در دل داستان های نویسندگان ایران

کتاب ها همیشه در هر زمان تازه هستند حتی اگر آن ها در یک قرن گذشته نوشته شده باشند این قابلیت را دارند که باز هم تکرار نشدنی بمانند و در دل داستان های نویسندگان ایرانی همیشه می توانید این تازگی را پیدا و از خواندن آن ها لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طول یک قرن گذشته نویسندگان بسیار زیاد و تاثیرگذاری وارد ادبیات ایران شدند و از خود کتاب های معروفی را به جا گذاشتند، این کتاب‌ها و نویسندگان ارزشمند به ادبیات اعتبار بخشیدند در ادامه می توانید با بعضی از این آثار آشنا شوید:

دلی بای و آهو نوشته عباس معروفی

«دلی بای و آهو» نمایشنامه‌ای در سه پرده و نوشته عباس معروفی است. «دلی بای و آهو» را می‌توان درامی‏ در سوگ عشق دانست.

قصه تلخ عشقی بی‌فرجام:

میهمانان‏ عروسی «دلی بای» و «آهو» را جشن گرفته‏ اند. دستی ناپیدا دلی بای را از سر سفره­ی‏ عقد به خود می‏خواند. «آهو» نگران است. «بایاندو» آرام ندارد. «آی‏تک‏» و «آی لر» شاد و سرمستند. «مایسا» در هراس ماری زخمی‏ به نام «قاراچوگا» است. این مار نیز دل در گرو «آهو» دارد. قرار بود «مایسا» عروس خانه‏ «بایاندو» شود. این را «گودانا» قبل از مرگش‏ خواسته بود. اما «دلی بای» دل به عشق‏ «آهو» باخت. زیباترین دختر ایل. قطعاً «قاراچوگا» آرام نخواهد گرفت...

عباس معروفی نویسنده این کتاب که حال در آلمان ساکن است، ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۳۶ در تهران متولد شد. عباس معروفی فارغ‌التحصیل ادبیات دراماتیک از دانشکده هنرهای زیبای تهران است. او در سال ۱۳۶۶ به‌عنوان مدیر اجراهای صحنه‌ای، مدیر ارکستر سمفونیک تهران و مدیر روابط عمومی، بیشتر از ۵۰۰ کنسرت موسیقی را روی صحنه برد.

مدیر مدرسه نوشته جلال آل احمد

مدیر مدرسه رمانی کوتاه است از جلال آل احمد که داستان مردی را روایت می کنید که از معلمی خسته شده و به دنبال گوشه‌ی دنجی برای استراحت و به دست آوردن پول بیش‌تر می‌گردد. او به شغل مدیری در مدرسه‌ای دورافتاده رو می‌آورد اما نمی‌داند که دردسرهای این کار، چقدر زیاد است.

 مدیر مدرسه، کتاب صاف و ساده‌ای است. برای آشنایی با تکه‌ای از تاریخ کشور و برای خواندن شرح پریشان‌حالی‌های مردی ایرانی که روشنفکر است و همزمان نمی‌تواند همه‌ی رفتارهایش را خوب انجام دهد، می شود سراغ این کتاب رفت.

جلال آل‏ احمد نویسنده این کتاب یکی از تاثیرگذارترین افراد در ادبیات فارسی بود او با شناخت افرادی چون آلبر کامو ومعرفی آن و همچنین ترجمه آثار آندره ژید، داستایوسکی،اوژن یونسکو و یونگر سطح ادبیات را در ایران بسیار بالا برد و همچنین ایجاد تشکلها و انجمنهای ادبی مانند «کانون نویسندگان ایران» که محلی برای اجتماع شاعران بود و مقالاتی که در این انجمنها می‌نوشت از جمله خدمات او به ادبیات معاصر بود.

یک عاشقانه آرام نوشته نادر ابراهیمی

یک عاشقانه‌ی آرام، یکی از شاهکارهای نادر ابراهیمی نویسنده‌ی ایرانی است. نادر ابراهیمی با نوشتن کتاب یک عاشقانه‌ی آرام نشان داد که می‌تواند هم یک شاعر باشد و هم درعین‌حال یک داستان‌نویس، به همین دلیل کتاب یک عاشقانه‌ی آرام او سبک تلفیقی از رمان و شعر دارد.

کتاب یک عاشقانه‌ی آرام نادر ابراهیمی درباره داستان زندگی یک زوج است که مردِ داستان با نوشتن نامه‌های عاشقانه به همسرش سعی می‌کند تا زندگی‌شان دچار روزمرگی نشود.

همان‌جا که می‌گوید: مگذار عشق به عادت دوست داشتن تبدیل شود!

شخصیت اصلی داستان یعنی گیله‌مرد، یک معلم ادبیات است که فعالیت‌های سیاسی انجام می‌دهد و در یکی از سفرهای خود با دختری آذری به نام عسل آشنا شده و با او ازدواج می‌کند.

