حقابه رودخانه‌های کرمانشاه تامین می‌شود/خرس قهوه ای تلف شد

در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا از نامه یکصد استاد دانشگاه به رییس قوه قضاییه برای ورود به پرونده هشت فعال محیط زیست تا تلف شدن یک خرس به دلایل نامعلوم و صدور حکم سبز جایگزین حبس برای شکارچی متخلف می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکصد نفر از اساتید محیط‌زیست دانشگاه‌های کشور در هفته قوه قضاییه نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی‌-رئیس قوه قضاییه- نوشته و از وی خواسته‌اند با ورود به جزئیات حقوقی پرونده بازداشت‌شدگان محیط‌زیست، این پرونده مفتوح را پس از ۵۰۰ روز به سرانجامی خوش برساند.  

امضاکنندگان این نامه از اساتید بوم‌شناسی، محیط‌زیست، اکولوژی حیات‌وحش، تنوع زیستی، عمران آب، جنگلداری و سایر رشته‌های مرتبط در دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، کردستان، شاهرود، اصفهان، کرج و دانشگاه آزاد اسلامی هستند. 

در این نامه با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰روز از بازداشت موقت تعدادی از کارشناسان و فعالان محیط‌زیست به اتهام جاسوسی می‌گذرد ، آمده است: " اختلاف نظر میان دو نهاد اطلاعاتی کشور در توصیف عنوان مجرمانه متهمان مزبور که یکی، متهمان را جاسوس می‌داند و دیگری که مرجع تخصصی تشخیص جاسوسی در کشور است، آنها را جاسوس نمی‌داند باعث سردرگمی و اطاله دادرسی شده است و همین امر موجب شده تا سرنوشت جمعی از فرزندان خلف این سرزمین که جوانی‌شان را نثار حفاظت از تنوع زیستی ایران کرده‌اند در وضعیت نامعلوم باقی بماند. در بخش دیگری از نامه آمده است: امضاکنندگان این نامه به‌عنوان جامعه علمی و دانشگاهی کشور تأکید دارند ادامه بازداشت این افراد تنها موجب گسترش ناامیدی در میان جوانان، دانش‌آموختگان، متخصصان و تشکل‌های زیست‌محیطی که نقشی تعیین‌کننده در حفظ و آبادانی این سرزمین دارند خواهد شد"

تامین حقابه رودخانه‌های کرمانشاه

فریدون یاوری مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه پیگیری حق‌آبه رودخانه‌های استان را یکی از مهمترین اولویت‌های محیط زیست استان برشمرد و گفت:هم اکنون حق آبه اکثر رودخانه‌ها از سدهای بالادستی و با همکاری آب منطقه‌ای تامین می‌شود.

وی رودخانه "قره‌سو" را از مهمترین مواردی دانست که نیازمند تامین حق آبه است و عنوان کرد: حق آبه این رودخانه از سد گاوشان تامین می‌شود، خصوصا در مواقعی که این سد سرریز می‌کند و آب مازاد آن به رودخانه‌های پایین دست از جمله قره‌سو واردمی‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه درباره حق آبه رودخانه "سیروان" نیز یادآور شد: حق آبه این رودخانه نیز از سد داریان که دربالادست قرار دارد تامین می‌شود و مشکلی برای جاری شدن آب در این رودخانه وجود ندارد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال و سال گذشته به دلیل بارش‌های خوبی که داشتیم مشکلی برای جاری شدن آب در رودخانه‌های استان وجود ندارد، افزود: تخصیص حق آبه بیشتر در سال‌هایی که خشکسالی داریم اهمیت دارد و مرتب پیگیری می‌شود.

یاوری اضافه کرد: البته چون اولویت اصلی سدها تامین آب شرب و مصارف اصلی است، در سال‌هایی که خشکسالی باشد و سدها ذخیره مناسبی نداشته باشند، حق آبه رودخانه‌ها در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: در برخی موارد نیز حق آبه رودخانه‌ها تخصیص می‌یابد، اما کشاورزانی که در حاشیه رودخانه‌ها کشت دارند نسبت به برداشت آب اقدام می‌کنند.

تلف شدن یک خرس قهوه ای در میرآباد به دلایل نامعلوم 

لاشه این خرس در حاشیه رودخانه پردان پیران شهر مشاهده شده و براساس بررسی های اولیه نیروهای محیط زیست این شهرستان اثری از گلوله یا جراحت در بدن این خرس مشاهده نشده است. 

به دلیل کمبود امکانات دامپزشکی در این شهرستان علت لصلی مرگ این خرس مشخص نشده است. 

دانش زیست محیطی تصمیم سازان اصفهان باید ارتقا یابد 

 ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در نخستین نشست فصلی با نمایندگان سمن های زیست محیطی استان با اشاره به اهمیت نقش آنها در رفع مشکلات و عقب افتادگی زیست محیطی استان اصفهان که در ۱۵ سال گذشته شکل گرفته است، اظهار کرد: اگر محیط زیست اصفهان امروز دچار این مشکلات شده به دلیل این است که دانش زیست محیطی تصمیم سازان استان، دانش زیست محیطی بالایی نبوده است.

