۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱
اتوبوس‌های داغ پایتخت!

شرایط سخت‌افزاری اتوبوس‌های شهر تهران تا چه اندازه می‌تواند شهروندان را برای سفرهای درون‌شهری به سمتی کشاند که هر شهروند به جای استفاده از خودروی شخصی، با خیالی آسوده از اتوبوس‌های شهری استفاده کند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شروع فصل تابستان و گرمای شدید هوا در ساعاتی از روز، روشن کردن کولر اتوبوس‌های شهری اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ از طرفی با تاکید زیاد مسئولان شهری برای استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی به جای وسایل شخصی و همچنین وجود طرح‌های ترافیکی و آلودگی هوا، شهروندان را به استفاده از اتوبوس‌های شهری، مترو و وسایل نقلیه عمومی سوق می‌دهد، اما آیا این وسایل تا چه اندازه می‌تواند آسایش یک شهروند را در طول یک سفر درون‌شهری فراهم آورد؟

این روزها صدای اعتراض شهروندان تهرانی به خاطر نبود تهویه مناسب در اتوبوس‌های شهری و روشن نبودن کولر درآمده است؛ در همین رابطه گفت‌وگویی با پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران انجام داده‌ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

فعالیت اتوبوس‌های شهر تهران در طول شبانه‌روز به چه صورت است؟

اتوبوس‌های تندرو خطوط بی آر تی در طول شبانه‌روز فعال بوده و در سه شیفت هشت ساعته به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند.

اتوبوس‌ها در طول روز چند ساعت ملزم به روشن کردن کولر هستند؟

تمام اتوبوس‌هایی که در خطوط بی آر تی فعالیت می‌کنند مجهز به کولر بوده و همه رانندگان هم ملزم به روشن کردن کولر هستند و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم استفاده رانندگان از کولر در تابستان را برای آن‌ها اجبار کرده است.

نکته‌ای مهم این است که ممکن است کولر یک اتوبوس به هر دلیلی در حین حرکت و در طول مسیر خراب شود و مجبور است تا رسیدن به ایستگاه بدون روشن کردن کولر مسافران را جابه‌جا کند. صحبتی که اخیرا شنیده می‌شود که اتوبوس‌ها کولر روشن نمی‌کنند هم شاید به همین دلیل باشد که البته این مورد استثنا بوده و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده چنین موضوعی با شماره‌گیری ۱۸۸۸ اطلاع‌رسانی کنند تا نسبت به توقف و سپس تعمیر آن اقدام کنیم.

آیا هنوز هم اتوبوس‌های بدون کولر در تهران تردد دارند؟

بله. بعضی از اتوبوس‌هایی که در سال‌ ۱۳۸۵ نه تنها در شهر تهران بلکه در کل کشور به اتوبوسرانی تحویل داده شد که تعداد آن‌ها در شهر تهران ۷۰۰ دستگاه است، اتوبوس‌های دیزلی بوده که به گازسوز تبدیل شده‌اند و در حال حاضر اتوبوس‌های گازسوز با پایه دیزلی هستند و اساسا کولر ندارند و بیشترین اعتراض مردمی هم از همین اتوبوس‌ها است؛ اتوبوس‌های تک کابین که موتورهای گازسوز دیزلی هستند اساساً کولر ندارند و امیدواریم با طرح نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، اتوبوس‌های فرسوده و دارای نقص فنی را از رده خارج و اتوبوس‌های نو جایگزین کنیم.

نحوه نظافت اتوبوس‌ها در تابستان به چه صورت است؟

نظافت اتوبوس‌ها در فصل تابستان با زمستان بسیار متفاوت است؛ با توجه به اینکه در تابستان بارندگی نداریم و فضای اتوبوس‌ها بسته‌ای است به طور جدی هر ۴۸ ساعت یک بار داخل اتوبوس‌ها شست‌وشو و در صورت نیاز ضدعفونی می‌کنیم و به دلیل گرمی هوا، به شدت فضای داخلی اتوبوس‌ها را کنترل می‌کنیم چراکه به دلیل تردد زیاد مسافران نیاز به رسیدگی بیشتری دارد.

در  فصل زمستان علاوه بر فضای داخل اتوبوس‌ها، نظافت فضای بیرونی آن‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است  و نیاز به شستشوی دقیق‌تری دارد اما در حال حاضر تمرکز ما بر فضای داخل اتوبوس‌ها است.

شرایط ایستگاه‌های مخصوص افراد معلول چگونه است؟

در تمامی اتوبوس‌های تندرو خطوط بی آر تی، بلااستثنا محل تردد ویلچر جانمایی شده است؛ حدودا دو سالی است که شاید برای نخستین‌بار در کشور نسبت به نصب تابلوهای خط بریل ویژه معلولان اقدام کرده‌ایم ضمن اینکه از ابتدای تیرماه امسال نیز اعلام صوت در داخل اتوبوس‌ها را برای نابینایان راه‌اندازی کردیم.

مرکز ویژه‌ای هم راه‌اندازی شده است که اتوبوس‌های اختصاصی معلولان در حال خدمت‌رسانی به افراد معلول هستند؛ در خطوط بی آر تی محل ترددی برای ویلچر داریم.

از ابتدای امسال تاکنون چند دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اضافه شده است؟

ابتدای تیرماه بود که تعدادی اتوبوس دوکابین و حدود ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه کردیم و با توجه ب طرح‌های پیش‌بینی شده و مصوبات دولت در خصوص اجرای پرداخت مابه‌تفاوت صرفه‌جویی محل سوخت و همچنین پیگیری شهرداری، امیدوار هستیم حداقل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس صفر را به ناوگان اضافه کنیم.

طرح خرید اتوبوس دست دوم که اخیرا از سوی شهردار تهران مطرح شده بود، به کجا رسید؟

این طرح در کمیسیون‌های دولت به تصویب نرسید و در نهایت ملغی شد.

در حال حاضر چند دستگاه اتوبوس در شهر تهران تردد دارد؟

شش هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس روزانه در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در حال جابه‌جایی مسافران است.

کد خبر 381734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.