هفته پر کار وزارت امورخارجه

در هفته گذشته اخبار مختلفی از موضع گیری های جدید دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور منتشر شد که واکنش بسیاری از مقامات سیاسی سایر کشورها را نیز در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاست خارجی یکی از مهم ترین ارکان یک نظام حکومتی محسوب می شود و موضع گیری‌های یک حاکمیت در این زمینه تاثیر قابل توجهی بر میزان سطح رفاه و آسایش مردم یک سرزمین خواهد داشت.  خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی خود در نظر دارد آخرین اخبار سیاست خارجی را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین موضع گیری های دستگاه دیپلماسی کشور و تحولات سیاست خارجی را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

غریب آبادی: هدف، حفظ مشروط برجام است

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هدف از اقدامات اخیر کشورمان پیرامون برجام را حفظ این توافق دانست.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، کاظم غریب آبادی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  روز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی خواهان حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است به شرط آنکه دیگر طرف‌های توافق نیز به تعهداتشان عمل کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه در حال حاضر انجام می‌دهیم تنها یک هدف دارد: ما می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم.

غریب آبادی خاطر نشان کرد: همه چیز طی یک ساعت قابل بازگشت است، تنها اگر تمام شرکای ما در توافق همچون ما به تعهداتشان عمل کنند.

تاکید ظریف بر قانونی بودن اقدامات برجامی ایران

محمد جواد ظریف

وزیر امورخارجه کشورمان نشست شورای حکام آژانس را طعنه‌آمیز دانست و تاکید کرد که اقدامات اخیر ایران کاملاً مطابق با برجام است.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در آستانه برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمیبه درخواست آمریکا در پیامی توئیتری به انتقاد از برگزاری این نشست پرداخت.

ظریف نوشت که برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا به این دلایل طعنه‌آمیز است: الف) آمریکا از برجام بیزار است، از توافق خارج شد و آن را نقض کرد و کسانی که آن را حفظ می‌کنند نیز مجازات می‌کند؛ ب) آمریکا هیچ قصدی برای رفع مسائل پیرامون برجام ندارد؛ ج) ایران همان طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام ۱۵ گزارش خود تأیید کرده به‌طور کامل به برجام پایبند بوده است. د) اقدامات ایران طبق بند ۳۶ این توافق قانونی هستند.

دیدار مشاور دیپلماتیک مکرون با ظریف

دیدار" امانوئل بون" مشاور دیپلماتیک امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و محمد جواد ظریف عصر روز چهارشنبه _۱۹ تیرماه_ در محل وزارت خارجه ایران در تهران برگزار شد. این سفر در پی رایزنی تلفنی اخیر رؤسای جمهور ایران و فرانسه انجام شده است. این دیپلمات فرانسوی حدود سه هفته پیش نیز به تهران سفر کرد و با تعدادی از مقامات وزارت خارجه رایزنی داشت. امانوئل بون، همچنین در سفر اخیر خود به تهران با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار کرد.

صالحی: دلیل اصلی دشمنی آمریکا تفاوت در دیدگاه سیاسی است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مطلبی در روزنامه لوفیگارو نوشت بر هیچ کس پوشیده نیست که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از ۴۰ سال پیش اختلافات بسیار عمیقی دارند. دلیل اصلی این دشمنی ناشی از دیدگاه سیاسی متفاوت است. تهران و واشنگتن جهان را با دیدگاه‌های گوناگونی می‌بینند.

صالحی در این مطلب آورده است: ایران خود را به عنوان کشوری مدرن، برابری خواه با ملتی مستقل معرفی می‌کند که ارزش‌های قومی و مذهبی خود را دارد. در مقابل آمریکا خود را نجات دهنده لیبرالیسم می‌داند. هر دو ملت آرمان‌ها و تمایلات جهانی دارند اما برای تحقق آن‌ها اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. ایران برای عدالت، انصاف و برابری ملت‌ها مبارزه می‌کند و در مقابل آمریکا به دنبال گسترش سلطه خود است. ایران یک بازیگر منطقه‌ای پرنفوذ و آمریکا یک ابرقدرت توسعه طلب است و می‌خواهد تنها ابرقدرت باقی بماند. از زمان انقلاب اسلامی، ایران همواره به دنبال حفظ تمامیت ارضی و حقوق خود است که شامل توسعه فناوری هسته‌ای با اهداف مسالمت‌آمیز است که از جمله حقوق غیرقابل انکار ایران تلقی می‌شود.

دیدار معاون وزیر خارجه بلاروس با ظریف

دیدار معاون وزیر امور خارجه بلاروس با ظریف

آندری داپکیوناس معاون منطقه‌ای وزیر امور خارجه بلاروس امروز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.

