بهترین سیستم‌های دوچرخه اشتراکی در دنیا

اگرچه تنها حدود ۱۲ سال از راه‌اندازی سیستم‌های دوچرخه اشتراکی می‌گذرد اما به سرعت در سراسر جهان در حال پیشرفت است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دوچرخه اشتراکی برنامه‌ای است که در آن ساکنان یک شهر می‌توانند از ایستگاه‌های مخصوص، دوچرخه کرایه کنند و برای مدت معلوم در داخل شهر مورد استفاده قرار دهند. تاریخچه سیستم دوچرخه اشتراکی به حدود ۱۲ سال پیش برمی‌گردد که پس از آن به سرعت در بیشتر شهرهای جهان ترویج یافت. اگرچه این روزها قاره اروپا دارای پیشرفته‌ترین سیستم‌ها و برنامه در زمینه دوچرخه اشتراکی نسبت به دیگر کشورهای دنیاست، با این حال این اقدام در دیگر نقاط جهان نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. در ادامه به برخی از شگفتانگیزترین سیستم‌های دوچرخه اشتراکی در سراسر جهان پرداخته می‌شود.

هانگژو، جمهوری خلق چین

شهر هانگژو، مرکز استان ژجیانگ در کشور چین، با جمعیتی برابر با هفت میلیون نفر، دارای پیشرفته‌ترین برنامه‌های دوچرخه اشتراکی در دنیاست. حدود ۶۶ هزار تا ۷۸ هزار دوچرخه در دو هزار و ۷۰۰ ایستگاه در این شهر توزیع شده‌ است. تعداد دوچرخه‌های داخل شهر به حدی زیاد است که در فاصله کمتر از پنج دقیقه بیش از یک دوچرخه دیده می‌شود. دولت در تلاش است برنامه خود را بیشتر گسترش دهد و برای این کار، حدود ۱۹ میلیون پوند انگلیس در اختیار شرکت حمل‌ونقل عمومی هانگژو قرار داده است. با وجود این سرمایه‌گذاری کلان، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، تعداد دوچرخه‌های این شهر به بیش از ۱۷۵ هزار عدد برسد.

پاریس، فرانسه

پایتخت کشور فرانسه، جایگاه یکی از بهترین شهرهای جهان در زمینه برنامه‌های دوچرخه اشتراکی را به خود اختصاص داده‌ است. سیستم دوچرخه اشتراکی شهر پاریس که Velib نام دارد پس از کشور چین، بزرگترین سیستم دنیا با حدود ۲۰ هزار دوچرخه در هزار و ۲۰۰ ایستگاه شهری است. ایده ایجاد دوچرخه اشتراکی در پاریس برای اولین بار توسط شهردار این شهر مطرح شد و این سیستم حمل‌ونقل از جولای ۲۰۰۷ شروع به کار کرد. برنامه دوچرخه اشتراکی در پایتخت فرانسه به حدی پیشرفته است که به عنوان یک الگو برای تمام شهرهای جهان عمل کرده است. حتی مسئولان در بسیاری از شهرهای جهان از اسم Velib برای ترویج برنامه دوچرخه اشتراکی در شهر خود بهره می‌گیرند.

لندن، انگلیس

برنامه دوچرخه اشتراکی در شهر لندن در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرد اما پیشرفت چشمگیر آن در مدت زمان بسیار کوتاه، این سیستم را در لیست پیشرفته‌ترین سیستم‌های دوچرخه اشتراکی جهان قرار داد. مسئولان شهر لندن از Velib به عنوان الگویی برای راه‌اندازی این سیستم استفاده کردند. برنامه اشتراک دوچرخه با پنج هزار دوچرخه کار خود را آغاز کرد اما این تعداد به سرعت به ۱۱ هزار دوچرخه در ۷۵۰ ایستگاه رسیده است. ایمنی و کارآمدی دوچرخه های اشتراکی در لندن در سراسر دنیا شهرت دارد.

نیویورک، ایالات متحده امریکا

نیویورک از اولین شهرها در ایالات متحده امریکا بود که برنامه دوچرخه اشتراکی را به طور بسیار گسترده و با حدود شش هزار دوچرخه در ۳۳ ایستگاه، آغاز کرد. اگرچه تعداد دوچرخه‌های سیستم این شهر با تعداد دوچرخه‌های اشتراکی پاریس و شهرهای کشور چین قابل مقایسه نیست، با این حال دلایل مختلفی سیستم دوچرخه اشتراکی این شهر را در لیست بهترین سیستم‌های جهان قرار داده است. این سیستم در سال ۲۰۱۳ کار خود را آغاز کرد و متعهد شد تا سال ۲۰۱۷ تعداد دوچرخه‌های خود را به دو برابر، یعنی بزرگتر از سیستم دوچرخه اشتراکی لندن، برساند. سیستم دوچرخه اشتراکی نیویورک که بدون حمایت مالی دولت آغاز به کار کرد، به سرعت ساکنان این شهر را به سمت خود جذب کرد و همین امر باعث کاهش مشکلات ترافیکی شهر شد.

کد خبر 380825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.