در کشتارگاه گلپایگان چه خبر است؟

گلپایگان_دیگر اوضاع مثل قبل نیست، چندی است فعالیت کشتارگاه حرف و حدیث‌هایی را به همراه داشته و حالا کشتارگاهی که قرار بود منطقه غرب استان را پوشش دهد در آستانه تعطیلی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، چند سالی است که وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی هرگونه کشتار دام در قصابی‌ها و معابر را ممنوع و قصابان را مجبور می‌کند تا کشتار دام را در کشتارگاه انجام دهند. الزام قصابان به کشتار در کشتارگاه نیازمند این است که کشتارگاه‌های مجهزی در هر منطقه ایجاد شود تا آنان دام زنده را تحویل این محل دهند و لاشه آن را تحویل بگیرند.

فعالیت کشتارگاه هم ساز و کار خودش را دارد، دام زنده پس از کشتار، سلاخی و تمیز می‌شود و بعد از آنکه در اتاق پیشرد قرار گرفت با کامیون‌های مخصوصی به قصابی حمل می‌شود. کشتارگاه هم برای انجام همه این خدمات مبلغی دریافت می‌کند.

اما در گلپایگان وضعیت کشتارگاه خوب نیست. قصابان ناراضی هستند و مدیر کشتارگاه می‌گوید ممکن است کشتارگاه را تعطیل کنیم.

عملکرد کشتارگاه مثل قبل نیست

قاسم یاوری، قصاب گلشهری می‌گوید: حالا با رکود بازار هر روز سه رأس دام تحویل کشتارگاه برای ذبح می‌شود و در ازای ذبح هر رأس دام ۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی می‌افزاید: کشتارگاه دام گلپایگان مدتی است که ضوابط بهداشتی و نظافت و  شست وشوی دام پس از ذبح را انجام نمی‌دهد و این سبب ضرر و زیان به قصاب است.

این قصاب گلشهری ادامه می‌دهد: هر شقه گوشت حدود یک کیلو ضایعات دارد که وظیفه کشتارگاه تمیز و جدا کردن ضایعات گوشت است‌، اما حالا قصابی این کار را انجام و تحویل مشتری می‌دهد.

یاوری خاطرنشان می‌کند: عملکرد این کشتارگاه بعد از تعدیل نیرو مانند گذشته نیست و همین موضوع سبب نارضایتی قصابی‌ها شده است، چون باید برای نظافت و شست وشوی دام و جداسازی ضایعات در کشتارگاه پول بدهیم و از سوی دیگر قطعه سالم گوشت و ضایعات دور ریخته ‌می‌شود.

قصابان ناراضی هستند

رضا سهرابی، قصاب گلپایگانی می‌گوید: انتظار داریم که رعایت موازین بهداشتی در ذبح دام رعایت شود تا سلامت مردم تهدید نشود. گوشت دام پس از ذبح باید شست وشو شود نه اینکه به دلیل مشکل اقتصادی سلامت مردم دیده نشود.

وی می‌گوید: طبق نظر اتحادیه صنف قصابان مبلغ در نظر گرفته شده پرداخت می‌شود، بنابراین انتظار داریم دام با جداسازی ضایعات و شست وشوی کامل در اختیار ما قرار گیرد.

کشتارگاه در آستانه تعطیلی

علی ابرهیمی، مدیرعامل کشتارگاه صنعتی گلپایگان می‌گوید: این کشتارگاه با اعتبار ۱۰ میلیون تومان در اسفندماه سال ۹۵ با ظرفیت کشتار روزانه ۵۰۰ رأس دام سبک و ۵۰ رأس دام سنگین راه اندازی شد، اما از همان ابتدای کار با ۲۰ درصد ظرفیت کار را آغاز کردیم و اکنون به ۱۰ درصد ظرفیت کاهش یافته است.

وی خاطرنشان می‌کند: احداث این کشتارگاه با این ظرفیت با وعده معاونت دامپزشکی استان و مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت جهاد کشاورزی استان اصفهان برای غرب استان طراحی و احداث شد. آنان می‌گفتند کشتارگاه‌ شهرستان‌های غرب استان سنتی و غیر بهداشتی هستند و پس از تعطیلی مجوزی برای ساخت صادر نمی‌شود، اما نه تنها وعده آن‌ها عملی نشد، بلکه ساماندهی کشتارگاه‌های دیگر شهرستان‌ها را شاهد هستیم و از طرفی با وجود تعطیلی کشتارگاه بعضی شهرستان‌های غربی و مسافت کم، باز هم حاضر به مراجعه برای ذبح دام در این کشتارگاه نیستند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی گلپایگان می‌افزاید: در ابتدای کار با ۷۰ نیرو به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول شدیم، اما به دلیل کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها اکنون با ۲۲ نیرو مشغول هستیم، میانگین ذبح دام روزانه ۵۰ رأس دام سبک و شش دام سنگین است که با توجه به افزایش هزینه‌ها ادامه کار با این وضع صرفه نیست و ممکن است کشتارگاه تعطیل شود.

