حرف میزنی که انگار خبر نداری سرچشمه اش کجاست؟ سرچشمه زاینده رود از کوه های چهارمحال و بختیاریه، شما اگه آبی هم دارید به لطف ما بختیاری هاست که شامل حال شما شده، دیگه ادعای مالکیت برای چی میکنید؟کی گفته کاشان برای گرفتن آب از زاینده رود باید به شمای اصفهانی جواب پس بده؟ ماشالا استان شما انقدر روش زیاده که میخواد آب کارون رو هم به اصفهان انتقال بده کارونی که در خوزستانیه که جمعیت زیاد بختیاری رو در خودش جا داده، والله خوب زرنگید شما اصفهانی ها، از اونور به کاشان بودجه نمیدید مبادا پیشرفت بکنه از اینور برای زاینده رود ادعای مالکیت دارید؟
  • سا IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    15 5
    یه جوریه که استانها تکه تکه میشن.به نظرم ترسناک وقتی نقشه استان اصفهان یه شکل دیگه بشه
  • همشهری US ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    7 14
    دوستان و همشهری های عزیز! چرا بیهوده با استان جدید مخالفت می کنید و تعصب به خرج می دهید؟! استان اصفهان با بیش از 100 شهر و 23 شهرستان بیشترین تعداد شهر و شهرستان را در بین استان های کشور دارد تا حد سه برابر بیشتر از بقیه؛ و سومین استان پرجمعیت کشوره(البته استان های اول و دوم کشور برخلاف اصفهان بیشترین جمعیتشون در یک شهر آن خلاصه می شوند) و از نظر پهناوری هم جزء استان های بزرگ بشمار می رود. اصرار برخی مسئولان همشهری ما در اصفهان برای مخالفت با استان جدید و تحریک شهرهای دیگر برای خارج شدن از آن، یک نوع طمع و انحصارطلبی و خودخواهی و تفکر ناشی از اندیشه های خان و خان بازی است که 50 ساله منسوخ شده. استان جدید اولین سودش به شهر اصفهان و شهرهای اطراف ما می رسد. در این وضعیت فعلی، شهر و استان دقیقا مثل بالونی شده که دارد رو به پایین می رود و در حال سقوط است. باید چابک سازی و سبک سازی شود. چاره ای جز این ندارد. باید مسئولان استان به این شهرها کمک کنند تا زودتر به نتیجه برسند. کدوم استاندار و یا مدیر کلی می تواند به این همه شهر و شهرستان رسیدگی کند؟! اصلا امکان پذیر هست؟ و هر سال هم بدتر و انتظارات شهرها روی هم انباشته می شود. خواهشا کمی معقولانه و منطقی فکر کنیم؟
    • مهران IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
      13 11
      ما هم باور کردیم شما اصفهانی هستید و نه احیاناً کاشانی! تمام این استان سازی ها نه بر اساس ضرورت، بلکه برای عوام فریبی و سوء استفاده برخی از علاقه مردم به شهر خودشان انجام می شوند و تنها اثر آنها هم تحمیل هزینه های هنگفت و بیجا به اقتصاد بد حال کل کشور و تشدید تورم سرسام آور فعلی است. این چه ضرورتی است که این استان کذایی می خواهد با انتقال ناروا و غیر قانونی زاینده رود بحران زده به خارج از حوضه آن و از خود اصفهان تشکیل شود؟! مشکل کل کشور سوء مدیریت است و ربطی به بزرگ و کوچکی استانها ندارد. شما هم بر خلاف توهمتان تافته جدا بافته نیستید که به فرض رسیدن به آرزوی کودکانه تان از آن مستثنا باشید. وانگهی اصفهان یک بار قبل از انقلاب به 3 استان (خودش، یزد و چهارمحال و بختیاری) تجزیه شده و مردم آن اثرش را هم در 20 سال اخیر بر روی وضعیت فاجعه بار زاینده رود دیده و یقیناً هرگز دوباره چنین خفتی را نخواهند پذیرفت. تمام این حرفهای شما دروغ و سفسطه و مغلطه است. این آقا هم با این حمایتهای عجیب از این طرح «غیر قانونی» (در بالا توضیح دادم) احتمالاً خواب مشابهی برای غرب اصفهان پس از شما دیده است (البته هر دو بی تعبیر). ضمناً شما که دارای «فرمانداری ویژه» هستید و بیشتر کارهای اداری تان در همان کاشان و بدون نیاز به مراجعه به اصفهان انجام می شود؟! نهایتاً هم اگر به خاطر خود بزرگ پنداری یا هر دلیل مشابه دیگر با اینکه جزو استان اصفهان باشید مشکل دارید، چرا در مورد دیگر شهرهای استان اینگونه بی شرمانه دخالت کرده و به آنها چشم طمع دارید؟ مگر شما علیرغم تمایل خودشان که با جدا شدن اردستان، نایین و خور و بیابانک از این طرح خائنانه هم به وضوح مشخص شد، وکیل آنها هستید؟ چرا به همان قرینه خود یعنی «قم» ملحق نمی شوید و جان همه را راحت نمی کنید؟! از یک طرف به دروغ، بزرگی استان اصفهان را بهانه کرده اید و از طرف دیگر حالا چشم طمع به استان مرکزی هم دوخته اید؟!
