نخستین دیدار روسای جمهور چین و برزیل

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به دستگیری یک جاسوس آمریکایی توسط دولت ویتنام، فرود یک هواپیمای روسی دیگر در ونزوئلا، نخستین دیدار رسمی روسای جمهور برزیل و چین و اشتیاق مردم آمریکا به حمله این کشور به کره شمالی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

مردم آمریکا مشتاق حمله هسته ای به کره شمالی

موشک هسته‌ای

یک نظرسنجی جدید نشان داد، یک سوم از آمریکایی‌ها از پیش‌دستی کردن در حمله اتمی به کره شمالی در یک جنگ هسته‌ای به رغم اطلاع از کشته‌ شدن یک میلیون تن از مردم بی‌گناه حمایت می‌کنند.

بر اساس گزارشی از نیوزویک، "بولتن دانشمندان اتمی" با همکاری شرکت نظرسنجی بریتانیایی "یوگاو" اقدام به انتشار نتایج مطالعه‌ای جدید در خصوص آرای عمومی در آمریکا در مورد درگیری نظامی با کره شمالی کرد؛ مطالعه‌ای که در زمان کند شدن سرعت پیشرفت فرآیند صلح میان دو طرف صورت می‌گیرد.

یکی از آزار دهنده‌ترین نتایج این مطالعه و نظرسنجی، کشف وجود یک اقلیت جنگ طلب در میان مردم آمریکاست؛ بالغ بر یک سوم از پاسخگویان به نظرسنجی از انجام شدن یک حمله اتمی پیشگیرانه از جانب آمریکا علیه کره شمالی در سناریوهای مطرح شده حمایت می‌کنند و ظاهرا به اطلاعاتی که از نظر کارشناسان امنیتی می‌توانند باعث کاهش یک چنین حمایتی در میان مردم شوند، بی‌توجه بوده‌اند.

در این نظرسنجی وقتی گزینه اولین حمله آمریکا به کره شمالی از "حمله متعارف" به "حمله اتمی" تغییر کیفیت پیدا کرد، در میزان حمایت تغییر چندانی رخ نداد و "۳۳ درصد آن را ترجیح دادند". در حقیقت حتی زمانی که شرکت‌کنندگان نظرسنجی با افزایش رقم تلفات برآورد شده مربوط به حمله اتمی به کره شمالی از ۱۵۰۰۰ نفر به ۱.۱ میلیون شامل یک میلیون غیرنظامی مواجه شدند، تغییر چشمگیری در درصد تایید کنندگان یا ترجیح دهندگان حمله اتمی آمریکا ایجاد نشد.

پژوهشگران گفتند، این نتایج عملا نشان‌دهنده وجود یک الگوی از پیش در نظر گرفته شده میان مردم آمریکاست؛ الگویی که حاکی از انزجار محدود از استفاده از سلاح‌های اتمی و همچنین حاکی از وجود یک تمایل شوکه‌کننده در میان مردم نسبت به حمایت از کشتار غیرنظامیان در کشور دشمن است.

مرحله جدید تنش میان ترامپ و بایدن

ترامپ بایدن

دونالد ترامپ جو بایدن را به دروغگویی درباره دلیل عدم تاییدش از سوی باراک اوباما متهم کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در گفتگو با پایگاه خبری هیل اظهار کرد: چطور ممکن است او از اوباما (رییس جمهور پیشین آمریکا) خواسته باشد که او را تایید نکند؟ باید دلیلی برای عدم تایید او وجود داشته باشد. او معاون رییس جمهور بوده، آن‌ها با هم رابطه خوبی داشته‌اند. اینکه اوباما چرا او را تایید نکرده یک راز بزرگ به نظر می‌رسد. او اما می‌آید و دروغ می‌گوید که "از اوباما خواستم من را تایید نکند".

اندکی پس از اعلام نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، سخنگوی باراک اوباما در بیانیه‌ای بایدن را به عنوان معاون رییس جمهور و نامزد هم‌جناح اوباما در انتخابات ۲۰۰۸ تحسین و از او قدردانی کرد اما به نامزدی او در انتخابات ۲۰۲۰ اشاره‌ای نکرد.