نادر ابراهیمی نویسنده این کتاب فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه‌ی ادبیات کودکان، با تاسیس موسسه‌ی «همگام با کودکان و نوجوانان» با همکاری همسرش «فرزانه منصوری»، آغاز نمود. این موسسه با هدف مطالعه و پژوهش درباره‌ی استعدادهای کودکان و نوجوانان در زمینه‌های سرودن شعر، داستان‌نویسی، نقاشی و تحقیق در رفتار و زبان کودکان و بررسی شیوه‌های یادگیری، تاسیس شد، و عنوان «ناشر برگزیده‌ی آسیا» و «ناشر برگزیده‌ی نخست جهان» را از جشنواره‌های آسیایی و جهانی تصویرگری کتاب کودک دریافت کرد. او برای کتب کودک و نوجوان خود، تصویرگری هم کرده است.

شوهر آهو خانم نوشته علی محمد افغانی

علی محمد افغانی، ۲۱  آذر سال ۱۳۰۴ در کرمانشاه متولد شد. وی در خانواده‌ای نسبتا فقیر به دنیا آمد. پس از گذراندن دوره متوسطه در زادگاهش، به تهران آمد و وارد دانشکده افسری شد. چون دانشجوی ممتازی بود، با استفاده از بورس تحصیلی به آمریکا رفت و در همان جا با ادبیات و رمان آشنا شد. در سال ۱۳۳۳ هنگام بازگشت از آمریکا، به اتهام عضویت در حزب توده دستگیر شد و مدت چهار سال به زندان قصر منتقل گردید. در زندان نگارش رمان «شوهر آهو خانم» که هفت سال از زندگی یک خانواده را به تصویر می‌‏کشید و حکایت ماجراهای پرکش و قوس و جذاب «سید میران سرابی» با همسرش «آهو» را آغاز کرد. این رمان یکی از مهم‌ترین رمان‌‏های کلاسیک ایرانی نام گرفت و در سال ۱۳۴۰ از سوی «انجمن کتاب ایران» به عنوان رمان برگزیده انتخاب شد.

شوهر آهو خانم در یک روز زمستانی در سال ۱۳۱۳ در کرمانشاه آغاز می‌شود. «سید میران سرابی» شوهر آهو خانم، نانوا و رئیس صنف نانوایان کرمانشاه است. او در برهه‌ای از زمان و در حالیکه دارای چهار فرزند و زنی وفادار و زحمتکش است، عاشق زنی جوان و زیبا به نام «هما» می‌شود. هما که دارای دو فرزند و زنی مطلقه است، به خانه حسین خان ضربی که یک مطرب است، پناه می‌برد و در مراسم عیش و نوش به رقاصی می‌پردازد. سید میران که مردی مذهبی است و از قبل با هما آشنا و هم‌کلام شده است، شیفته زیبایی و دلبری‌های او می‌شود و در نهایت تصمیم می‌گیرد او را به خانه خود بیاورد و به طور رسمی با او ازدواج کند.

همسایه ها نوشته احمد محمود

«همسایه‌ها» توسط نویسنده ایرانی؛ «احمد محمود» نوشته شده است. این کتاب روایتگر داستان زندگی پسرکی ۱۵ ساله به نام خالد را پیش از کودتای ۲۸ مرداد و دوران نهضت ملی شدن نفت و همچنین به قدرت رسیدن مصدق است. این کتاب به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار ادبیات معاصر ایران شناخته می‌رود.

احمد محمود نگارش کتاب همسایه‌ها را از سال ۱۳۴۲ آغاز کرد و در نهایت در بهار سال ۱۳۴۵ به پایان رساند. احمد محمود از زمان به پایان رساندن کتابش به مدت هشت سال موفق به چاپ و انتشار کتاب همسایه‌ها نشد، اما در نهایت در سال ۱۳۵۳ با کمک موسسه انتشارات امیرکبیر آن را به چاپ رساند و در دسترس عموم مردم قرار گرفت. قابل ذکر است که کتاب همسایه‌ها چندین بار توقیف شده و مجدد اجازه انتشار یافته است.

نخستین داستان کوتاه احمد محمود با نام «صب میشه» در سال ۱۳۳۳ در مجله امید ایران با امضای احمد احمد انتشار یافت، اما پس از آن نامش را به احد محمود تغییر داد و «مول» را که اولین مجموعه داستانش بود، در سال ۱۳۳۸ با سرمایه شخصی خودش به چاپ رساند. این مجموعه داستان سرشار از مشاهدات دقیق راجع به کار و زندگی مردم عادی در سرزمین عطشناک جنوب است. وی با انتشار مجموعه داستان «مول» خود را در مقام نویسنده‌ای جست‌وجوگر و قدرتمند اعلام کرد.

کد خبر 381347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.