کاهش محدودیت‌های مهار کرونا در پاکستان

دولت پاکستان به منظور خاتمه دادن به ریزش اقتصادی در کشور دستور آغاز دوباره فعالیت در بعضی از بخش‌های تجاری و کمپانی‌ها را صادر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آن‌جا که محدویت‌های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا در کشور پاکستان لطمه‌هایی جبران‌ناپذیری به بسیاری از بخش‌های تجاری کشور وارد کرده است و باعث بیکار شدن تعداد زیادی از مردم شده است، دولت بعضی از محدودیت‌ها را از میان برداشته و فعالیت در این بخش‌ها را مجاز دانسته است. البته آغاز فعالیت تنها در بعضی از بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌ها که تعطیلی آن‌ها بیشترین لطمه را به اقتصاد کشور و مردم وارد کرده است، مجاز شده است و سایر محدودیت‌های اعمال شده برای مبارزه با کووید-۱۹ نظیر ممنوع بودن گردهمایی‌های عمومی و بسته شدن مدارس و مراکز آموزشی دست کم تا سی‌ام آوریل ادامه خواهد داشت.

دولت پاکستان از اواخر ماه مارس اقداماتی کنترلی بسیار سختگیرانه برای سراسر شهرهای کشور در پیش گرفت تا از این طریق سرعت گسترش ویروس کرونا را کاهش دهد. این در حالی است که مدیران هر شهر نیز اقداماتی ویژه انجام دادند تا شهروندان خود را از آلوده شدن به بیماری کووید-۱۹ حفظ کنند. با این وجود، از آن جا که بسیاری از مردم پاکستان وضعیت مالی نامناسبی دارند، در نتیجه تعطیلی مراکز کاری زندگی این افراد و خانواده‌هایشان را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین، دولت پاکستان تصمیم گرفت اجازه فعالیت در بسیاری از مراکز کاری و کارخانه‌ها را صادر کند. پیش از این، تنها فروشگاه‌های خوار و بار، داروخانه‌ها، بانک‌ها و سایر مراکز خدماتی ضروری اجازه فعالیت داشت.

دولت در جلسه‌ای که در چند روز گذشته با حضور مقامات ارشد پاکستان برگزار کرد، آغاز فعالیت در بخش تولید سیمان، کود، تولید مواد شیمیایی، تولید شیشه، تجارت الکترونیک، معدن زغال سنگ و تولید کاغذ را مجاز دانست.

پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور، نخست وزیر پاکستان اعلام کرده بود که کشور از توانایی مالی لازم برای تعطیلی تمام مراکز کاری تا پایان مهار کامل کرونا برخوردار نیست و به همین دلیل باید فعالیت در بخش‌های تجاری و کارخانه‌ها ادامه یابد. گزارشات بانک جهانی نیز حاکی از وضعیت اقتصادی بسیار بحرانی کشورهای جنوب آسیا است و از کاهش ۵. ۱ درصدی اقتصاد پاکستان در سال جاری سخن گفته است.

در حال حاضر، بیش از هفت هزار نفر از جمعیت پاکستان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که از این تعداد ۱۳۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و هزارو ۷۶۵ نفر نیز بهبود یافته و به خانه‌هایشان بازگشته‌اند.

تداوم محدودیت‌ها، بسته شدن مساجد

درست پس از اعمال محدویت‌های اولیه در کشور پاکستان برای مهار شیوع کرونا، بسیاری از گروه‌های مذهبی از اقدامات دولت پیروی کردند و خواهان بسته شدن تمام مساجد کشور شدند. اما پس از کاهش محدودیت‌ها، رهبران مذهبی نیز خواهان باز شدن مساجد در سراسر کشور شدند و اذعان کردند که تمام اقدامات لازم نظیر حفظ فاصله اجتماعی و مجبور کردن مردم به استفاده از ماسک و دستکش را در این مکان‌های مذهبی در پیش خواهند گرفت. رهبران مذهبی بازگشایی مساجد به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان را ضروری دانستند چرا که گردهمایی مردم در مکان‌های مذهبی باعث افزایش اتحاد آن‌ها برای مهار ویروس کرونا خواهد شد و علاوه بر این، مسلمانان می‌توانند در این ماه با انجام عبادت‌های جمعی از خداوند برای نابودی ویروس کرونا دعا کنند.

بسیاری از رهبران مذهبی پاکستان توافقنامه‌ای را امضا کردند که در آن خواهان باز شدن مساجد از سوی دولت شدند و علاوه بر این، متعهد شدند اقدامات لازم برای جلوگیری از آلوده شدن مردم در هنگام آمدن به مراکز مذهبی  را انجام دهند. دولت پاکستان نیز ضمن اعمال محدودیت‌هایی نظیر حفظ فاصله یک و نیم متری بین عبادت‌کنندگان، ایجاد فاصله منطقی بین صفوف نمازگزاری و ضد عفونی مرتب مکان‌های مذهبی با درخواست رهبران دینی مبنی بر بازگشایی این مکان‌ها موافقت کرد.

کد خبر 381791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.