۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
پروژه‌ای با احتمال سقوط!

خوانسار_حالا در آستانه پایان، طرحی که سال‌ها برای ساخت آن سرمایه صرف و تلاش شده در دوراهی تعلل و سقوط مانده و در این میان چشمانی که اجرای آن آرزوی دیرینشان بود، چشم‌انتظار همتی هستند تا جامه عمل بر تن آرزوها کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، ایجاد راه‌ها و محورهای مواصلاتی مناسب یکی از مؤلفه‌های توسعه‌یافتگی هر منطقه‌ است. راه‌ها با پیوستن شرق به غرب و شمال به جنوب، شهر و روستا را به هم متصل و زمینه حمل و نقل آسان بار و مسافر را فراهم می‌کنند.

اجرای پروژه تونل خوانسار- بوین‌میاندشت در مسیر ارتباطی کریدور غرب به جنوب کشور قرار دارد و به عنوان پروژه‌ای بزرگ، زمینه رونق اقتصادی منطقه غرب استان اصفهان را فراهم می‌کند.

احداث این مسیر از پروژه‌های خاص و پیچیده‌ بود. به دلیل شرایط زمین‌شناسی و ناپایداری بستر اجرا، خاک دائماً ریزش می‌کرد و این مسئله باعث کندی اجرای آن می‌شد؛ اما باوجود همه سختی‌ها، ۹۰ درصد این پروژه به اتمام رسیده است و باقیمانده آن نباید معوق بماند تا سرمایه‌های ملی از بین نرود.

خطر تخریب در کمین تونل

محمدرضا توسلی، فرماندار بویین‌میاندشت می‌گوید: راه و شهرسازی استان به دلیل صعب‌العبور بودن و لغزندگی شدید ناشی از عوامل جوی در فصل سرد سال و ناایمن بودن تردد در مسیر خوانسار- بویین میاندشت که در کریدور مرکز به غرب کشور قرار دارد در سال ۹۲ تصمیم به احداث تونل در این مسیر گرفت.

وی ادامه می‌دهد: اجرای عملیات شامل تونلی به طول دو کیلومتر و ۱۳ کیلومتر بهسازی راه‌ها از مسیر قودجان در فاصله شهرستان‌های خوانسار تا بویین‌میاندشت است که  ۶۰ درصد راه تونل در شهرستان بویین میاندشت و ۱۱ کیلومتر راه مواصلاتی در خوانسار قرار دارد.

فرماندار بویین‌میاندشت می‌افزاید: بخشی از عملیات لاینیک تونل انجام شده و قسمت باقی مانده به دلیل بدهی حدود ۳۰ میلیارد تومانی به پیمانکار، متوقف شده است.

توسلی می‌گوید: اگر در سال جاری عملیات تونل به اتمام نرسد شاهد ریزش تونل خواهیم بود که خسارات مالی نیز در بردارد و از طرفی بازسازی مجدد آن صرفه اقتصادی ندارد، زیرا ممکن است بعضی نقاظ تونل تا ۳۰ متر ریزش کند و کار تخلیه ماه‌ها طول بکشد، بنابراین تسریع در تأمین اعتبار ضروری است.

وی تصریح می‌کند: ۱۰ میلیارد تومان از سوی راه و شهرسازی استان برای این پروژه تخصیص داده شده که این اعتبار تنها برای احداث تونل است و ۱۳ کیلومتر جاده دسترسی به تونل اعتبار نیاز دارد، در سفر استاندار به شهرستان بویین‌میاندشت خطر ریزش تونل در صورت تأمین نشدن اعتبار مطرح شد.

فرماندار بویین‌میاندشت خاطرنشان می‌کند: جاده فعلی خوانسار- بویین میاندشت ۵۵ کیلومتر است که با اجرایی شدن این پروژه -هشت کیلومتر از طول مسیر کاهش پیدا می‌کند در حالی که به دلیل ایمن نبودن جاده، همه ترددها از گلپایگان و خوانسار به سمت بویین‌میاندشت باید از مسیر ۹۵ کیلومتری دامنه- بویین‌میاندشت انجام شود.

 کوتاهی در جذب بودجه موجب مسکوت ماندن پروژه شد

علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: تونل خوانسار- بویین‌میاندشت احتمال ریزش دارد که از ابتدا اگر به صورت ترانشه انجام ‌شده بود هزینه کمتری داشت، اما اکنون دو طرف تونل به متراژ ۶۰۰ متر عملیات تحکیم آن انجام شده است.