در این دیدار، علاوه بر تبادل نظر در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه و زمینه‌های همکاری دو کشور در عرصه‌های بین المللی، ضمن تاکید بر خطرناک بودن رویکرد مخرب آمریکا در تلاش برای تغییر توافقات بین المللی با اعمال فشار بر دولت‌ها، مهمترین مسائل و تحولات منطقه‌ای از جمله اهمیت و نقش برجام در صلح امنیت منطقه‌ای و بین المللی، و همچنین جنگ اقتصادی علیه مردم ایران، نیز مورد رایزنی قرار گرفت.

تخت روانچی: گام سوم ایران وابسته به عملکرد اروپاست

مصاحبه اختصاصی با تخت روانچی

نماینده کشورمان در سازمان ملل با تاکید بر اینکه ایران در برجام باقی مانده است، گفت که اروپایی‌ها باید برای حفظ این توافق تلاش بیشتری انجام دهند در غیر این‌صورت تهران به اقدامات خود ادامه خواهد داد.

مجید تخت روانچی نماینده کشورمان در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی تصریح کرد که اروپایی‌ها باید خسارات اقتصادی ایران در نتیجه تحریم‌های آمریکا را جبران کنند، چراکه در غیر این‌صورت تهران به اقدامات خود برای عبور از محدوده‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای ادامه خواهد داد.

روانچی در ادامه تاکید کرد: ایران کماکان در برجام باقی مانده است. ما توافق را نقض نکرده‌ایم زیرا در متن برجام تدابیری اندیشیده شده است که اجازه عقب‌نشینی طرف‌ها از تعهدات‌شان را در صورت نقض توافق از سوی طرف دیگر می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما تاکنون در توافق بوده‌ایم و از دیگر طرف‌ها می‌خواهیم که در برجام باقی بمانند، اما اگر اروپایی‌ها به وعده‌های اصلی‌شان مبنی بر تضمین برخورداری ایران از منافع اقتصادی برجام عمل نکنند، ایران وارد گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود می‌شود.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: اما ظاهراً علاوه بر آمریکا، اروپایی‌ها نیز تا به امروز کار خود را انجام نداده و به تمام تعهدات‌شان در توافق عمل نکرده‌اند.

ظریف: "تیم بی" درس نگرفت؛ جهان درس بگیرد

ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری به کارشکنی "تیم بی" در راستای از بین بردن برجام اشاره کرد و تاکید کرد تاریخ ثابت کرده چنین اقداماتی نتیجه عکس دارند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی توییتری نوشت: «بولتون و نتانیاهو در سال ۲۰۰۵ معاهده پاریس را میان کشورهای E3 و ایران از طریق پافشاری بر غنی‌سازی صفر از سوی ایران، از بین بردند. نتیجه چه شد؟ ایران غنی‌سازی خود را تا سال ۲۰۱۲ به میزان ۱۰۰ برابر افزایش داد. آن‌ها اکنون دونالد ترامپ را با همان توهم فریب داده‌اند تا برجام را از بین ببرد. "تیم بی" درس نگرفت اما جهان باید درس بگیرد».

مشاور مکرون: حامل پیام آمریکا نیستم

«امانوئل بون»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با شمخانی گفت: من به عنوان میانجی به ایران نیامده‌ام و حامل هیچ‌گونه پیامی از سوی آمریکا برای تهران نیستم.

وی با اشاره به آگاهی فرانسه از قدرت تاب آوری ایران در برابر فشارهای مختلف که طی ۴۰ سال گذشته و عبور از تحریم‌های مختلف به اثبات رسیده است خاطر نشان کرد: علی رغم میل، اراده و اقدامات آمریکا، قدرت، نفوذ و جایگاه ایران طی ۲۰ سال گذشته در معادلات منطقه ای و بین المللی رشد قابل توجهی داشته است.

مشاور رییس جمهور فرانسه گفت: امانوئل مکرون بدنبال دستیابی به ابتکارات مشترک برای ایجاد آتش بس در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران بوده و معتقد است که این اقدام به کاهش تنشهای رو به تزاید در منطقه منجر خواهد شد.

ابراز رضایت سفیر سوییس در ایران از وضعیت پناهجویان

سفیر سوئیس در ایران گفت: پناهندگان و اتباع خارجی در ایران از تمام خدمات مطلوب مانند آموزشی، بهداشتی و اقتصادی برخوردار هستند.