ابراهیمی یادآور می‌شود: با وجود تعدیل نیرو خللی در رعایت موازین بهداشتی و ذبح شرعی نشده است، هفته گذشته برای سالن پیش‌سرد کشتارگاه دستگاه مهپاش به قیمت ۱۵ میلیون تومان خریداری شد تا بخار آب سرد در فضای داخل سالن پخش شود و گوشت دام پس از ذبح و نگهداری در مدت زمان چند ساعته در شب خشک نشود، البته قبلا نیز دستگاه مهپاش استفاده می‌شد که مدتی به دلایلی غیر قابل استفاده شده بود.

وی تصریح می‌کند: سیستم فاضلاب کشتارگاه در هنگام احداث با ظرفیت دفع بالا نصب شد، اما چون مقدار دفع پایین بود دچار نقص فنی شد، اکنون توسط کارشناس مربوطه با برآورد ۶۰ میلیون تومان هزینه در حال تعمیرات است.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی گلپایگان می‌گوید: از زمان تحویل دام تا بارگیری در ماشین حمل از قصابی‌ها برای هر رأس دام ۲۰ هزار تومان هزینه دریافت می‌شود.

ابراهیمی ادامه می‌دهد: سودجویی دلالان در قاچاق دام موجب کاهش دام شهرستان شد و از طرفی با گران شدن قیمت گوشت توان خرید مردم نیز کاهش یافت و درنتیجه این وضعیت منجر به تعدیل نیروی کشتارگاه شد.

وی خاطرنشان می‌کند: سهام‌داران این کشتارگاه در پرداخت اقساط با مشکل مالی مواجه هستند و در صورت پرداخت نکردن اقساط، واحدهای مسکونی آنان که در رهن بانک است مصادره خواهد شد در حقیقت به رکود اقتصادی بدی رسیدیم و همین ضرر و زیان تعطیلی کامل کشتارگاه را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی گلپایگان اضافه می‌کند: میدان دام در وسعت دو هزار و ۵۰۰ متر مربع برای نگهداری و خرید و فروش دام در کنار کشتارگاه احداث شد، اما دامداران و قصابی‌ها از نگهداری رایگان دام استقبال نکردند تا به این وسیله حداقل از قاچاق دام به خارج از شهرستان جلوگیری شود.

معضلات کشتارگاه ریشه در مدیریت ضعیف دارد

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که امیرمسعود شهبازی، رییس شبکه دامپزشکی گلپایگان می‌گوید: کشتارگاه دام این شهرستان با ۱۰ درصد ظرفیت در حال کار است که البته کاهش کشتار دام در شهرستان به دلیل گرانی گوشت و پایین آمدن توان خرید مردم از علل آن است.

وی می‌افزاید: کشتارگاه دام در جذب مشتری ضعیف عمل کرد، زیرا هر بنگاه اقتصادی خصوصی باید برای خود بازاریابی کند. با وجود تعطیلی کشتارگاه شهرستان‌های غرب استان آن‌ها را نمی‌توان مکلف کرد که کشتار دام خود را در گلپایگان انجام دهند.

رییس شبکه دامپزشکی گلپایگان تصریح می‌کند: کشتارگاه گلپایگان صنعتی و نمونه آن در غرب استان نیست، اما در نحوه مدیریت بهداشتی ضعف‌هایی دارد و فرصت ۱۰ روزه به آن‌ها داده شده است و حتی پرونده این کشتارگاه را دو بار به تعزیرات و یک بار به دادسرا فرستادیم.

شهبازی تأکید می‌کند: اینکه فکر کنیم با تعطیلی کشتارگاه گلپایگان مکان کشتار دام به شهرستان دورتر و این وضعیت سبب بی‌توجهی به بهداشت می‌شود فکر اشتباهی است، زیرا مسأله بهداشت برای شبکه دامپزشکی در اولویت کار قرار دارد.

کد خبر 381972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهابی ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    1 0
    با ع ض سلام و احترام گزارشتون بسیار جامع و کامل بود امید است مسئولان زیربط مورد توجه قرار دهند. با تشکر