سوسک‌های حمام؛ تهدیدی برای سلامت انسان

پژوهشگران اعلام کرده‌اند سوسک‌های آلمانی با ایمن‌شدن در برابر برخی حشره‌کش‌ها، جان‌سخت‌تر شده‌اند.

به گزارش ایمنا، نتایج پژوهشی که به‌تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که گونه‌ فراوانی از سوسک‌ها موسوم به سوسک آلمانی، دربرابر حشره‌کش‌ها مقاوم‌تر از سایر گونه‌ها هستند؛ درحقیقت، کشتن این حشرات موذی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود. پژوهشگران دانشگاه "پردیو" آمریکا، از آپارتمان‌های مختلف مملو از سوسک در شهرهای مختلف ایالت ایندیانا بازدید کردند و برخی از سوسک‌های آلمانی را به‌عنوان نمونه جمع‌آوری کردند. آن‌ها مقاومت این حشرات را با حشره‌کش‌های مختلف آزمایش کردند و سپس این حشرات را به آپارتمان‌ها بازگرداندند.

 شواهد تازه نشان می‌دهد که سوسک‌ها حشرات سازگارپذیری هستند و می‌توانند در هر شرایطی زندگی کنند. به همین دلیل، می‌توان تصور کرد در آینده که عواقب تغییرات اقلیمی بیشتر ملموس می‌شود، این حشرات توانایی سازگاری در مقابل شرایط تازه را خواهند داشت. به گفته محققان شاید وضعیت سوسک‌ها شبیه به باکتری‌های مقاوم باشد؛ اکنون سال‌ها است که پزشکان و کشاورزان از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند و این موضوع منجر به از بین‌رفتن باکتری‌های مفید و مقاوم‌شدن باکتری‌های مضر  شده است.

 از آنجا که پژوهش‌ها در این زمینه به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری نیاز دارد، آنتی‌بیوتیک‌های جدید نتوانسته‌است با سرعت تکامل باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، هماهنگ شود. بنابراین دنیای ما خالی از آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر در برابر بیشتر باکتری‌های خطرناک شده است. درنتیجه اکنون در تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، دقت بیشتری می‌شود و راه برای ردیابی باکتری‌های مقاوم دربرابر آنتی‌بیوتیک‌ها هموارتر شده است؛ در همین راستا ممکن است تلاش‌های مشابه در مبارزه بر ضد سوسک‌ها نیز ضروری باشد.

در واقع سوسک ها، ویژگی مشابه باکتری‌های مضر را دارند و به‌ طور بالقوه برای سلامت انسان مضر هستند. این موجودات موذی به هر جایی که می‌روند، عوامل بیماری‌زای مختلف مانند باکتری‌های خطرناک  نظیر "سالمونلا"، "اشریشیا کلی" و بعضی از انگل‌ها را با خود حمل می‌کنند که هر دو باکتری موجب ابتلا به بعضی از انواع مسمومیت‌های غذایی حاد می‌شود. همچنین این مهمانان ناخوانده، فضولات و بزاق و بخش‌هایی از بدن را در محل زندگی خود باقی می‌گذارند که این عوامل می‌تواند واکنش‌های آلرژیک و حملات آسم را در انسان ایجاد کند.

منبع: زومیت

کد خبر 382524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.