۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
خانه‌های خشتی بهشت گردشگران

سمیرم_دیرزمانی است که کشورهای جهان با درک اهمیت گردشگری و تأثیر آن در اقتصاد و فرهنگ به دنبال ایجاد زمینه‌هایی برای حضور گردشگران در کشورهای خود هستند و برای تحقق این هدف می‌کوشند از همه امکاناتی که بیشترین هم‌خوانی را با پیشینه تاریخی، فرهنگ بومی و طبیعت منطقه دارد استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، رقابت برای جذب گردشگران تا جایی است که کشورهای فاقد آثار طبیعی و تاریخی نیز تلاش می‌کنند با راه‌اندازی فستیوال‌ها، جشنواره‌ها و ساخت بناهای عجیب و زیبا، سهمی از بازار پرسود این صنعت را تصاحب کنند. این صنعت به یکی از مهمترین منابع آمد دولت‌ها، ابزاری برای گفت‌وگوی تمدن‌ها و افزایش تعاملات بین اقوام و مذاهب تبدیل شده است.

کشور ایران با دیرینه تمدنی کهن و جاذبه‌های طبیعی گوناگون، ظرفیت‌های زیادی برای جذب توریست دارد، اما موفقیت در این زمینه نیازمند تأمین زیرساخت‌های لازم است. در سالیان گذشته اقبال مسئولان به جذب گردشگران افزایش یافته و طرح‌های مختلفی در این زمینه اجرا شده که یکی از آن‌ها، ایجاد و توسعه مراکز اقامتی یا بومگردی در مناطق مختلف است.

سمیرم از شهرستان‌های استان اصفهان است که با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد، مقصد مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود، اما توسعه مراکز اقامتی گردشگری در این شهرستان نیازمند فرهنگسازی و اجرای طرح‌های حمایتی بیشتری است.

برای آگاهی از وضعیت صنعت گردشگری و مراکز اقامتی سمیرم با سعید سلمانیان، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید: 

ایجاد مراکز بومگردی چه مزیت فرهنگی و اقتصادی دارد؟

امروزه ایجاد و توسعه مراکز بومگردی بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است چون با کمترین هزینه در این زمینه می‌توان ایجاد اشتغال و کسب درآمد کرد. مهمتر از همه اینکه با نمایش فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه می‌توان آیین‌های سنتی و فرهنگی شهرستان را به سایرین معرفی کنیم.

سمیرم در حوزه گردشگری استان چه جایگاهی دارد؟

سمیرم با ۵۴ نقطه گردشگری مقصد طبیعت‌گردی استان اصفهان شناخته شده است. در کنار این طبیعت زیبا در شهرها و روستاه‌های شهرستان خانه‌هایی وجود دارد که هنوز بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده به اقامتگاه‌های بومگردی برای اقامت گردشگران تبدیل شده است.

چند مرکز بومگردی در سمیرم ایجاد شده است؟

باید از ظرفیت بالای این شهرستان و وجود تعداد بالای خانه‌های قدیمی استفاده کنیم. در حال حاضر ۳۰ خانه و اقامتگاه بومگردی پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است و  از این تعداد، پنج خانه دارای مجوز رسمی از اداره میراث فرهنگی بوده و ۲۵ خانه دیگر در حال دریافت مجوز است.

چرا تمایل به ایجاد مراکز بومگردی در بعضی مناطق اندک است؟

یکی از علل بی‌میلی روستاییان به این مسئله شغل آن‌ها است. آنان به حرفه کشاورزی مشغول هستند و به ایجاد این مراکز تمایل زیادی ندارند، اما در سال‌های اخیر نسبت به گذشته این وضعیت تغییر کرده است.

با وجود تخصیص تسهیلات برای ایجاد خانه‌های بومگردی در روستاها تا امروز روستاییان استقبال خوبی از این طرح‌ها نداشته‌اند و امیدواریم که این روند تغییر کند تا همانگونه که در شهر ها شاهد ایجاد خانه‌های بومگردی هستیم در روستاها هم این اتفاق رخ دهد.

در بعضی خانه‌های سنتی شیوه تغییر برای تبدیل به مراکز بومگردی ارایه شده و کارشناسی‌های لازم  هم انجام شده و رایزنی‌هایی برای اعطای تسهیلات انجام شده است.

بیشترین مراکز بومگردی شهرستان در چه مناطقی ایجاد شده است؟

تا این لحظه بیشتریت خانه‌های بومگردی در شهر ونک ایجاد شده که تعداد آن‌ها به سه خانه می‌رسد. در پادنا و سمیرم نیز هرکدام یک خانه بومگردی ثبت شده است.

موافقت اصولی برای احداث ۱۰ خانه بومگردی جدید در شهرستان صادر شده و در آینده‌ای نه‌چندان دور به بهره‌برداری می‌رسد،اما با توجه به ظرفیت بالای بومگردی در سمیرم، لازم است این مراکز افزایش یابد.

خانه‌های بومگردی به سبک سنتی و قدیمی در شهرهای سمیرم، ونک، روستاهای خفر و ولدخانی در پادنا و بخش وردشت راه اندازی شده است، اما باید بیش از گذشته در این زمینه تبلیغ و فرهنگسازی شود.

کد خبر 381187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.