عصبانیت کیهان از آغاز اینستکس

اولین تراکنش مالی در اینستکس، سفراحتمالی مکرون به تهران و انتشار لیست حقوق‌های مسئولین از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - یکشنبه نهم تیرماه- است.

 به گزارش ایمنا، نتیجه یکی از مهم‌ترین نشست‌های کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه در وین برگزار شد، در تهران مشخص می‌شود. نمایندگان پنج کشور آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه بعد از پایان مذاکرات اخیر در تلاش برای متقاعد کردن تهران جهت ماندن در برجام اعلام کردند، «اینستکس» عملیاتی شده است و اولین تراکنش‌های آن نیز در حال پردازش است. در این سو نیز سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران ضمن تأیید آغاز به کار «اینستکس»، تلاش اروپا برای عملیاتی کردن سازوکار مالی با تهران را گامی سازنده خواند که البته به نظر نمی‌رسد چندان برای حفظ برجام کافی باشد. با این حال او گفت که این مقام‌های بلندپایه ایران هستند که درباره اقدامات صورت گرفته از سوی شرکای برجامی جمهوری اسلامی، قضاوت می‌کنند.

نمایندگان ایران و اعضای باقی مانده در توافق هسته‌ای دو روز پیش در حالی دور یکدیگر جمع شدند که به نظر می‌رسید اهمیت برگزاری این نشست کمتر از مذاکرات نهایی منجر به توافق هسته‌ای در سال ۹۴ نباشد. چه بعد از خروج آمریکا از برجام و سلسله تحریم‌هایی که دونالد ترامپ با هدف ناچار کردن ایران به مذاکراتی مجدد پیرامون موضوع هسته‌ای بازگرداند، باعث شد اروپا بکوشد با هدف حفظ برجام، مجموعه اقدامات مقابله‌ای را در مواجهه با طوفان تحریم‌های آمریکایی در پیش گیرد. ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» که تلاشی جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا طراحی شد، از جمله تلاش‌هایی بود که نشان می‌داد اروپا صرف نظر از اینکه آمریکا چه موضعی درباره برجام دارد، به راه خود می‌رود. این سامانه مالی در قالب یک واسطه عمل می‌کند که وارد کننده کالاهای ایرانی در اروپا بدهی خود را به «اینستکس» پرداخت می‌کنند و سپس این کانال مالی آن را در اختیار صادرکننده کالا به ایران قرار می‌دهد. به این ترتیب پولی به ایران منتقل نشده و در اصل مبادلات مالی صورت نمی‌گیرد. در واقع این راهی بود که اروپا از قبال آن درصدد بود راه تجارت با ایران را ولو در سطح محدود حفظ کند تا حلقه اتصال با اقتصاد پر اهمیت ایران باقی بماند. این طرف هم تهران از شرکای برجامی خود خواسته هر اقدام آنها دست کم باید مسیر تبادلات بانکی را تسهیل و فروش نفت ایران و پول حاصل از آن را تضمین کند.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به بررسی اولین تراکنش مالی در اینستکس پرداخت و در ادامه به گفت و گو با حشمت‌الله فلاحت پیشه رییس سابق کمیسیون سیاست خارجه و امنیت ملی مجلس نشسته و در تیتر خود نوشته است: «نقشه‌های ترامپ نقش برآب شد» فلاحت پیشه در ادامه تاکید کرده: قطعا هر چقدر که با اروپایی‌ها سیاستی توام با تعامل داشته باشیم، به همان مقدار هم نقشه‌های ترامپ را نقش بر آب می‌کنیم و همچنین مانع گرفتار شدن کشور در دام افراطیون خواهیم شد. به هر حال افراطیون هم در خارج و هم در داخل کشور،‌ همه هم‌ و غم‌‎شان را به کار می‌گیرند