تحرکات داعش در لیبی

عملیات گسترده ارتش عراق در مرز های سوریه، برخورد قاطعانه رییس جمهور فیلیپین با فروشندگان مواد مخدر، ردپای آمریکا در پرونده جاسوسی عراق و جان تازه داعش در لیبی از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

دعوت آمریکا از آلمان برای ورود به سوریه

آمریکا خواستار استقرار نیروهای آلمانی در سوریه شد

آمریکا رسما از آلمان خواست تا به منظور مقابله با تروریست‌ها، نیروی زمینی در سوریه مستقر کند.

«جیمز جفری» نماینده ویژه آمریکا در سوریه، از آلمان درخواست کرد تا نیروهایی برای آموزش و نیز نیروهای متخصص لوجستیک و فنی به سوریه اعزام کند تا به نیروهای کرد دموکراتیک سوریه (SDF) برای مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش (IS) به سوریه کمک کنند.

جفری در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان و نشریه «ولت آم‌زونتاگ» گفت: «ما می‌خواهیم که نیروی زمینی آلمان جایگزین نیروهای ما شوند.» وی انتظار دارد که دولت آلمان در ماه جاری به این درخواست پاسخ دهد.

وی روز جمعه به برلین رفته بود تا از آلمانی‌ها بخواهد با کمک‌های نظامی و مالی از آمریکا حمایت کنند. او در این مورد گفت: «ما در جستجوی داوطلب‌هایی هستیم که می‌خواهند اینجا به همراه دیگر شرکای ائتلاف مشارکت داشته باشند.» جفری همچنین گفت که به تعداد مشخصی از نظامیان اشاره نکرده است.

جان تازه داعش در لیبی

گروه تروریستی داعش قطعه فیلمی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ده‌ها نفر از عناصر مسلح این گروه در یک منطقه صحرایی که گفته می‌شود جنوب لیبی است، در حال بیعت با ابوبکر البغدادی هستند.

طبق گزارش وبگاه «أخبار لیبیا»، در این ویدئو که مدت زمان آن پنج دقیقه است، ده‌ها فرد مسلح و خودروهای مجهز به سلاح دیده می‌شوند اما مکان و تاریخ ضبط فیلم مشخص نیست.

انتشار این فیلم در حالی است که اخباری نیز از نفوذ افراد مسلح از ادلب سوریه به سوریه منتشر شده است و حال آنکه نیروهای شرق لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر در حال درگیری با نیروهای دولت وفاق ملی در غرب جهت سیطره بر طرابلس پایتخت این کشور هستند.

توافق با ایران بهتر از تنش با آمریکا است

«تولسی گابارد» عضو مجلس نمایندگان آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ با انتقاد از سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران، هشدار داد تقابل نظامی با ایران از جنگ‌های عراق و افغانستان برای آمریکا فاجعه‌بارتر خواهد بود.

گابارد در مصاحبه با شبکه «سی. بی. اس» با بیان اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حال نزدیک کردن این کشور به تقابل با ایران است، گفت خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران اشتباهی بود که ترامپ انجام داد.

وی با بیان اینکه وجود یک توافق بهتر از نبود آن است، توضیح داد: «خطری که اکنون وجود دارد این است که دولت ترامپ با پاره کردن این توافق، در حال نزدیک کردن ما به جنگ با ایران است.»

این سیاستمدار آمریکایی با انتقاد از تصمیم ترامپ برای اعزام تعداد بیشتری از نظامیان ارتش به منطقه غرب آسیا، گفت: «استقرار نظامیان آمریکایی در منطقه، چاشنی دینامیت را برای جنگی مخرب‌تر از چیزی که در عراق دیدیم، روشن کرد.»

ردپای آمریکا در پرونده جاسوسی عراق

پس از انتشار فایل صوتی «محمود الفلاحی» فرمانده عملیات الانبار و افشای توطئه وی علیه «الحشد الشعبی»، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق از تقلای سفارت آمریکا برای نجات الفلاحی خبر داد.

«محمد محیی» سخنگوی گروه «حزب‌الله عراق» در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» اعلام کرد، سفارت آمریکا در عراق برای تبرئه «محمود الفلاحی» فرمانده «عملیات الانبار» مداخله کرده تا وی را از عراق خارج کند.