    • مهران IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
      15 10
      البته همان الحاق کاشان به قم هم باید همراه با توقف کامل جریان ناروا و غیر قانونی آب زاینده رود به کاشان باشد. زاینده رود و اصفهان خود به هر قطره از این آب نیاز حیاتی دارند.
  • مردم اصفهان IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
    15 8
    به نظر بنده اصلا اینکار نباید صورت بگیردو یه استان دیگر با این همه هزینه
    • یک اصفهانی FR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
      10 10
      استان شدن حق مردم شمال استان اصفهات هست محرومترین مناطق هنیشه دور از دسترس مرکز استان هستند .استان های کوچکتر پیشرفته ترین استان ها میشوند.
    • مهران IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
      17 10
      در پاسخ «یک اصفهانی» (!): مثل اینکه دوستان کاشانی همچنان به روش فریبکاری خود، حالا با معرفی خود به عنوان اصفهانی ادامه می دهند! همانطور که کار مشابهی با نامگذاری روی استان ساختگی انجام شد. در ابتدا «اصفهان شمالی»، حالا هم «گلساران» و لابد بالاخره همان «کاشان» که در اصل مورد نظرشان بوده! «حق» را «قانون» تعیین می کند. در ضمن چطوری باید به شما گفت که شما وکیل سایر شهرهایی که بهشون علیرغم میل مردمشان برای آرزوی کودکانه خود چشم طمع دارید نیستید. دیگر چطور باید این را متوجه شوید، وقتی 3 شهر استان هم خود را از این طرح خائنانه خارج کرده اند؟ لطفاً به جواب مفصلی که احتمالاً به خودتان (با عنوان «همشهری»!) در بالا داده ام توجه بفرمایید و دست از سفسطه گری برای توجیه این طرح کاملاً غیر قانونی بردارید.
  • اهل کاشانم IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    12 11
    بسه تونه انقدر چاپیدید.دیگه وقتشه نون بازوی خودتون رو بخورید
    • مهران IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      14 6
      پاسخ شما در بالا داده شده (جایی که خود را «رضا.وک» معرفی کرده اید!).
    • اهل کاشانم IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      8 11
      آفرین زرنگ.بابا تو چه هوشی داری.ایولا.یادم باشه یه چیزی برات بسونم به عنوان جایزه. اصفهانی جایزه خیلی دوست داره
  • علی AE ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    11 13
    تشکیل استان جدید به پیشرفت مردم این استان جدید کمک زیادی میکنه....بنابراین پیشرفت ملاک انسانی تری برای این کاره...تمرکز گرایی و دیکتاتوری و سلیقه ای رفتار کردن برای تعداد زیاد شهر ها و شهرستانها باعث اشوب و شورش در طول تاریخ شده...بنابراین استانهای کوچکتر و چابکتر بهتر از استانهای بزرگتر و دیکتاتوری های افراد داخل این استانهای بزرگتره...