فضای امن شهری را در راستای ارتقاء ایمنی توسعه دهیم

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: ایجاد و توسعه فضای امن شهری از مهم‌ترین راهبردها برای ارتقاء سطح ایمنی شهر است.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در کلانشهر اصفهان با وجود بیش از دو میلیون نفر جمعیت و ۲۰۰ محله با تراکم زیاد، همچنین افزایش روند مهاجرت، تهدید مراکز بالقوه خطرناک صنعتی و غیرصنعتی، بافت سنتی و وجود بازارهای قدیمی، فرسودگی تأسیسات، وجود ترافیک در هسته مرکزی شهر در صورت وقوع حادثه، دارا بودن شرایط کوهستانی و ... ایجاد وحدت رویه و مدیریت واحد شهری در مدیریت بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی الزامی است.

وی با بیان اینکه اقدامات پدافند غیرعامل در شهرسازی نتایج مهمی از جمله افزایش ایمنی شهر و شهروندان در برابر تهدیدات، کاهش تلفات جانی، کاهش خسارات ساختمانی و تأسیسات شهری، کاهش هزینه‌های بازسازی و مرمت شهر در شرایط بحرانی را در بر دارد، افزود: در برنامه‌ریزی شهرها آگاهی از مسائل پدافند غیرعامل ضروری است و باید مناطق آسیب‌پذیر در زمان بروز بحران شناسایی شود.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: با تعاملات درون و برون سازمانی، برنامه‌ریزی، پشتیبانی و تصمیم‌گیری‌های لازم، باید اقدامات ضروری در زمینه کاهش آسیب پذیری کلانشهر اصفهان و افزایش مقاومت زیرساخت‌های شهری به هنگام وقوع حادثه انجام شود.

وی ادامه داد: بعضی پدافند غیرعامل را یک واژه نظامی تلقی می‌کنند در صورتی که یک مسئله مهم و ضروری در زندگی اجتماعی و شهری است چرا که مکان‌یابی غلط و نزدیکی با نقاط خطرزا، باعث بروز خطراتی در شهرها می‌شود و باید آن‌ها را شناسایی و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کرد.

امیری توجه به اصول پدافندغیرعامل در مکان یابی مراکز، تمرکززدایی از زیرساخت‌ها و مراکز حیاتی شهر همچنین ایجاد و توسعه فضای امن شهری را از مهم‌ترین راهبردها برای ارتقاء سطح ایمنی شهر دانست و گفت: مفاهیم پدافند غیرعامل باید در جامعه نهادینه شود و آحاد جامعه باید با این واژه آشنا شوند تا در مقابل حوادث طبیعی و سوانح مقاوم شده و آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل یک مقوله پیشگیرانه برای تسهیل در مدیریت بحران و شناسایی تهدیدات غیرطبیعی است، افزود: ایجاد و توسعه فضای امن شهری از مهم‌ترین راهبردها برای ارتقاء سطح ایمنی شهر است.

کد خبر 381693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.