از عملکرد مهندسان ناظر ساختمان، کجا می‌توان شکایت کرد؟

مدیرکمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان گفت: سازمان نظام مهندسی، ساختمان کمیسیون رسیدگی به تخلفات دارد و مشکلات مربوط به عملکرد مهندسان ناظر را بررسی و اعمال قانون می‌کند.

غلامعلی فیض‌اللهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر تخلفی از مهندس ناظر در پرونده‌های ارجاع شده به کمیسیون‌های ماده صد وجود داشته باشد، گزارش تخلف به سازمان نظام مهندسی اعلام می‌شود.

وی افزود: اگر در مراحل ساخت ساختمان مهندس ناظر اشتباه و یا تخلفی انجام داده باشد و همین اشتباه منجر به ارسال پرونده به کمیسیون ماده صد و شامل جریمه و تخریب شود، مالک میتواند از مهندس ناظر خود شکایت کند.

مدیرکمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان ادامه داد: تبصره هفت ماده صد قانون شهرداری اشاره دارد که ناظر موظف است تخلفات ساختمانی را گزارش دهد و مالک هم باید طبق نقشه ساخت و ساز خود را انجام دهد، لذا اگر ناظر تخلف کرد، گزارشی در باره آن برای انتظامات سازمان نظام مهندسی ساختمان ارسال خواهد شد تا در آن جایگاه رسیدگی و در صورت ارتکاب تخلف، مجازات انجام شود.

وی تصریح کرد: اگر ناظر متوجه خلاف‌سازی نشده باشد، مالک می‌تواند از مهندس ناظر شکایت کرده و خسارات وارد شده را دریافت کند.

فیض‌اللهی در پاسخ به این سؤال که مأموران اجرایی شهرداری چگونه می‌توانند از عملیات ساختمانی خلاف در زمین محصور و غیر محصور جلوگیری کنند؟ گفت: واحد اجراییات منطقه باید از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری کند و اگر بدانند این جلوگیری منجر به جرح یا درگیری می‌شود می‌توانند از مأموران پلس هم کمک بگیرند.

وی تصریح کرد: اگر فردی خلاف سازی در زمین محصور می‌کند، مأموران اجرایی شهرداری می‌توانند از دادستانی حکم ورود بگیرند و از ساخت و ساز خلاف جلوگیری کنند؛ در واقع بهترین راه این است که بلافاصله اخطاریه به مالک ابلاغ و پرونده مربوطه برای رسیدگی به کمیسیون ماده صد ارجاع شود تا خارج از نوبت رسیدگی شود، زیرا هنگامی که این کمیسیون رأی صادر کند هیچ مانعی برای اجرای رأی وجود نخواهد داشت.

مدیرکمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان با بیان اینکه رسیدگی به تخلفات ساختمانهای خارج از حریم شهر در اختیار کمیسیون ماده صد نیست چرا که این کمیسیون صلاحیت رسیدگی به تخلفات داخل حریم و حوزه شهر را دارد افزود: رسیدگی به تخلفات ساختمان‌های خارج از حریم شهر در صلاحیت کمیسیون ماده ۹۹ است که به طور معمول در چنین شرایطی رأی بر تخریب صادر می‌شود.

کد خبر 380947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.