مارکوس لایتنر در سفر چند ساعته به مرز دوغارون تایباد اظهار کرد: برنامه‌های ارائه شده در راستای خدمات به پناهندگان و اتباع خارجی در زمینه‌های بهداشت، آموزش، معیشت، کمک‌های حقوقی، سواد آموزی، خوداتکایی، خدمات بهداشتی است و همچنین این برنامه‌ها از بازگشت داوطلبانه پناهندگان نیز حمایت می‌کند.

وی به اهداف بازدید از مرز دوغارون اشاره کرد و افزود: این بازدیدها بسیار مؤثر و مطلوب است تا ما شرایط منطقه را از نزدیک بررسی کنیم و با نحوه خدمات‌رسانی به اتباع خارجی بیشتر آشنا شویم.

ظریف: پول ساخت فیلم تبلیغاتی نداریم

ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تا کنون پیشنهادی از سوی بریتانیا مبنی بر مبادله نازنین زاغری با نفت‌کش حامل نفت ایران مطرح نشده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران  در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهادات فرانسه در خصوص حفظ برجام اظهار کرد: مشاور آقای مکرون سحرگاه امروز وارد کشور شده و قرار است بعد از ظهر با او ملاقاتی داشته باشم به همین دلیل هنوز نمی‌دانیم قصد طرح چه مواضعی و پیشنهاداتی را دارد.

وی با تاکید بر این که موضع جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشخص است؛ افزود: ایران براساس برجام عمل کرده است و در حال حاضر این اروپایی‌ها هستند که با دو مشکل مواجه هستند مشکل اول آنها این است که آمادگی ندارند تا برای تأمین امنیت خودشان هزینه کنند و مشکل دوم و اصلی تر آنها آمریکایی‌ها هستند که از برجام خارج شده‌اند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران صریح است و هیچ گاه مذاکره تحت فشار امکان پذیر نیست؛ طرف مقابل باید فشارهای خود و همچنین جنگ و تروریسم اقتصادی که علیه مردم ایران به راه انداخته را متوقف کنند؛ بعد از این اتفاقات می‌شد برای اجرای برجام صحبت کرد.

همکاری آمریکا با منافقین برای ایجاد اخلال در امنیت ایران

نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت برای تضمین تداوم و اثربخشی بهتر اقدامات ایران در مبارزه با مواد مخدر، دنیا باید به ایران کمک کند.

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل که در شورای امنیت این سازمان درباره ارتباط تروریسم و جنایات سازمان یافته فراملی سخنرانی می‌کرد، گفت: علیرغم داشتن انگیزه‌ها و روش‌های متفاوت، اثرات فعالیت تروریست‌ها و جنایتکاران سازمان یافته شبیه هم است: اختلال مطلق و تخریب فراگیر.

وی ادامه داد: ایران هم قربانی فعالیت تروریست‌ها و جنایتکاران سازمان یافته فراملی بوده و هم پیشگام مبارزه با آنان است. به عنوان مثال، تاکنون ۱۷ هزار و ۱۶۱ نفر شهروند ایرانی، از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس قوه قضائیه، معاون ستادکل نیروهای مسلح، ۲۷ نماینده مجلس و چهار دانشمند هسته‌ای ما توسط تروریست‌ها به شهادت رسیده‌اند.

دیدار دیپلمات های روسی و ایرانی با محوریت سوریه

الکساندر لاورنتیف

"الکساندر لاورنتیف "نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه و "سرگئی ورشنین " معاون وزیر خارجه روسیه و هیأت همراه که به کشورمان سفر کرده اند، امروز با علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه و یمن، دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار و گفتگوی سه ساعته، تحولات سوریه از جمله شامل تشکیل کمیته قانون اساسی، کارگروه تبادل بازداشت شدگان و ربوده شدگان، برگزاری اجلاس آتی «روند آستانه» در شهرنورسلطان در ۱۰ و ۱۱ مرداد و همچنین نشست آتی سران کشورهای ضامن روند آستانه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حاجی و ورشنین همچنین در این دیدار درباره آخرین تحولات یمن و ضرورت پایان بخشیدن به بحران یمن از جمله از طریق اجرایی کردن توافقات استکهلم آن گفتگو و رایزنی کردند.

دیدار ظریف با نماینده سازمان ملل در امور لبنان

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور لبنان با وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد.