الفلاحی متهم به جاسوسی برای آمریکا و ارائه اطلاعات استقرار گروه‌ الحشد الشعبی در غرب عراق است.

آسیب به امنیت اسراییل از نوع افریقایی

کسانی که گمان می‌کنند شورش آفریقایی‌تبارها در داخل فلسطین اشغالی، حادثه‌ای گذراست اشتباه می‌کنند. عمق امنیت اسرائیل ضربه خورده است، چون واقعیت نژادپرستی رژیم صهیونیستی برملا شد.

شورش آفریقایی‌ها به عمق امنیت «اسرائیل» ضربه زد

وبگاه خبری عربی ۲۱ در گزارشی با عنوان «اعتراضات یهودیان فلاشا و بن بست رژیم اشغالگر» نوشت، شورش آفریقایی‌تبارها در سرزمین‌ اشغالی فلسطین ثابت کرد، نژادپرستی رژیم اشغالگر قابل کتمان نیست و امروز اوضاع اسرائیل در داخل و خارج بر وفق مرداش پیش نمی‌رود.

در این گزارش آمده است: تظاهرات مردمی در سرزمین‌ اشغالی به رهبری یهودیان اتیوپیایی موسوم به فلاشا در اعتراض به آزادی یک افسر پلیس اسرائیلی که یک جوان اسرائیلی اتیوپیایی تبار را به ضرب گلوله به قتل رسانده بود به نحوی خشونت‌بار و بی‌مقدمه به راه افتاده است.

عمران خان در راه روسیه

رئیس‌جمهوری روسیه از نخست وزیر پاکستان دعوت کرده تا در سپتامبر سال جاری میلادی به روسیه برود.

به نوشته روزنامه نیشن، عمران خان، نخست وزیر پاکستان دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را برای سفر به مسکو پذیرفته است. این مساله در جریان گفت‌وگوی بین دو طرف در حاشیه نوزدهمین نشست رؤسای کشورهای سازمان همکاری شانگهای در بیشکک مطرح شد.

بولتون دست به دامان ارتش ونزوئلا شد

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در یک سری توییت تاکید کرد: ارتش ونزوئلا مسئول تضمین دموکراسی و قانون اساسی، حفاظت از غیرنظامیان و تضمین دسترسی مردم ونزوئلا به حقوق اولیه‌شان است. ما از ارتش ونزوئلا می‌خواهیم تا از آزادی‌های یک ونزوئلای دموکراتیک حفاظت کند.

وی افزود: براساس گزارش سازمان ملل نیروهای ویژه ونزوئلا هزاران کشتار غیرقانونی را در ۱۸ ماه گذشته انجام دادند و سپس صحنه‌های جرم را دست کاری کردند تا این طور به نظر برسد که قربانیان در برابر بازداشت مقاومت کرده‌اند.

ترامپ: بایدن یک پروژه بازسازی است

دونالد ترامپ در اظهاراتی مجدداً جو بایدن، رقیب احتمالی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را مورد حمله قرار داده و او را یک "پروژه بازسازی" خوانده و او را متهم به اهمیت ندادن به ارتش، پلیس و حوزه بهداشت‌ودرمان آمریکا کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتی با گفتن این جمله که "برخی چیزها نجات دادنی نیستند" از دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به سبب سیاست تجاری که نسبت به چین در پیش گرفت و بدهی‌ها و کسری‌هایی که به بار آورد انتقاد کرد.

ترامپ توییت کرد: جو بایدن یک پروژه بازسازی است اما برخی چیزها دیگر نجات دادنی نیستند.

آغاز انتخابات پارلمانی یونان

یونانی‌ها امروز (یکشنبه) برای انتخاب پارلمان جدید به پای صندوق‌های رای رفتند و اپوزیسیون راست‌میانه چالشی جدی برای این دولت چپگرا شده است.

حزب دموکراسی نوین متعلق به کریاکاس میتسوتاکیس امیدوار است به بیش از چهار سال حاکمیت حزب سیریزا به رهبری الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان خاتمه دهد. سیپراس پس از شکست در انتخابات اروپایی ماه مه انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

تحولات منطقه، روی میز وزاری خارجه اردن و عمان

image.png

وزیر خارجه اردن در جریان دیدار با همتای عمانی خود در امان به بررسی تحولات منطقه پرداخت.