تا ایران به طور کامل از برجام خارج شود، تا بلکه بتوانند اهداف خود را محقق شده ببینند. پس هیچ چیز برای ایران مهمتر از این نیست که با راه یا راهکارهایی فعالیت را برای تندروهای داخلی و خارجی دشوار کند و راهی صعب‌العبور را پیش پای‌شان بگذارد. در واقع ایران چه در عرصه دیپلماسی و چه در عرصه داخلی همیشه درگیر افراطیونی بود که آرامش و ثبات در ایران را با هدف‌هایی که برای خود ترسیم کرده‌اند،‌ در تضاد می‌بینند و به همین دلیل اقدام به انجام دادن تحرکات خرابکارانه می‌کنند. همچنین با فرصت مجدد دادن به اروپا می‌توانیم در عین حال وجهه‌ای طلبکارانه در مواجهه با آنها داشته باشیم تا از این طریق در قالب همکاری‌های تجاری و همچنین فروش نفت، اینستکس را تقویت کنیم. به همین دلیل ایران باید همه سعی‌اش را به کار بگیرد تا به جای قطع اینستکس و رابطه با اروپایی‌ها، شرایطی را فراهم کند تا این قرارداد مهم را محکم‌تر کند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی کنش‌های تفکیکی احزاب و جریان‌های سیاسی پرداخته و در تیتر یک خود نوشته: «واگرایی محصول جامعه توده‌وار» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است:حرکت‌های انفرادی جریان‌ها و احزاب سیاسی هر دو حزب سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا نشان از آن می‌دهد که آنها همچنان برای یک ائتلاف فراگیر درون جریانی نتوانسته‌اند به نتیجه برسند. با اینکه رهبران و نخبگان فکری هر روز تاکید می‌کنند که ائتلاف تنها راه موفقیت است، اما فعالیت‌ها و حرکت‌های افراد و طیف‌های سیاسی دو جریان سیاسی مسلط در کشور نشان می‌دهد که آنها راه دیگری می‌روند. این واگرایی در جریان‌های سیاسی اگر چه در سال‌های گذشته هم وجود داشته است، اما به نظر می‌رسد در انتخابات اسفندماه ۹۸ نمود بیشتری داشته باشد. اگرچه اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته با ائتلاف‌ درونی توانستند نتایج قابل قبولی به دست بیاورند، اما عدم پاسخگویی مناسب به مطالبات مردمی باعث شده است که طیف‌های مختلف این جریان در رویکردهای خود تجدیدنظر کنن. از جمله مباحثی مانند مشارکت مشروط و یا فعالیت‌های جداگانه در راستای اهداف مشترک جریانی. در مقابل اصولگرایان نیز با توجه به تجربه تلخ خود در رابطه با ائتلاف درونی که هیچ‌گاه موفق نشدند به آن دست پیدا کنند، حرکت‌های واگرایانه بیشتری از خود بروز می‌دهند. چه اتفاقی رخ داده است که با گذشت سال‌ها فعالیت‌های سیاسی و حزبی، ما هنوز نتوانسته‌ایم فعالیت‌های حزبی کارآمدتری از سوی جریان‌های سیاسی مشاهده کنیم؟ چرا تحزب در کشور ما همیشه با شکست مواجه می‌شود؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با اشاراه به آغاز اینستکس، به انتقاد از کانال ارتباط مالی ایران و اروپا پرداخته در تیتر یک خود نوشته: «آقای رئیس‌جمهور! از برجام عبرت بگیرید، فریب اینستکس را نخورید» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داده است: اعضای اروپایی برجام در اقدامی توهین‌آمیز، تعهدات برجامی خود را به بسته پر از خالی اینستکس تقلیل داده‌اند. این در حالی است که اینستکس هیچ ارتباطی با تعهدات برجامی اروپا نداشته و صرفاً سیاست مبادله پول نفت دیگر کشورها با غذا و دارو است!