یان کوبیس هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور لبنان که به کشورمان سفر کرده است، امروز با دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، با تاکید بر شرایط حساس و پیچیده منطقه، طیف گسترده ای از موضوعات مختلف منطقه ای و همچنین تحولات لبنان مورد تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف: بدون تیم بی می توان به راه گریز از این شرایط فکر کرد

ظرریف

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد که تیم "بی" دونالد ترامپ را در خصوص خروج از برجام متوهم کرده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت: تیم "ب" با سبک‌سری به دونالد ترامپ القا کرد که در صورت نابود کردن برجام از طریق تروریسم اقتصادی، به توافقی بهتر با ایران دست می‌یابد. از آنجایی که کاملاً مشخص شده حصول توافقی بهتر با ایران ممکن نیست، تیم "ب" به طور مضحکی از ایران می‌خواهد که به طور کامل به تعهداتش پایبند بماند. بدون ریاست تیم "بی"، راه گریز وجود دارد.

اعتراض ایران به تعلل در ورود تیم والیبال به شیکاگو

وزارت خارجه

مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان از طریق سفیر سوئیس در تهران به معطل کردن تیم والیبال کشورمان در فرودگاه شیکاگو برای ورود به آمریکا اعتراض کرد.

بهاروند ضمن اعتراض به رفتار مقامات آمریکایی گفت: اگر آمریکا نمی‌تواند منصفانه و بی‌طرفانه میزبان همه تیم‌های ورزشی باشد بهتر است از میزبانی مسابقات ورزشی خودداری نماید.

طبق اخبار واصله تیم ملی والیبال کشورمان در بدو ورود به آمریکا حدود چهار ساعت در فرودگاه شیکاگو معطل شده است که باعث اعتراض وزارت امور خارجه کشورمان به دولت آمریکا شده است.

ارسال نامه ظریف به موگرینی

ظریف موگرینی

نامه محمد جواد ظریف خطاب به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال شد. در این نامه در مورد گام دوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش مطالبی مطرح شده و موارد مربوطه به صورت جزئی بیان شده است. این نامه روز گذشته برای فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال شد.

سید عباس عراقچی، معاون ظریف روز یک‌شنبه از تهیه نامه ظریف به موگرینی برای اعلام جزئیات گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داده بود.

پاسخ شگفت انگیز سفیر انگلیس به خبرنگاران

راب مک ایر؛ سفیر انگلیس در تهران  روز (دوشنبه) در وزارت خارجه حضور یافت.

او در هنگام خروج از این وزارتخانه در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر اینکه علت حضور وی در این وزارتخانه چه بوده است، گفت: Just business !

موسویان: ترامپ به چرخشی استراتژیک درباره ایران نیاز دارد

موسویان

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: ترامپ برای این که امکان برون رفت آبرومندانه از وضعیت فعلی در ارتباط با ایران داشته باشد به یک چرخش استراتژیک در سیاست‌های جاری خود در این‌باره نیاز دارد.

سید حسین موسویان در مقاله‌ای در روزنامه گاردین نوشت: در ماه مه ۲۰۱۸ دولت ترامپ یک جانبه از برجام خارج شد، توافقی که هدفش اطمینان از عدم دسترسی ایران به بمب هسته‌ای بود و بعد از ۱۲ سال مذاکرات بین‌المللی دشوار حاصل شده بود. آمریکا بعد از خروج از برجام تحریم‌های سیاسی و اقتصادی جدیدی نه تنها علیه بخش‌های مختلف اقتصادی بلکه علیه حاکمیت ایران اعمال کرد. این تحریم‌ها نه تنها شانس هرگونه دیپلماسی با ایران را از بین برد بلکه عواقب وخیمی بر روابط ایران و آمریکا و کل منطقه خواهد داشت.

گسترش روابط هند و ایران

ایران هند

سفیر هند در ایران با تاکید بر جایگاه استراتژیک چابهار گفت: چابهار حلقه اتصال مهمی برای کشورهای منطقه به شمار می‌رود.

گدام درمندرا در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: طی بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی و فعالیت‌های اقتصادی و غیره این منطقه و همچنین همکاری مشترک شرکت آی پی جی ال و بندر چابهار، از روند توسعه چابهار باخبر شده و از نزدیک شاهد این پیشرفت و توسعه شدم.

وی با مد نظر قرار دادن زیر ساخت‌های مناسب فراهم شده در منطقه آزاد چابهار ادامه داد: اکنون آنچه برای حضور سرمایه گذاران و فعالیت شرکت‌ها نیاز به شمار می‌رود، ارتباطات مستحکم بین دو کشور است.

گدام درمندار افزود: آنچه که ما و شما امروز صحبت می‌کنیم مشترکاتی بوده که دو طرف بر اهمیت آن آگاه است.

وی با تاکید بر جایگاه استراتژیک چابهار ادامه داد: چابهار حلقه اتصال مهمی برای کشورهای منطقه به شمار می‌رود.

کد خبر 382027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.