بازداشتگاه موقت ۸۰۰ نفری در اصفهان احداث می‌شود

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان از راه‌اندازی بازداشتگاه موقت ۸۰۰ نفری در اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسدالله گرجی‌زاده ظهر امروز ( دوشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه با اشاره به وجود ۱۵ زندان و بازداشتگاه در استان اظهار کرد: بر اساس آمارها ۶.۳ درصد ورودی زندان‌های کشور مربوط به استان اصفهان است که نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته هفت هزار نزندانی در اصفهان مشمول عفو شدند، افزود: چهار هزار نفر از این تعداد آزاد شدند همچنین ۸۸ درصد زندانیان استان بومی و مابقی غیربومی و ۴۱ درصد مجرد و ۵۹ درصد متاهل هستند.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با تاکید بر اینکه اولین جرم استان موادمخدر با ۳۸ است، تصریح کرد: پس ا زموادمخدر که اولین جرم زندان‌های اصفهان است، سرقت با ۲۶ درصد و محکومیت مالی با ۱۱ درصد از دیگر جرایم در صدر استان است.

گرجی‌زاده با در خصوص فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌های استان گفت: دو هزار و ۱۶۹ نفر حافظ کل یا بخشی از قرآن هستند که تعدادی از آنها حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند همچنین هزار و ۶۶ نفر از زندانیان در حال تحصیل هستند که بدین منظور پنج مدرسه در سطح زندان‌های استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۵۶۶ زندانی در برنامه‌های آموزشی مهارت‌های اساسی زندگی شرکت کردند، گفت: متاسفانه نداشتن مهارت‌های زندگی نقش پررنگی در به سمت جرم رفتن این افراد داشته است که این دوره‌ها و آگاه سازی آنها نقش موثری در کاهش جرم داشته است.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان در خصوص وضعیت اشتغال زندانیان افزود: در حال حاضر هفت هزار و ۲۹۴ زندانی مشغول کار و دو هزار و ۴۷۳ اشتغال مولد ایجاد شده است همچنین دو هزار و برای ۴۷۸ نفر اشتغال نشسته ایجاد شد که این افراد در داخل بندها مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه با این میزان اشتغال‌زایی زندانیان سال گذشته بیش از چهار میلیارد تومان حقوق بابت کارِ خود دریافت کردند، اظهار کرد: زندان‌های استان اصفهان در بحث آموزش و حرفه آموزی مقام اول کشور را دارند، افزود: ۱۰ هزار و ۵۸۸ نفر در دوره‌های آموزشی و صنایع دستی و مهارتی شرکت کردند که هفت هزار و ۵۴۶ نفر گواهی مهارت دریافت کردند.

بازداشتگاه موقت با ظرفیت ۸۰۰ نفر در زندان اصفهان احداث می‌شود

گرجی‌زاده با اشاره به ارائه خدمات پزشکی به زندانیان خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۱ هزار و ۷۳۰ مورد خدمات دندانپزشکی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ ویزیت پزشکی برای زندانیان انجام شد.

وی در خصوص اقدامات عمرانی در زندان‌های استان گفت: زندان نجف آباد و زندان نطنز را سال گذشته علیرغم کمبود نیرو راه اندازی کردیم تا زندانیان شهرستانی در همان زندان‌های محلی ساکن باشند.

مدیرکل زندان های استان اصفهان با اشاره به احداث بند ویژه بازداشتگاه موقت با ظرفیت ۸۰۰ نفر گفت: در صورت احداث این بند دیگر زندانی به صورت مستقیم وارد زندان نمی‌شود و پس از یکماه در صورت عدم تعیین تکلیف از این بازداشتگاه به زندان منتقل می‌شوند.

وی در خصوص راه‌اندازی زندان‌های شهرستانی اظهار کرد: امسال زندان شهرضا را کلنگ زدیم که یک زندان ۷۰۰ نفره با اعتبارات پیش بینی شده است و تکمیل و راه اندازی آن تا دو سال به طول می‌انجامد همچنین در حال راه‌اندازی بازداشتگاهی ۸۰ نفره در سمیرم هستیم.