ترامپ اظهار کرد، بایدن این اظهارات را بیان کرده چون "از این مساله که اوباما او را تایید نکرده، خجالت‌زده است. به همین دلیل می‌گوید از اوباما خواسته او را تایید نکند. بنابراین دلیل این مساله می‌تواند این باشد که اوباما چیزی می‌دانسته که این کار را نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری هیل، او در پاسخ به این سوال که در ذهن بایدن چه می‌گذرد، گفت: فکر می‌کنم او آدم عجیبی است. ما مدت‌ها است که او را می‌شناسیم و من بارها او ار دیده‌ام. او واقعاً متفاوت به نظر می‌رسد و متفاوت فکر می‌کند. به غیر از این مسائل، امیدوارم موفق باشد.

ترامپ در گفتگویی که اخیراً با شبکه فاکس نیوز انجام داده بود، در آستانه نامزدی احتمالی مایک پنس، معاون خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ از تایید او سر باز زد. او در پاسخ به این سوال که به چه دلیل پنس را تایید نکرده، گفت، به این سوال پاسخ نداده زیرا "سوالی غیرمنتظره" بوده است.

او در این باره اظهار کرد: اینکه تا سال ۲۰۲۴ چه اتفاقی می‌افتد، مشخص نیست و نمی‌دانم مایک اصلاً در آن شرکت می‌کند یا نه و اینکه چه کسی قرار است برای این انتخابات نامزد شود.

کوبا در برابر آمریکا کنار ایران است!

کوبا: با ایران در  برابر آمریکا ابراز همبستگی می‌کنیم

وزیر امور خارجه کوبا ضمن حمایت از مذاکره در تنش موجود میان آمریکا و ایران، بر همبستگی کشورش با تهران تاکید کرد.

کوبا بر همبستگی خود با ایران در تنش کنونی میان تهران و واشنگتن تاکید کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، «برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «ما همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تشدید رویکرد تهاجمی خشونت‌بار آمریکا علیه  کشور برادر ابراز می‌کنیم. ما خواستار مذاکره و همکاری بر مبنای قوانین جهانی هستیم. این تنها راه برای از بین‌ بردن اختلافات و حفظ صلح است.»

ورود رییس سابق سرویس جاسوسی ونزوئلا به آمریکا

ونزوئلا

رئیس سابق سرویس جاسوسی ونزوئلا پس از مشارکت در توطئه‌ای برای سرنگونی نیکولاس مادورو که واشنگتن از آن اطلاع داشت، وارد خاک آمریکا شد.

 ژنرال مانوئل ریکاردو کریستوفر فیگوئرا، رئیس سابق پلیس اطلاعات نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که علیه این دولت سوسیالیست قصد کودتا داشت، به واشنگتن پست گفت: به آنچه انجام دادم، افتخار می‌کنم!

براساس گزارشی از واشنگتن پست، فیگوئرا بخشی از طرحی بود که هدفش جسور کردن قاضی ارشد دیوان عالی ونزوئلا برای اقدام علیه مادورو بود. این قاضی می‌توانست به انتقال قدرت به مجمع ملی تحت کنترل اپوزیسیون و عزل شدن مادورو رای بدهد. منابعی به این روزنامه گفتند، واشنگتن از پیشرفت این توطئه مطلع بود و گاهاً توصیه‌ای برای عاملان این دسیسه‌چینی داشت.

ژنرال فیگوئرا تاکید کرد: به آنچه انجام دادم افتخار می‌کنم. تا به الان دولت موفق عمل کرده است اما این رویه به سرعت قابل تغییر است. فکر می‌کردم می‌توانم کاری کنم که مادورو به اشتباهش پی ببرد و عاقلانه عمل کند. نتوانستم.

رو شدن یک بام و دوهوای آمریکایی در زمینه مذاکره با ایران

ریابکوف: تحریمهای جدید، ادعاهای آمریکا در زمینه مذاکره با ایران را باطل می‌کند

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه تحریمهای جدید آمریکا بی سابقه است تاکید کرد که این اقدامات، ادامه خط تشدید تنش در منطقه است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری «اینترفکس»، «ولادیمیر دژاباروف» سناتور ارشد روسی در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقامات عالی ایران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد که این تحریم‌ها ممکن است باعث خروج کامل ایران از برجام شود. 

