مشارکت شرکت‌های عراق و اصفهان باعث تعمیق روابط دو کشور می‌شود

وزیر صنایع عراق گفت: مشارکت شرکت‌های اقتصادی عراق و استان اصفهان در توسعه روابط اقتصادی دو کشور نقش بسزایی دارد همچنین سرمایه گذاری مشترک تولیدکنندگان استان اصفهان با همتایان عراقی می تواند همکاری های اقتصادی دو طرف را تعمیق بخشد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، عبدالله صالح الجبوری در  نشست  بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری ایران و عراق، ایجاد واحدهای تولیدی در کربلا و نجف توسط فعالان اقتصادی استان اصفهان را گامی مهم در  تقویت روابط اقتصادی دو کشور ایران و عراق عنوان و اظهار کرد: نباید وقت و انرژی در تدارک کمیته‌های مشترک و پروتکل‌های همکاری گذاشت بلکه اقدامات عملی می تواند سطح مروادات دو کشور را افزایش دهد.

وی با اشاره به سابقه بلند مدت روابط تجاری ایران و عراق گفت: هر دو کشور خواستار توسعه و تقویت روابط اقتصادی در زمینه های مختلف هستند ضمن اینکه بخش خصوصی بهتر از  بخش دولتی می تواند در توسعه روابط نقش مهمی را ایفا کند.

وزیر صنایع با اشاره به توانمندی استان اصفهان در دو صنعت پلاستیک و فولاد گفت: اتاق‌های بازرگانی دو طرف می تواند زمینه حضور صنعتگران اصفهان را در عراق فراهم کند.

الجبوری خاطر نشان کرد:۱۹۰ پروژه سرمایه گذاری از سوی وزارت صنایع عراق معرفی می شود و  از شرکت های ایرانی به ویژه استان اصفهان استقبال می کنیم که در این پروژه سرمایه گذاری مشترک کنند و دولت عراق ضمانت آن را بر عهده می گیرد.

وی خواستار سرعت بخشی مشارکت شرکت های استان اصفهان در صنعت عراق شد و افزود: عراق شرکت‌هایی که در شرایط سخت به این کشور کمک کنند را در شرایط آرامش و با ثبات فراموش نمی کند.

اصلاح تعرفه عراق بر کالای ایرانی، خواسته فعالان اقتصادی است

بهرام سبحانی، نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: استان اصفهان با ۹۲۰۰ واحد صنعتی و معادن متنوع و قطب تولیدات کشاورزی می تواند نیاز بازار عراق را در بخش های مختلف تامین کند.

وی تصریح کرد: اصفهان در بخش فولاد می تواند علاوه بر ایجاد واحدهای تولید میلگرد مواد اولیه مورد نیاز این بخش را تامین کند.

سبحانی خواستار اصلاح تعرفه ورود محصولات فولادی به عراق شد و گفت: برخی از محصولات فولادی امکان تولید در عراق نیست و  تا زمان خودکفایی عراق ،ایران می تواند با تعرفه مناسب نیاز بازار این کشور را برطرف کند.

سبحانی خواستار تسهیل نقل و انتقال مالی بین شرکت های عراقی و اصفهانی شد و افزود: تغییر شیوه  خرید و فروش پیله وری در مرزها بایستی به فروش پر تعداد و مبتنی بر سیستم بانکی تغییر کند تا شاهد استمرار و افزایش حجم تجارت دو طرف باشیم.

سید متقی جاسم رییس اتاق صنایع بابل عراق در این نشست خواستار تقویت و توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران عراق با الهام از گذشته شد.

وی همچنین فعال شدن سفارتخانه و کنسولگری های دو کشور در بستر سازی توسعه روابط  اقتصادی خواستار شد و گفت: نمایندگی دو کشور می توانند نقش موثری در معرفی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری عراق و ایران داشته باشد.

احمد پزنده رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: ایران به عنوان کشور دوست و همسایه می تواند نیازهای کشور عراق را در اولین فرصت تامین  کند.

کد خبر 382020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.