آیا ماسک زدن باعث جلوگیری از آنفلوآنزا می‌شود؟

برای سال‌های زیاد دانشمندان مطمئن نبودند که پوشیدن ماسک می‌تواند در جلوگیری از گسترش ویروس آنفلوآنزا موثر باشد امامطالعات اخیر نشان می‌دهد که ماسک زدن در پیشگیری از این بیماری موثر است.

به گزارش ایمنا، نتایج یک تحقیق منتشرشده در مجله بین المللی بیماری‌های عفونی نشان داد که با استفاده درست، ماسک در جلوگیری از گسترش عفونت‌های ویروسی بسیار مؤثر است. اعضای خانواده کودکان مبتلا به بیماری‌های آنفلوآنزا که از ماسک‌ها به درستی استفاده می‌کردند، ۸۰ درصد کمتر به بیماری مبتلا شدند. در ادامه شما را با انواع ماسک‌ها و نقش آن‌ها در پیشگیری از بیماری ها آشنا می‌کنیم.

ماسک صورت

ماسک‌های صورت نسبتاً راحت و مناسب هستند، ماسک‌های یکبار مصرف توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده برای استفاده به عنوان وسایل پزشکی تأیید شده‌اند. پزشکان، دندانپزشکان و پرستاران اغلب هنگام درمان بیماران آن‌ها را می‌پوشند. این ماسک‌ها از افتادن قطرات مایعات بدن جلوگیری می‌کند که ممکن است شامل انتقال ویروس‌ها از طریق بینی و دهان باشد. ماسک صورت همچنین از سرایت ترشحات دیگران مانند عطسه‌ها و سرفه‌ها محافظت می‌کند. نکته منفی این است که این ماسک‌ها از استنشاق آلودگی‌های کوچک در هوا جلوگیری نمی‌کند.

ماسک طبی respirator

این ماسک که با نام N۹۵نیز شناخته می‌شود، برای محافظت از ذرات کوچک در هوا طراحی شده‌ است که ممکن است شامل ویروس‌ها باشدو توسط CDC و موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی تأیید شده‌ است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، این ماسک می‌تواند ۹۵ درصد ذرات هوا را فیلتر کند. ماسک‌های N۹۵ اغلب هنگام نقاشی یا کار با مواد سمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماسک طبی بر اساس صورت هر فرد انتخاب می‌شود. آن‌ها باید کاملاً روی صورت قرار گیرد تا هیچ شکافی برای ورود ویروس‌های هوائی باقی نماند. کارکنان مراقبت‌های بهداشتی از آنها برای محافظت در برابر بیماری‌های عفونی مانند سل و سم‌زدایی استفاده می‌کنند. بر خلاف ماسک‌های معمولی، ماسک طبی انسان را در برابر ذرات بزرگ و کوچک محافظت می‌کند.

دستورالعمل استفاده از ماسک‌ها

  • هنگامی‌که درفاصله شش قدمی از یک فرد بیمار قرار می‌گیرید، ماسک بپوشید.
  • بندهای ماسک را برای نگهداشتن بر روی بینی، دهان و چانه در جای مناسب قرار دهید. سعی نکنید ماسک را دوباره لمس کنید تا زمانی که آن را در می‌آورید.
  • اگر دچار آنفلوآنزا هستید قبل از نزدیک شدن به افراد دیگر، ماسک خود را بپوشید.
  • اگر مبتلا به آنفلوآنزا هستید و باید به پزشک مراجعه کنید، برای محافظت از دیگران در اتاق انتظار، ماسک استفاده کنید.
  • در صورتی که آنفلوآنزا در جامعه شایع شده باشد یا در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی هستید، ماسک را در مکان‌های شلوغ بپوشید.
  • هنگامی که دیگر به ماسک احتیاج نداشتید، آن را دور انداخته و دست‌ها را بشویید. هرگز ماسک استفاده شده را دوباره نپوشید.

منبع: خبرآنلاین

کد خبر 381614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.