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه این تحریمها بی سابقه است گفت که تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، خطی برای ادامه افزایش تنش‌ها در منطقه است.

وی تاکید کرد که آمریکا با اعمال تحریمهای جدید، همه سیگنالهایی که پیش از این در زمینه مذاکره با ایران ارسال کرده بود را پاک می‌کند. 

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز روز گذشته در پیامی در توئیتر درباره فروپاشی برجام هشدار داد و نوشت: «آمریکا از درک این موضوع عاجز است که تحریم برنامه جامع اقدام مشترک را در خطر بزرگی قرار می‌دهد. آمریکا در حال خارج کردن ایران از توافق هسته‌ای از جمله رژیم راستی‌آزمایی آن است. از نظر عدم اشاعه هسته‌ای، این اقدامات کاملا سیاست غیرمسئولانه به شمار می‌آید.»

سرکوب اپوزیسون در سودان ادامه دارد

حمیدتی

معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان ادعا کرد، در حال حاضر هیج بازداشتی سیاسی در زندان‌های کشور وجود ندارد. شورا نیز آماده مذاکره و توافق مستقیم با همه طرف‌هاست.

بر اساس گزارشی از شبکه العربیه، محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان در سخنرانی خود در استان کردفان گفت، شورا بازداشتی‌های جنبش‌های مسلحانه در کشور را آزاد می‌کند. در حال حاضر اداره‌های غیردولتی و جوانان هستند که تغییر را در سودان رهبری می‌کنند. تغییر با اراده مردم و به کمک نیروهای مسلح انجام شد.

وی افزود، ماموریت میانجی اتیوپی فراهم کردن فضایی برای مذاکرات بود و هنوز درخصوص تعداد نمایندگان در شورای حاکمیت توافق نشده است. شورای انتقالی طرح اتحادیه آفریقا را رد نکرده و با تشکیل کمیته داوران متشکل از ۱۰۰ تن برای کمک به این مرحله موافقت کرده است.

حمیدتی گفت، به حاشیه راندن و ظلم کردن مشکلاتی مانند آنچه در کردفان جنوبی، شرق سودان و دیگر مناطق رخ داد را به وجود می‌آورد. وی هشدار داد، در صورت عدم استفاده از تغییر کنونی ممکن است کشور هر چه بیشتر منزوی شود.

معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان هرگونه توافق با ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر در خصوص شورای حاکمیتی را پیش از توافق با تشکیل پارلمان رد کرد و خواستار همکاری همه طرف‌ها برای دستیابی به توافق شد.

همچنین عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان تصمیمی صادر کرده است که بر تشکیل کمیته عالی برای رایزنی با جنبش‌های مسلح با هدف دستیابی به تفاهمات با آنها در راستای برقراری صلح براساس اصول و دیدگاه‌های مشترک تصریح دارد.

از سوی دیگر، جمعیت شاغلین سودان بر ادامه سیاست تشدید تنش از طریق تظاهرات تاکید و اعلام کرد، به منظور تحت فشار قرار دادن شورای نظامی انتقالی سی‌ام ماه میلادی جاری تظاهرات‌هایی را در همه استان‌ها تحت عنوان "تحویل قدرت به غیرنظامیان" ترتیب می‌هد.

ایران در اولویت سفر سرپرست جدید پنتاگون به ناتو

ایران در دستورکار سفر سرپرست جدید پنتاگون به مقر ناتو

یک مقام ارشد پنتاگون با اعلام خبر سفر سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا به مقر ناتو در بروکسل گفت که تنش‌های اخیر با ایران موضوع اصلی این نشست خواهد بود.

«مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا بعد از اینکه از سوی رئیس‌جمهور این کشور به‌عنوان گزینه اصلی ریاست بر این وزارتخانه معرفی شد، در اولین سفر خود به مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» ایران را در دستورکار مذاکرات قرار داده است.

«کاترین ویلبارگر» معاون موقت وزارت دفاع آمریکا با اعلام خبر سفر اسپر به مقر ناتو در هفته جاری – که به‌نوعی سفر معرفی وی به این سازمان اروپایی نیز هست – گفت ایران در اولویت گفت‌وگوهای وی با سران ناتو طی جلسه‌ای در روز چهارشنبه یا پنجشنبه است.

