۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
داروی ترک اعتیادِ اعتیادآور!

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد مصرف گیاه کراتوم عوارض جانبی زیادی به همراه دارد و سلامت کلی افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کراتوم (Kratom)، نوعی داروی گیاهی است که در کشورهای مختلف به عنوان داروی ترک اعتیاد استفاده می‌شود؛ این دارو به شکل مکمل پودرشده سبز رنگ در دسترس است و بسیاری افراد در آسیای جنوبی از آن برای کاهش درد و افزایش انرژی استفاده می‌کنند. برخی از مصرف‌کنندگان کراتوم مدعی هستند مصرف این مکمل گیاهی باعث بهبود خلق و خو و کاستن اثرات منفی ترک اعتیاد در آن‌ها می‌شود اما بررسی‌های محققان نشان داد که مصرف خود این گیاه نیز اعتیادآور است.

گروهی از محققان دانشگاه ایالتی نیویورک اطلاعات دو هزار و ۳۱۲ فرد را که داروی کراتوم مصرف کرده بودند در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ مورد بررسی قرار دادند. به دلیل اینکه بیشتر شرکت‌کنندگان ترکیبی از چند ماده استفاده می‌کردند، محققان تمرکز خود را بر ۹۳۵ فردی قرار دادند که تنها داروی کراتوم مصرف می‌کردند. بر اساس یافته‌های جدید این دارو اثرات جانبی زیادی به همراه دارد و سلامت کلی افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

رایج‌ترین عوارض این ترکیب گیاهی شامل اضطراب (۱۸.۶ درصد)، افزایش ضربان قلب (۱۶.۹ درصد)، خواب آلودگی (۱۳.۶ درصد)، استفراغ (۱۱.۲ درصد)، اختلال حواس (۸.۱ درصد)، سکته (۶.۱ درصد)، کناره‌گیری از افراد (۶.۱ درصد)، توهم (۴.۸ درصد)، دپرسیون تنفسی (۲.۸ درصد)، کما (۲.۳ درصد) و ایست قلبی و تنفسی (۰.۶ درصد) می‌شود. همچنین در چهار مورد، کراتوم به عنوان عامل تاثیرگذار در  مرگ افراد شناخته شد.

به گفته محققان واضح است که مصرف کراتوم اثرات منفی زیادی دارد، اما این موضوع بدان معنا نیست که مصرف آن باید کاملا ممنوع شود، زیرا مصرف این مکمل گیاهی نقش مهمی در تسکین درد و بهبود اثرات منفی ناشی از ترک اعتیاد دارد، با این حال تحقیقات بیشتری در این مورد، مورد نیاز است.

نتایج این مطالعه در مجلهPharmacotherapy  منتشر شده است.  

کد خبر 382202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.