این بیماری از طریق بزاق دهان منتقل می‌شود!

بیماری "مونونوکلئوز" که معمولا با احساس خستگی بیش از حد، تب و گلو درد همراه است از طریق بزاق دهان به افراد سالم منتقل می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، "مونونوکلئوز" (mononucleosis)، یک عفونت ویروسی است که علائمی مانند آنفولانزا دارد و معمولا پس از چهار تا ۶ هفته نشانه‌های آن ظاهر می‌شود. شایع‌ترین علت این بیماری ویروس "اپشتین بار" (Epstein–Barr ) است اما ویروس‌های دیگر نیز می‌تواند باعث ایجاد مونونوکلئوز شود. بسیاری از افراد آلوده به این ویروس به ویژه خردسالان، علائم بسیار کمی از خود بروز می‌دهند و گاهی علائمی ندارند.

نشانه‌های بیماری

احساس خستگی بیش از حد، تب و گلو درد از علائم این بیماری است؛ گره‌های لنفاوی نیز در زیر بازوها، ناحیه گردن و کشاله ران متورم می‌شود و باعث درد بدن، تورم لوزه ها، سردرد و حتی ایجاد جوش‌های پوستی می‌شود. این گره‌ها که به‌طور گسترده‌ در سراسر بدن نظیر زیر بغل و معده پخش شده‌اند، مانند یک فیلتر با ذرات بیگانه و برخی سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کنند.

چه افرادی به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

هر فردی ممکن است به بیماری مونو مبتلا شود اما نوجوانان و افرادی که در اوایل دهه ۲۰ سالگی خود به سر می برند، علائم جدی از خود بروز می‌دهند. این ویروس در بزاق فرد مبتلا به بیماری زندگی می‌کند و می‌تواند از طریق استفاده از فنجان و قاشق مشترک سرایت پیدا کند. موضوع قابل توجه اینکه ویروس مونو به راحتی مانند سرماخوردگی گسترش نمی‌یابد، اما  ممکن است از طریق سرفه یا عطسه اطرافیان منتقل ‌شود؛ این ویروس از طریق خون نیز می‌تواند انتقال یابد.

 چه مواقعی بیماری مسری می‌شود؟

 هنگامی که افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند و حتی قبل از اینکه علائم آن بروز کند، می‌توانند بیماری را منتقل کنند. زیرا این ویروس ممکن است چهار تا هفت هفته قبل از بروز هر نشانه‌ای در حالت نهفتگی خود به سر ببرد. حتی پس از این دوره نیز ممکن است علائم مونونوکلئوز، قابل تشخیص نباشد. بعضی مطالعات حاکی از این است که افراد تا ۱۸ ماه پس از بهبودی می‌توانند ویروس را انتقال دهند.

عوارض بیماری مونو

بیماری مونو در التهاب کبد نقش دارد و باعث ایجاد یرقان می‌شود؛ در نتیجه پوست و سفیدی چشم را زرد می‌کند. همچنین احتمال دارد این بیماری باعث التهاب عضله قلب، مشکلات لخته شدن خون، عفونت سیستم عصبی و کاهش تعداد سلول‌های قرمز خون شود. گاهی‌اوقات التهاب لوزه‌ها در مبتلایان به این بیماری تا حدی زیاد است که نفس کشیدن برای آن‌ها دشوار می‌شود. توصیه می‌شود افراد در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر 380264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.