به نوشته خبرگزاری رویترز ویلبارگر توضیح داد که از نظر پنتاگون و دولت آمریکا بسیار مهم است که متحدان این کشور شناخت درستی از ایران داشته و با واشنگتن هم‌نظر باشند.

نخستین دیدار رسمی روسای جمهور چین و برزیل

بولسونارو

طبق اعلام دفتر رئیس‌جمهور برزیل، او قرار است با شی جینپینگ برای اولین بار در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در ژاپن دیدار کند. وی سال پیش چین را به علت "خرید" همه کشورش مورد انتقاد قرار داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور راست‌گرای برزیل پس از روی کار آمدن در ماه ژانویه، موضع خود را در قبال بزرگترین شریک تجاری برزیل نرم‌تر کرده است و صبح روز جمعه، قبل از آغاز نشست سران گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن، با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین دیدار خواهد کرد.

یکی از نمایندگان سفارت چین در برزیل گفته است که دو کشور بر سر یک مذاکره دوجانبه گفتگو کرده‌اند؛ اگرچه در مورد جزئیات مذاکره هنوز به توافق نرسیده‌اند. این دیپلمات به خبرنگاران اعلام کرد که هر دیدار دوجانبه در حاشیه نشست سران، با وجود اعلام برنامه دیدارها از قبل، مختصر و غیر رسمی خواهد بود.

چین با فاصله بسیار زیادی بزرگترین خریدار سنگ آهن و سویا از برزیل است و برزیل چشم به افزایش صادرات مواد خام با ارزش بیشتر دارد.

فرود یک هواپیمای روسی دیگر در ونزوئلا

هواپیمای ارتش روسیه در ونزوئلا

بر اساس گفته شاهدان و وب‌سایتی که پروازهای هواپیماها را رصد می‌کند، یک فروند هواپیمای نیروی هوایی روسیه وارد فرودگاه اصلی ونزوئلا شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، این اقدام سه ماه پس از فرود هواپیمای دیگری از نیروی هوایی روسیه صورت گرفته که باعث جنگ لفظی بین واشنگتن و مسکو شد.

دو هواپیمای نیروی هوایی روسیه در مارس سال جاری میلادی که حامل مقام‌های دفاعی این کشور و ۱۰۰ سرباز بود، به ونزوئلا آمد و باعث شد تا واشنگتن، روسیه را به ایجاد تنش در این کشور آمریکای لاتین متهم کند.

به گفته شاهدان، یک فروند هواپیمای نیروی هوایی روسیه مدل ایلوشین ۶۲ روز دوشنبه در فرودگاه بین‌المللی مایکتیا به زمین نشست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مارس سال جاری میلادی به روسیه دستور داد تا تمامی نیروهای خود را از ونزوئلا خارج کند.

جاسوس آمریکایی در دام دولت ویتنام

ویتنام یک آمریکایی را به توطئه چینی علیه دولت محکوم کرد

دادگاهی در ویتنام یک آمریکایی را به اتهام تلاش برای براندازی دولت کمونیستی این کشور به ۱۲ سال زندان محکوم کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایکل انگوین ۵۵ ساله به اتهام تلاش برای تحریک مردم به منظور شرکت در اعتراضات با هدف حمله به دفاتر دولت ویتنام در هانوی و شهر جنوبی هوی چی مینه محکوم شد.

همچنین دو تبعه ویتنامی با اتهامات مشابه به ۱۰ و ۸ سال زندان محکوم شدند.

این افراد ژوئیه گذشته در شهر هو چی مینه بازداشت شدند، بر اساس اعلام مقامات ویتنام، این افراد به دنبال جذب نیرو برای اعتراضات ضد دولتی هستند.

مقامات ویتنام هیچ گونه انتقادی را تحمل نمی‌کنند.

بعد از شروع اعتراضات، چندین نفر به اتهام اقدام علیه دولت بازداشت شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر، ویتنام را در رده کشورهایی قرار داده که حداقل آزادی بیان  را دارا هستند.

کد خبر 380369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.