وی با بیان اینکه  معضلات زیست محیطی در استان اصفهان از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش شکل گرفته است گفت: در این مدت ۱۰ هزار صنعت در استان اصفهان به وجود امد و جمعیت استان نیز به پنج میلیون و دویست هزار نفر رسیده است.

حشمتی با بیان ویژگی های چهارگانه توسعه پایدار که شامل : توجیهات منفعت طلبانه و اقتصادی ، برهم نزدن نظم اجتماعی ، رعایت حقوق نسل های آتی و تخریب نکردن محیط زیست است اظهار کرد: توسعه های نامتوازن صورت گرفته در استان اصفهان با این چهار ویژگی مغایرت دارد و مشکلات زیست محیطی باید به صورت ریشه ای و زیربنایی حل شود.

وی ادامه داد: برای این منظور لازم است دانش زیست محیطی تصمیم سازان استان بالا برود تا مشکلات زیست محیطی برطرف شود و در این بخش نقش سازمان های مردم نهاد زیست محیطی مهم و تاثیرگذار است.

حشمتی با بیان اینکه دانش، داده های علمی و نگرش افراد به موضوعات است، افزود: حس مسئولیت اجتماعی و اراده بهبود محیط زیست در استان اصفهان کمرنگ بوده است و برای رفع این نقص برنامه های میان مدت، بلند مدت و کوتاه مدت در دستور کار ما قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به کمبود اعتبارات در بخش های مختلف افزود: در این زمینه سعی ما برهمکاری و تعامل با سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و سیاست گذاری در حوزه محیط زیست است که  با بضاعت کم، کارهای اثر بخشی انجام دهیم.

حکم سبز جایگزین حبس در دادگاه ساوجبلاغ برای شکارچیان متخلف 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ (استان البرز)  با اعلام این خبرگفت:خوشبختانه براساس رای صادره ازسوی رئیس دادگاه کیفری ساوجبلاغ، مجازات حبس این متخلفان که در روزهای گذشته مرتکب شکار سه قطعه کبک شده بودند با خدمات اجتماعی رایگان مرتبط  با حفظ محیط زیست جایگزین شد .

محمودی گفت: براساس حکم صادره هریک از متخلفان مکلف به پرداخت جرائم ناشی ازشکار غیرمجاز و خدمات عمومی رایگان از جمله جمع آوری روایات در خصوص حقوق حیوانات ،تهیه مقاله تحت عنوان حقوق حیوانات در اسلام، اهداء ۱۰جلد کتاب کودکانه با موضوعات ترویج و اشاعه فرهنگ حمایت ازحقوق حیوانات وبرانگیختن حس دانش آموزان نسبت به حمایت و کمک به حیوانت و حفاظت از محیط زیست به مدارس ایتدایی شهرستان ساوجبلاغ شدند.

همایش ملی سازگاری با کم آبی همزمان با هفته صرفه جویی برگزار شد 

همایش ملی سازگاری با کم‌آبی همزمان با هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، سوم تا پنجم تیر با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی به ویژه وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن، تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست در سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار شد.

در این همایش دو روزه طرح‌های اجرا شده شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد، شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های غیردولتی و دولتی در زمینه صرفه‌جویی مصرف آب، کاهش تلفات آب، بازچرخانی آب یا کاهش آلودگی آب در این رویداد ملی معرفی و از برگزیدگان تقدیر شد.

محکومیت قاچاقچیان ۱۵ بهله پرنده شکاری

چهار نفر اتباء بیگانه ای که قصد قاچاق پرندگان شکاری را داشته پس از دستگیری در بهمن ماه ۹۷ طی صدور رای دادگاه در بوشهر محکوم به حبس و جزای نقدی شده و شناور جابه جا کننده پرندگان نیز توقیف شد.

 پرندگان شکاری مذکور توسط قاچاقچیان در خلیج فارس به مقصد کشورعراق در حرکت بوده که به موقع دستگیر و با پیگیری جدی ،متهمان که اتباء بیگانه بودند برای جابه جایی پرندگان مذکور فاقد مجوز لازم از کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های جانوری و گیاهی بودند.

تصویب لایحه حمایت از محیط بانان پس از دوسال انتظار در مجلس

قانون حمایت از محیط بانان پس از دوسال انتظار، روز دوشنبه سوم تیرماه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با ۱۶۰ رای نمایندگان تصویب شد.

براساس این قانون سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد که ماموران یگان حفاظت خود را در حین انجام وظیفه و یا ماموریت در صورتی که شهید، فوت، دچار بیماری صعب العلاج، نقص عضوو یا حوادث شوند، براساس مقررات و آیین نامه اجرایی بیمه کند.

همچنین کارمندان محیط زیست که برای کمک به محیط بانان به مناطق اعزام می‌شوند و ممکن است شهید یا جانباز شوند، بیمه خواهند شد. سازمان برنامه و بودجه مکلف شد که سالانه اعتباری را به سازمان محیط زیست تخصیص دهد.

دستگیری شکارچی خرگوش در فریدونشهر

شکارچی دو خرگوش در شهرستان فریدونشهر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شد

کد خبر 380653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.