اتمام مرمت و بازسازی تکیه کازرونی تا اوایل شهریور

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: عملیات مرمت و بازسازی پروژه تکیه کازرونی تا اوایل شهریور ماه سال جاری به اتمام می رسد.

محمد فیض در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: تکیه کازرونی از کاملترین و ارزشمندترین تکایای زیبا و روحانی تخت فولاد است که در اواخر عهد قاجاریه و به سال۱۳۳۶ قمری به همت حاج محمدحسین کازرونی بنا شده و در تاریخ ۱۰ خرداد ۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه تکیه کازرونی از حیث معماری و کاربری در بین آثار تخت فولاد منحصر به فرد است، افزود: از جمله مشاهیر مدفون در این تکیه می‌توان آخوند ملا عبدالکریم گزی، آقا سید محمدباقر درچه‌ای، سید محمدمهدی درچه‌ای، سید محمدصادق صدیق الاطبا، ملاحسینعلی صدیقین و ملامحمدباقر صدیقین را نام برد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: این سازمان در ادامه عملیات مرمت و بازسازی که در سال‌های گذشته در این تکیه انجام داده بود، از ابتدای شهریور ماه ۱۳۹۶ با اعتباری در حدود ۹ میلیارد ریال فاز جدیدی از کار را آغاز کرد که تاکنون هفت میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.

فیض ادامه داد: از جمله اقدامات در حال انجام در تکیه کازرونی ترمیم و اصلاح بدنه‌های داخلی حجره‌ها، سبک‌سازی و آجر فرش پشت بام، مرمت وبازسازی جان پناه، تعویض ناودان‌های فرسوده چوبی با ناودان‌های سنگی و احیای حوضخانه و محوطه‌سازی پیرامون آن است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود عملیات مرمت و بازسازی پروژه تکیه کازرونی تا اوایل شهریور ماه سال جاری به اتمام برسد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در مجاورت تکیه کازرونی، آب انبار کازرونی قرار دارد، اظهار کرد: ساختمان آب انبار یک بنای هشت ضلعی است که در سمت شمال شرقی آن پلکانی و در بالای آن چهار مناره باریک و زیبا قرار دارد که ارتفاع آن از سطح بام نزدیک به چهار متر است؛ این مناره‌ها در اصل بادگیر است و وظیفه تصفیه و خنک کردن فضای داخلی آب انبار را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: عملیات مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی همزمان با مرمت تکیه کازرونی انجام گرفت که شامل ترمیم بدنه، سبک‌سازی و آجر فرش بام، خاک‌برداری فضای پیرامونی به همراه زیرسازی، آجر فرش و اصلاح تاسیسات مکانیکی و الکتریکی است.

فیض با اشاره به مرمت و ساماندهی تکیه میرفندرسکی، گفت: این تکیه مربوط به دوره صفوی در تخت فولاد اصفهان واقع شده و در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۶۴ با شماره ثبت ۱۶۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مرحله جدیدی از عملیات گوناگون مرمت و ساماندهی تکیه میرفندرسکی از اوایل شهریور ماه سال ۱۳۹۶ با اعتباری در حدود هفت میلیارد و ۸۰۰ هزار ریال توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان آغاز شده و تاکنون بیش از ۸۰ درصد این اعتبار هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: اقدامات در حال انجام تکیه میرفندرسکی شامل مرمت و بازسازی حجره‌های داخلی حیاط اصلی و سفید کاری و احیای تزیینات خط‌کشی در آنها و ورودیها و گچبری، کف فرش حیاط، مرمت دیوارهای بیرونی و اندود کاهگل، مقاوم سازی ستون‌ها و مرمت و بازسازی درهای چوبی و پنجره بی نظیر ارسی موجود است که تاریخ پایان این پروژه نیمه مرداد ماه سال‌جاری پیش بینی می‌شود.

کد خبر 382076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.