کدام داروها خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد؟

یافته‌های جدید نشان می‌دهد مصرف داروها که پزشکان برای بیماری‌های مختلف تجویز می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه "Nottingham" در بریتانیا، رابطه بین گروه خاصی از داروها و خطر ابتلا به زوال عقل را بررسی کردند. آن‌ها به منظور انجام این مطالعه اطلاعات پزشکی ۵۸ هزار و ۷۶۹ فرد مبتلا به زوال عقل و ۲۲۵ هزار و ۵۷۴ فرد سالم را در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار دادند. میانگین سنی این افراد بالای ۵۵ سال و داروهای مورد مطالعه نیز "آنتی کولینرژیک" (anticholinergics) بود که با مسدود کردن گیرنده شیمیایی، مانع تاثیر پیام‌رسان عصبی استیل کولین (acetylcholine) می‌شود.

نتایج بررسی‌ها حاکی از این است که به طور کلی مصرف داروهای آنتی کولینرژیک با خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. داروهای آنتی کولینرژیک برای درمان بیماری‌های مثانه، مشکلات گوارشی و برخی علائم بیماری پارکینسون تجویز می‌شود. یافته‌های جدید نشان داد افراد بالای  ۵۵ سال که به مدت سه سال به صورت روزانه آنتی کولینرژیک قوی مصرف کرده بودند نسبت به کسانی که این نوع دارو را مصرف نکرده بودند، ۵۰ درصد بیشتر در معرض گسترش بیماری زوال عقلی بودند.

حتی زمانی که محققان متغیرهای خطرآفرین دیگر مانند شاخص توده بدنی (BMI)، سیگار کشیدن، مصرف الکل، مشکلات قلبی عروقی و استفاده از داروهای کاهش‌دهنده فشار خون   را تغییر دادند، باز هم نتایج بررسی‌ها ثابت ماند.

به گفته محققان انگلیسی، پزشکان باید هنگام تجویز داروهایی که حاوی آنتی کولینرژیک هستند بیشتر مراقب باشند. البته افرادی که این نوع داروها را مصرف می‌کنند نباید آن‌ها را به طور ناگهانی متوقف کنند، زیرا ممکن است آسیب‌های بیشتری به همراه داشته باشد. این افراد باید برای آگاهی از جنبه‌های مثبت و منفی مصرف یا قطع این نوع داروها با پزشک خود مشورت کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Jama Internal Medicine منتشر شده است.

کد خبر 380426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.