جلوه‌گری سیاه و قرمز در نمایشگاه اتریشی

معماران استرالیایی با شکستن قوانین ثابت و رایج معماری و بهره‌گیری از قدرت رنگ‌ها بنایی را ساخته اند که از جالب‌ترین سالن‌های نمایشگاهی اتریش به حساب می‌آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در اواسط دهه ۱۹۷۰ ساخت و ساز پروژه نمایشگاه محلی Messe Dornbirm در شهر دورن بیرن اتریش آغاز شد که با توجه به کمبود فضا به حومه شهر منتقل شده بود. ساخت و توسعه این بنا گام به گام پیش رفت و در رقابت‌های سال ۲۰۱۸ برای اتمام ساخت و ساز آن، طراحی و اجرای این پروژه به گروهی از معماران استرالیایی سپرده شد که ۱۴ پروژه نمایشگاهی دیگر را نیز در دست اجرا داشتند.

با توجه به کاربری‌های گوناگون این مرکز، نیاز به ایجاد فضاهای کارآمد و مناسب در آن بسیار احساس می‌شد و طرح اولیه‌ای که معماران با هدف ساخت سالن‌های جدید برای ارائه سخنرانی و برگزاری رویدادهای گوناگون در این مرکز ارائه دادند، شامل ایجاد ورودی‌های بزرگ با رنگ قرمز کم‌رنگ برای بخش‌های جدید می‌شد که با پیوند دادن تمامی فضاهای نمایشگاهی، راهروها و مراکز تحویل کالا، ساختمانی مستقل و بزرگ ایجاد می‌کرد.

در نهایت طرح پیاده‌سازی‌شده شامل یک ساختمان یکپارچه گسترده شد که دارای دو ورودی‌ ارغوانی‌رنگ بیضی‌شکل است. ورودی‌ها در بخش غربی حیاط پشتی ساختمان قرار دارد که یکی از آن‌ها مخصوص ورود بازدیدکنندگان و دیگری مختص تحویل و دریافت کالاهای سفارشی غرفه‌داران است.

علاوه بر این، مهم‌ترین ویژگی‌های به کار رفته در طراحی این سالن، محور گردشی داخلی آن است که شامل یک سقف صیقلی بلند در سرتاسر سالن می‌شود که همچون یک راهنمای گویا برای بازدیدکنندگان عمل می‌کند. در نمای بیرونی ساختمان نیز یک بریدگی بیضی‌شکل بسیار عظیم و اغراق‌آمیز، دروازه‌ای تندیس‌گونه‌ را به وجود آورده است که با طیفی از رنگ‌های خالص و درخشان سیاه و قرمز تزئین شده است و ورودی راهروی منتهی به سالن‌های نمایشگاه است.

چهار سالن‌ سراسری این ساختمان در کنار هم یک ساختار واحد به طول ۱۷۰، عرض ۷۰ و ارتفاع ۱۶.۵ متر را تشکیل داده است که با ترکیبی از ابعاد فضایی عظیم و استفاده جسورانه از نیروی رنگ‌ها، ابهت و اقتدار نمای داخلی ساختمان را به گونه‌ای افزایش داده است که به آن انرژی فراوانی تزریق می‌کند.

کل مجموعه ساختمان از خرپاهایی از جنس تیرچه‌های روکش‌دار به ارتفاع ۴.۵ متر تشکیل شده است که البته به کمک یک سقف کاذب پوشانده شده‌ و تنها فلنج‌های پایینی آن آشکار است. خرپا، سازه‌ای چند عضوی است که تمامی اجزای آن به یکدیگر وصل شده است و توانایی بالایی در تحمل فشار و کشش دارد و فلنج‌ نوعی اتصال‌دهنده دیسکی شکل است که به کمک پیچ و مهره دو قطعه را به یکدیگر متصل نگه می‌دارد. در دیوارهای خارجی ساختمان نیز ۷۰ درب خروج اضطراری در صورت آتش‌سوزی تعبیه شده است.

 به منظور پیشگیری از انعکاس صدا و حصول اطمینان از کیفیت آن نیز دیوارهای یکی از سالن‌های نمایشگاه با شبکه‌ای از عایق‌های صوتی سیاه‌رنگ پوشیده شده است و در فضای سالن مجاور آن که کاملا به رنگ قرمز است پنج آرک بیضی‌شکل و استوار بر ستون‌های منحنی ساخته شده است که جمعیت بازدیدکنندگان را از افرادی که در اغذیه‌فروشی در حال استراحت و یا تناول غذا هستند تفکیک می‌کند. از سوی دیگر توالی بخش‌های مختلف ساختمان سهولت تأمین روشنایی را برای تمامی قسمت‌های ساختمان اعم از سرویس‌های بهداشتی، غرفه‌ها و سالن‌های نمایش که همگی در بهترین موقعیت ممکن تعبیه شده‌است، امکان‌پذیر می‌کند.  

آنچه که طرح این بنا را از سایر طرح‌های ارائه شده توسط رقبا متمایز می‌کند، نگاه یکسان و رفتار برابری است که در طول پیاده‌سازی بخش‌های گوناگون آن به تمامی بازدیدکنندگان، غرفه‌داران و فروشندگان شده است که هیچ یک را بر دیگری ارجح نمی‌داند و شرایط یکسانی را در اختیار همگان قرار می‌دهد.  

کد خبر 382581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بهار IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    0 0
    پرفکت