کاهش عمر اروپایی‌ها بر اثر آلودگی هوا

آلودگی هوا در اروپا به طور میانگین دو سال از عمر مردم این قاره می‌کاهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارشات اخیر مجله European Heart Journal نشان داده است که تنفس هوای آلوده در قاره اروپا باعث کاهش عمر مردم شده است. همچنین این گزارشات از مرگ زودهنگام حدود ۸۰۰ هزار نفر از مردم اروپا، یعنی حدود ۱۷ درصد از مرگ سالانه این قاره، بر اثر آلودگی هوا خبر داده است.

طبق یافته‌های پژوهشگران، بین ۴۰ تا ۸۰ درصد از این مرگ‌ها هیچ ارتباطی با دستگاه تنفس ندارد و تنها به بیماری‌های قلبی و سکته ناشی از آلاینده‌های هوا در جریان خون مربوط می‌شود. پژوهشگران همچنین بر این باور هستند که ذرات معلق در هوا به عملکرد عروق آسیب وارد می‌کند و در نتیجه منجر به سکته قلبی، بالارفتن فشار خون و نارسایی قلبی می‌شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، کشور هندوستان دارای بالاترین سطح آلاینده‌های هوا در سراسر دنیاست که از ۳۰ شهر آلوده جهان، ۱۶ شهر در این کشور قرار دارد؛ آلودگی در شهرهای آلوده هند منجر به مرگ ۱.۲ میلیون نفر در هر سال می‌شود. با وجود اینکه هند به آلوده‌ترین کشور جهان شهرت دارد، اما مردم اروپا بیش از میانگین جهانی در معرض آلودگی هوا قرار دارند.

با این حال همه نقاط این قاره به طور یکسان در معرض آلودگی هوا قرار ندارد. تحقیقات اخیر نشان داده است که کشورهای اروپای شرقی بسیار بیشتر از کشورهای اروپای غربی آلاینده‌های هوا تولید می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا در کشورهای اروپای شرقی وجود نیروگاه‌هایی است که برای تامین انرژی خود از ذغال سنگ بهره می‌گیرد، از دیگر عوامل می‌توان به استفاده زیاد از چوب و بخاری‌های ذغالی برای گرم کردن و تدابیر کم در جهت کاهش آلودگی هوا اشاره کرد.  

کد خبر 382072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.