آزادی ۱۴۵ زندانی در ماه مبارک رمضان

مدیرکل ستاد دیه استان اصفهان با اشاره به اینکه انتقال زندان کاشان در دست کار است، تصریح کرد: به دنبال انتقال زندان اصفهان به بیرون از اصفهان هستیم و بدین منظور زمینی با وسعت ۸۰ هکتار در نظر گرفته شده که اعتبار آن باید با فروش اموال سازمان صورت بگیرد و باید ساختمان قدیم با ساختمان جدید معاوضه شود که در حال انعقاد قرارداد و امور مربوط به آن هستیم.

وی در خصوص تعداد زندانیان آزاد شده در ماه رمضان اظهار کرد: ۱۴۵ زندانی با کمک خیرین و مردم آزاد شدند که کل بدهی آنها ۲۳ میلیارد بوده و ۱۵ میلیارد آن از طریق گذشت شکات تامین شده است.

گرجی زاده با اشاره به اینکه در سه ماهه اول امسال ۱۱۴ آزادی مشروط داشتیم، افزود: در سه ماهه اول امسال شش هزار و ۹۱۹ نفر مرخصی رفتند که از این تعداد ۹۱۷ نفر به مرخصی پایان حبس رفتند.

وی در خصوص سرانه هزینه‌ زندانیان استان گفت: سرانه هزینه هر فرد زندانی ۷۹۰۰ تومان هزینه غذا و ۳۲۰۰ تومان هزینه بهداشت و پوشاک است که در این بخش هزینه جمعیت ۱۶ هزارنفری نیرو و زندانیان را تامین می‌کنیم.

مدیرعامل ستاد مردمی دیه استان اصفهان با اشاره به اینکه سه درصد زندانیان بازگشت مجدد دارند، افزود: انتظار داریم مردم و خیرین حمایت بیشتری از زندانیان و خانواده‌های آنها داشته باشند چرا که خانواده زندانیان نباید مجازات شوند چون فرد خاطی آنها نیستند و مجرم خود مجازات خود را تحمل می‌کند اما خانواده‌های آنها با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند تا حدی که فرزندان آنها قربانی یک اتفاق یا حادثه پدر خانواده هستند.

گرجی‌زاده در خصوص تعداد زندانیان جرایم مالی، افزود: ۱۳۰۰ زندانی جرایم مالی در زندان‌های استان وجود دارد که برای آزادی این تعداد زندانی ۲۵۰ میلیارد تومان مورد نیاز است همچنین ۵۷ کارگاه در زندان مرکزی برای اشتغال زندانیان راه‌اندازی شده است.

وجود ۳۰۰ زندانی زن در زندان‌های استان

وی با تاکید بر اینکه زندان اصفهان یکی از سالم‌ترین زندان‌های کشور است، اظهار کرد: ۷۰ درصد ورودی زندانیان اعتیاد دارند که متادون درمانی و مشاوره برای آنها انجام می‌شود همچنین سخت‌گیری بسیاری در مورد ورود موادمخدر به زندان داریم و سیستم نظارت و بازرسی قوی در زندان داریم و با همه این شرایط کمترین میزان ورودی مواد به زندان را داریم.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، در خصوص آمار زندانیان زن و بیشترین جرایم آنها و اتخاذ وکیل برای آنان، تصریح کرد: سه درصد زندانیان استان را زنان تشکیل می‌دهند که حدود ۳۰۰ نفر هستند و بیشترین جرایمی چون موادمخدر، سرقت و مالی در صدر جرایم زنان است همچنین با عقد تفاهم‌نامه‌ای با کانون وکلا مقرر شد مشاوره و اخذ وکیل معاضدتی برای زندانیان انجام شود.

وی در خصوص انجمن‌های حمایت از زندانیان هم گفت: ۱۴ انجمن در سطح استان اصفهان داریم که سه هزار و ۳۵۸ خانوار با تعدادی بالغ بر هفت هزار و ۴۴۶ نفر تحت تکفل این انجمن‌ها هستند همچنین دو هزار و ۳۱۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند که در سال گذشته بیش از دو میلیارد کمک نقدی و غیرنقدی به آنها شده است.

کد خبر 380281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.