سوزانا آگنلی؛ نخستین وزیر خارجه زن ایتالیایی

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است. بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

سوزانا آگنلی در بیست و چهارم ماه آوریل سال ۱۹۲۲ میلادی در دهکده تورین ایتالیا که یک دهکده کشاورزی با ویژگی های اقلیمی مرزی محسوب می شود به دنیا آمد و مادرش "دونا" خانه دار بود و پدرش "اودواردو" در یک معدن سنگ قدیمی در نزدیکی دهکده کار می کرد.

برادر بزرگتر سوزانا، جیانی آگنلی در سال ۱۹۹۶ به یکی از سهامداران بزرگ شرکت فیات تبدیل شد و پس از ساکن شدن در رم، پدر، مادرش را نیز به رم آورد.

سوزانا در سال ۱۹۴۵ میلادی با همسر اول خود "اوربانا راتاز" در یک گردهمایی کاری آشنا شد و از همسر اول خود سه فرزند پسر دارد. همسر سوزانا در سال ۱۹۷۰ در یک سانحه تصادف درگذشت و سوزانا برای یک سال به همراه سه فرزندش در دهکده قدیمی تورین زندگی کرد.

پس از آن سوزانا به رم بازگشت و در دانشکده علوم سیاسی و روابط خارجی ادامه تحصیل داد، وی که فعالیت های دانشجویی چشمگیری در دوران دانشجویی خود نداشت با همسر دوم خود جونیور نیز در این دوران آشنا شد و در آوریل سال ۱۹۷۵ میلادی با او ازدواج کرد. حاصل ازدواج سوزانا با همسر دومش نیز سه فرزند دختر بود.

شهرداری یک شهر بزرگ

در نوامبر سال ۱۹۷۴ میلادی سوزانا آگنلی با شرکت در یک گردهمایی بزرگ شهری –عمومی توانست با ایراد یک سخنرانی نظر بسیاری از حضار را به خود جلب کند و همین امر موجب شد تا بتواند به پشتوانه مردم در انتخابات شهرداری سال بعد شرکت کند.

وی از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۴ میلادی شهردار شهر مونته آرجنتاریو ایتالیا بود و تنها زنی محسوب می شود که توانست به مدت یک دهه سمت خود در ریاست این شهرداری را حفظ کند.

پارلمان ایتالیا و اروپا

سوزانا در آوریل سال ۱۹۷۶ میلادی نامزد شرکت در انتخابات پارلمان ایتالیا شد و یک ماه بعد با رای اکثریت قاطع حوزه انتخابیه خود به پارلمان ایتالیا راه پیدا کرد و به عنوان رییس کمیسیون زنان پارلمان ایتالیا خدمات زیادی در راه برابری حقوق اقلیت های قومی، مذهبی انجام داد.

وی در سال ۱۹۷۹ میلادی نیز نامزد شرکت در انتخابات پارلمان اروپا شد و پس از کسب درصد بالایی از آرای مردمی به این پارلمان راه یافت و تا سپتامبر سال ۱۹۸۱ میلادی در این سمت باقی ماند و به فعالیت سیاسی پرداخت.

سوزانا آگنلی در سال ۱۹۸۳ میلادی از پارلمان اروپا استعفا کرد و به یک سناتور در پارلمان ایتالیا تبدیل شد که تا آن زمان هیچ زنی نتوانسته بود به این مقام سیاسی در پارلمان اروپا دست پیدا کند.

وزارت امور خارجه ایتالیا

پس از اینکه "لامترتو دینی" نخست وزیر جدید ایتالیا در پی استعفای "آنتونیو مارتینو" به قدرت رسید بسیاری از رسانه های ایتالیایی گمان می کردند که زنان نقشی در کابینه نخست وزیر جدید ایتالیا ندارند اما "دینی" با انتصاب سوزانا آگنلی به عنوان اولین وزیر خارجه زن در تاریخ ایتالیا ثابت کرد که به نقش زنان در فعالیت های سیاسی اهمیت می دهد.

فعالیت سیاسی به عنوان وزیر امور خارجه ایتالیا و بکارگیری تعداد زیادی از زنان تحصیل کرده ایتالیا در این وزارت خانه نقطه عطف تاریخ سیاسی زندگانی سوزانا آگنلی بود.

وی در ۱۵ مه سال ۲۰۰۹ میلادی در حالی که تنها ۸۷ سال داشت در خانه خود در شهر رم ایتالیا درگذشت و روز بعد نخست وزیر وقت ایتالیا یک روز عزای عمومی اعلام کرد و هزاران نفر از مردم با شرکت در مراسم خاکسپاری اش به او ادای احترام کردند.

کد خبر 381663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.