فرایند دوست‌یابی را به نوجوان بیاموزیم

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: والدین می‌توانند به صورت غیر مستقیم در انتخاب دوست نوجوانان تاثیرگذار باشند.

محسن لعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت دوست یابی در دوره نوجوانی اظهار کرد: مطابق آیات قرآن دوست خوب می‌تواند نقش بسیار مهمی را در رسیدن به اوج سعادت انسان داشته باشد و در مقابل دوست بد عاملی برای رسیدن به شقاوت و بدبختی انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه دوست‌یابی در دوره نوجوانی اهمیت زیادی دارد، گفت: دوره نوجوانی دوره استقلال است. وقتی نوجوان می‌خواهد از خانواده مستقل شود به طور یقین جایگزین‌هایی را برای خانواده پیدا می‌کند که این جایگزین‌ها هم سن، هم عقیده و همتای او هستند.

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی معتقد است دوستی‌های دوره نوجوانی نسبت به دوستی‌های دوره کودکی پایدارتر، با ثبات و تأثیر گذارتر هستند و به طور کامل روی شخصیت نوجوان مؤثر است؛ در این دوران جایگاه خانواده به عنوان دوست جایگاهی مشخص است، اما نمی‌تواند نقش دوست بیرونی را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در واقع والدین نمی‌توانند این نقش را ایفا کنند و پژوهش‌هایی که در دنیا انجام شده حاکی از آن است که بیش از ۷۵ درصد نوجوانان اوقات فراغت خود را با دوستشان می‌گذرانند و بیش از ۷۰ درصد از نوجوانان از دوستانشان الگو می‌گیرند.

به گفته لعلی، مطابق پژوهش‌های انجام شده دوست خوب و سالم می‌تواند اثرات مثبت برای نوجوان داشته باشد، از ویژگی‌های دوست خوب در دوره نوجوانی این است که می‌تواند در برابر فشار و تنهایی از نوجوان محافظت کند و روابط بین فردی نوجوان را افزایش داده و سلامت روان او را تقویت می‌کند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: دوست خوب نوجوان را جامعه پذیر می‌کند، و منجر به پیشرفت تحصیلی، شغلی و اجتماعی او می‌شود و دوست ناسالم تبعاتی مثل افت تحصیلی، مشکلات رفتاری و اعتیاد به مواد مخدر را در نوجوان ایجاد می‌کند.

وی آموزش روش‌های تربیتی صحیح به نوجوان در دوست‌یابی را امری ضروری دانست و ادامه داد: ویژگی‌های شخصیتی نوجوان، درون گرایی و برون گرایی و خانواده سهل گیر و سخت گیر در فرایند دوست یابی و انتخاب دوست نقش زیادی دارند و در صورتی که خانواده متوجه شود که فرزند نوجوان او در فرایند دوست یابی ناتوان است، باید بدانند که برای کمک به نوجوان در این خصوص باید از نظرات متخصصان بهرمنده شوند.

لعلی تصریح کرد: بایستی والدین دوست فرزندشان را شناخته و بعد از پی بردن به اصالت خانوادگی او رفت و آمد و تعاملات اجتماعی با خانواده دوست فرزندشان را داشته باشند که این روش مناسبی در انتخاب دوست صحیح برای نوجوان است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان تاکید کرد: ویژگی یک دوست خوب برای نوجوان این است از نظر روانشناختی سالم، عاقل و با درایت و از اصالت خانوادگی برخودار باشد، دوست خوب برای نوجوان می‌تواند هویت او باشد که این نوع دوست را نوجوان قابل اعتماد، درستکار می‌داند و مهم‌ترین ویژگی برای انتخاب دوست خوب ارزش‌ها و باورهای مشترک او است و این دوست در دوره نوجوانی می‌تواند باورها و ارزش های نوجوان را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه نوجوانانی که در خانواده‌ای که صله رحم زیادی دارند، تربیت می‌شوند در دوست‌یابی موفق‌تر خواهند بود، ادامه داد: روابط بین فردی تنها عامل مؤثر در انتخاب دوست یابی صحیح نیست و عوامل دیگری در فرایند دوست یابی مؤثر است.

لعلی با اشاره به اینکه بایستی والدین فرایند دوست‌یابی را از دوران کودکی به فرزندان بیاموزند، اظهار کرد: می‌طلبد که والدین با دعوت دوست فرزندشان به خانه نظارت غیر مستقیم بر او داشته باشند و با بازگو کردن ویژگی‌های دوست خوب و بد به نوجوان راهنمایی لازم را ارائه کنند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان خاطر نشان کرد: شناسایی اصالت والدین دوست فرزند نوجوان نیز برای خانواده‌ها حائز اهمیت است و چنانچه ساختار خانواده نقش والدین و حد و مرز آنها در دوست یابی نوجوان صحیح باشد می‌توانند یک دوست خوب را به فرزند معرفی کنند تا نوجوان آنها در چارچوب خانواده و با هدایت و راهنمایی والدین بتواند گزینش مناسبی را برای دوستی داشته باشد.

کد خبر 382278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.