بر اساس گزارشی از سایت النشره، وزارت خارجه اردن اعلام کرد که ایمن الصفدی، وزیر خارجه این کشور با یوسف بن علوی، همتای عمانی خود در امان، پایتخت اردن دیدار کرد و در جریان این دیدار دو طرف به بررسی چالش‌های منطقه‌ای و تحولات خاورمیانه پرداختند.

دو طرف در جریان این دیدار در خصوص تقویت روابط دوجانبه و توسعه همکاری‌ها میان دو کشور در زمینه‌های مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند.

الصفدی و بن‌علوی همچنین هماهنگی‌ تلاش‌ها میان اردن و عمان برای پشت سر گذاشتن چالش‌های منطقه‌ای و پایان دادن به بحران‌ها در خاورمیانه که امنیت و ثبات را برقرار کند و در خدمت منافع و  آرمان‌های کشورهای عربی باشد، مورد بررسی قرار دادند.

برخورد قاطعانه رییس جمهور فیلیپین با فروشندگان مواد مخدر

رئیس جمهور فیلیپین متعهد به ادامه عملیات خشونت‌آمیز علیه مجرمان حوزه مواد مخدر در سه سال پایانی دولتش به رغم درخواست های بین‌المللی برای تحقیقات در خصوص خشونت ها و تلفات بالای این عملیات شد.

رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین در یک سخنرانی در منطقه "لِیته" واقع در مرکز فیلیپین اظهار کرد: خطاب به این مجرمان؛ کشور من را در عرض سه سال آتی که من همچنان در راس کار هستم از بین نبرید. مواد مخدر برای بچه‌های ما تولید نکنید که آن را مصرف کرده و دیوانه شوند. من واقعا شما را خواهم کشت.

سرکوب مخالفان دولت در قزاقستان

پلیس قزاقستان معترضان ضد دولتی این کشور را به خاطر برگزاری راهپیمایی‌های بدون مجوز در دو شهر بزرگ دستگیر کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، معترضان در مقابل یک فروشگاه بزرگ در نورسلطان، پایتخت قزاقستان و استادیوم اصلی شهر آلماآتی دست به راهپیمایی اعتراضی علیه دولت زده بودند.

ده‌ها تن از این معترضان در این راهپیمایی دستگیر شدند.

این راهپیمایی‌ها توسط حزب سیاسی "انتخاب دموکراتیک قزاقستان" به رهبری مختار آبلیازوف، وزیر سابق انرژی قزاقستان برگزار شد که از سوی دادگاه‌های این کشور حزبی غیرقانونی اعلام شده است.

عملیات گسترده ارتش عراق در مرز های سوریه

ارتش عراق

سرلشگر عبدالامیر رشید یارالله، معاون فرمانده عملیات مشترک به سومریه نیوز گفت، صبح امروز مرحله نخست عملیات "ارادة النصر" (اراده پیروزی) عملیاتی گسترده با هدف پاکسازی مناطق محصور بین استان‌های صلاح‌الدین، نینوا و الانبار تا مرزهای بین‌المللی عراق و سوریه آغاز شد.

وی افزود، عملیات با مشارکت نیروهای ارتش تحت فرماندهی عملیات (الجزیره، نینوا و صلاح الدین) و نیز نیروهای حشد شعبی تحت فرماندهی محورهای (نینوا، صلاح الدین و الجزیره) و نیز مشارکت حشد عشایری و با حمایت نیروهای هوایی و جنگنده‌های ارتش و ائتلاف ضد داعش شروع شد و برای چند روز ادامه دارد.

این عملیات در حالی است که نیروهای ارتش عراق توانسته‌اند تمامی مناطق این کشور را از دست داعش آزاد کنند و آوارگان را به مناطق خود بازگردانند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز درباره عملیات "ارادة النصر" گفت: ما دست نیروهای قهرمان خود را می‌فشاریم و با عزم این قهرمانان پیروزی بر گروهک‌های تروریستی داعش قطعی است. ما آن را به پیروزی‌های قبلی خود می‌افزاییم و این پیروزی را با حروفی طلا ثبت خواهیم کرد.

کد خبر 381608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.