وی می‌افزاید: سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان بودجه با مصوبه دولت برای پروژه تخصیص داده شد که به دلیل جذب نشدن اعتبار از سوی راه و شهرسازی استان به وقت مقرر کار به جایی رسید که طرح در کمیسیون مصوبات رد شد.    

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: پروژه تونل سال جاری در پیوست قانون بودجه در ردیف اعتبار قرار گرفته و برای آن هر سال بودجه تعریف خواهد شد، البته باید در ماده ۲۳ توجیه پذیری تونل انجام شود، تاکنون مراحل قانونی آن در استان انجام و به سازمان برنامه‌ریزی کشور فرستاده شده که پس از تأیید نهایی در کمیسیون ماده ۲۳ قرار می‌گیرد.

پیمانکار پروژه ۲۶ میلیارد تومان طلب دارد

منصور کمالی، فرماندار خوانسار می‌گوید:  تونل خوانسار- بویین‌میاندشت در ردیف جدول ۲۰ قرار گرفته است، اما با وجود این ریزشی که دارد اگر سریع‌تر به اتمام نرسد خسارت مالی زیادی به همراه خواهد داشت.

وی می‌افزاید: ۲۶ میلیارد تومان طلب پیمانکار است، امیدواریم از ردیف جدول ۲۰ اعتباری برای آن در نظر گرفته شود تا ادامه تکمیل آن اجرا شود، البته قرارگاه خاتم‌الانبیا مکلف به تکمیل است.

فرماندار خوانسار خاطرنشان می‌کند: بازگشایی تونل انجام شده و تنها قسمت لاینیک آن معوق مانده که هزینه در بردارد، تکمیل این تونل گردنه صعب‌العبور مسیر را حذف می‌کند و راه ترانزیتی اصفهان – اهواز را به صورت میانبر از سمت گلپایگان ایجاد می‌کند.

راه و شهرسازی استان پیگیر واگذاری پروژه از قرارگاه خاتم انبیاء است

عبدالرضا فرجی، رییس راه و شهرسازی بویین‌میاندشت می‌گوید: عملیات اجرای پروژه تونل خوانسار- بوین میاندشت به قرارگاه خاتم‌الاانبیاء واگذار شد، اما به دلیل معوق ماندن طرح، راه و شهرسازی استان سال گذشته درخواستی مبنی بر برگرداندن بودجه ارایه داد تا عملیات دو بانده شدن راه‌ها از سمت خوانسار و بویین‌میاندشت انجام و از ریزش تونل جلوگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر پروژه به راه و شهرسازی استان تحویل داده شود روند تکمیل آن با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

اجرای طرح به سود همه است

سعید شاهی، رییس راه و شهرسازی خوانسار می‌گوید: عملیات اجرای تونل خوانسار- بویین‌میاندشت یک پروژه استانی است و نباید شهرستان خاصی بودجه آن را تامین کند.

وی ادامه می‌دهد: تا حدودی عملیات حفاری و لاینیک تونل و جاده دسترسی به آن انجام شده است، با اجرای این پروژه ۴۰ کیلومتر طول مسیر مرکز به غرب کشور را کاهش می‌دهد.

 اجرایی شدن این عملیات آرزوی دیرینه رانندگان در این مسیر خطرناک است

رضا فرهادی یکی از رانندگان برون شهری می‌گوید: اگر راه خوانسار- بوین‌میاندشت احداث شود از طول مسیر رفتن به شهرهای مرکز استان کاسته می‌شود، چون باید برای رفتن در مسیر گلپایگان راه دامنه و خوانسار را طی کنیم در صورتی که این راه را با رفتن از منطقه قودجان خوانسار حدود ۱۰  کیلومتر نزدیک می‌شود.

وی می‌افزاید: صعب‌العبور بودن راه فعلی مشکلاتی مثل مسدود شدن ناگهانی در فصل زمستان به‌ویژه در هنگام بارش برف و باران ایجاد می‌کند که حتی با بستن زنجیر چرخ هم تردد از آن خطرناک است.

این راننده بویین‌میاندشتی تأکید می‌کند: از آنجایی که اجرای این پروژه آرزوی رانندگان این جاده ناهموار است باید مسئولان فکری برای آن بکنند تا راه مواصلاتی که ترانزیت غرب به مرکز کشور است و حمل و نقل را آسان می‌کند و از بروز تصادفات و خطرات جاده‌ای جلوگیری می‌کند زودتر سریعتر تمام شود.

کد خبر 380542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.