نکته قابل توجه اینجاست که این کانال مالی، به هیچ عنوان اقلام تحریمی آمریکا را پوشش نمی‌دهد. به همین دلیل بود که وزارت خارجه آمریکا چندی پیش با صدور بیانیه‌ای صراحتا اعلام کرد که انتظار نداریم کانال‌هایی از این دست به هیچ نحو بر کارزار فشار حداکثری ما علیه ایران اثرگذار باشند.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر اینستکس مکانیسمی عادی و صوری باشد، قطعا نمی‌پذیریم و در موعد مقرر، گام دوم را قاطعانه برمی‌داریم.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به بررسی راهکار جایگزین برای تعلل در ارائه اطلاعات حقوق و مزایا اختصاص داده و از قول جمشید انصاری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی، در تیتر یک خود نوشته است: «لیست حقوق‌ها منتشر می‌شود» انصاری درگفت‌وگو با ایران تاکید کرده: امسال در تبصره ۲۱ قانون بودجه، مسئولیت ثبت اطلاعات حقوق و مزایای مدیران همه دستگاه‌ها به عهده وزارت امور اقتصاد و دارایی و خزانه‌داری کل سپرده شد. این تصمیم به این علت گرفته شد که ذیحسابان، حقوق‌ها را پرداخت می‌کنند، از این رو ذیحسابان و نیروهای خزانه کل که در دستگاه‌ها حضور دارند، هنگام پرداخت حقوق‌ها، می‌توانند این اطلاعات را در سامانه قرار بدهند. ما با وزیر محترم اقتصاد و دارایی مکاتبه کردیم تا ورود و بارگذاری اطلاعات در سامانه را به آنان تحویل دهیم و این وظیفه، از دستگاه‌های مختلف گرفته شده و تنها به ذیحسابان محول شود، چرا که آنان به صورت کامل همه اطلاعات پرداختی‌ها را در اختیار دارند. البته توجه کنید که این اطلاعات، تنها شامل پرداختی‌هایی است که از طریق خزانه صورت می‌گیرد. به هر صورت، اگر همکاران ما در وزارت اقتصاد و دارایی در اجرای تبصره ۲۱ قانون بودجه امسال، آمادگی داشته باشند، دیگر به جای اینکه از دستگاه‌ها بخواهیم این اطلاعات را بارگذاری کنند، از ذیحسابان خواهیم خواست تا اطلاعات حقوق و مزایای مدیران همه دستگاه‌ها را در این سامانه قرار بدهند.

روزنامه سازندگی صفحه نخست امروز خود رابه اظهارات ترامپ در نشست خبری پس از اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «مکرون در راه تهران» دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از آغاز اجلاس گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن  گفت: مکرون پیش من آمد و به من گفت که دوست دارد به ایران برود، من مشکلی در این نمی بینم که بخواهم بگویم چه کسی با ایران صحبت کند یا نکند. به نظرم حرف زدن فوق العاده است.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به بررسی قرن پرحادثه ژرمن‌ها اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «آزمایشگاه دو نسخه اقتصادی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: قرن بیستم برای ژرمن‌ها پر از حادثه بود. حوادثی تلخ و شیرین که سرنوشت میلیون‌ها انسان را در داخل و خارج از مرزهای این کشور نشانه می‌گرفتند. گاهی یک سیاست‌گذار با انتخاب یک استراتژی مغلوب، اقتصاد را تا مرز سقوط پیش می‌بر، گاهی سیاست‌گذاری با انتخاب استراتژی مسلط، ورق سرنوشت سیاه را برای شهروندان آلمانی به سمت روشنایی برمی‌گرداند. البته این فراز و فرودها در تاریخ عمده کشورهای دنیا وجود داشته است؛ اما یک فاکتور مهم تجربه ژرمن‌ها را از مابقی متمایز می‌کند؛ آلمان بعد از اتمام جنگ جهانی به دو قسمت تقسیم و تحت دو ایدئولوژی اقتصادی معکوس حرکت کرد. مکانی مشخص با فرهنگ ثابت، با ساختار اقتصادی مشابه و در زمانی معین به دو شقه تبدیل می‌شود؛ اما تنها عاملی که شرق را از غرب متمایز می‌کند «انتخاب استراتژی» است. غرب تحت لوای قدرت‌های بزرگ و زیر پرچم «بازار آزاد» مدیریت شد. شرق زیر پرچم شوروی و تحت چارچوب «ایدئولوژی کمونیست‌ها» به پیش‌رفت. غرب معجزه‌وار و آزادانه رشد کرد و شرق در اسارت خفقان، مسیر سقوط را در پیش‌گرفت. در نهایت شرق مغلوب اراده آزادی‌خواهان شد و دیوار برلین بعد از ۲۸ سال استقامت، فروریخت. به روایتی دیگر، تجربه آلمان، دو اندیشه اقتصادی معکوس «بازار آزاد» و «اقتصاد دستوری» را در یک قاب قرار می‌دهد و غلبه یکی بر دیگری را به تصویر می‌کشد.

کد خبر 380795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.