برد در بازار بورس با افراد صبور است/ با پس انداز خود به بورس وارد شوید

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: افراد صبور می‌توانند در بازار بورس موفق شوند. برای نگهداری ثروت در برابر امواج تورمی اما با افق بلند مدت. بورس جایی است که در آن افراد عجول سرمایه‌های خود را به افراد صبور تقدیم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یاسر فلاح امروز- یکشنبه دوم تیرماه- در نشست صمیمانه با خبرنگاران حوزه اقتصادی استان اصفهان اظهار کرد: میل سرمایه گذاری در بازار سرمایه در سال‌های گذشته افزایش داشته است و این موضوع را از میزان سرمایه گذاری و حجم معملاتی که به طور روزانه در بورس در حال انجام است، می‌توان فهمید.

فلاح تصریح کرد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در اول تیر سال ۱۳۹۵، ۷۲ هزار و ۷۹۹ واحد و در اول تیر ۱۳۹۸، به ۲۳۳ هزار و ۸۸۶ واحد رسید. این مورد حاکی از آن است که بورس اوراق بهادار در این مدت سه ساله، ۲۲۱ درصد بازدهی و دارایی افرادی که در این مدت در بازار بورس فعالیت کرده اند، ۳.۲۱ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: متوسط ارزش معاملات روزانه بورس تهران در خرداد ۹۵، دو هزار میلیار ریال بوده که این عدد در خرداد ۹۸ به ۱۳ هزار میلیارد ریال رسیده است و نشان از رشد ۶۵۰ درصدی داشته است. متوسط تعداد معاملات در خرداد ۹۵، از ۶۶۵ هزار به ۳۲۳ هزار معامله در خرداد ۹۸ رسیده است؛ متوسط حجم معاملات روزانه نیز در بورس تهران از یک میلیارد سهم در خرداد ۹۵ به ۴.۴ میلیارد در سال ۹۸ رسیده است که نشان از رشد ۴۴۰ درصدی دارد.

مشاور رییس سازمان و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در خصوص تعداد کدهای سهامداری نیز گفت: در پایان سال ۹۷ تعداد کدهای سهام داری به ۱۲.۵ میلیون نفر رسید که درسال ۹۳ حدود هشت میلیون نفر بود. در حال حاضر ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور ۱۵ درصد است.

فلاح با مقایسه بازده بازار بورس با دیگر بازارها خاطر نشان کرد: آن طور که نماگرهای بانک مرکزی نشان ‌می‌دهد، در یک افق ۱۰ ساله میزان بازدهی در بورس در مقایسه با بازارهای غیر مولد همچون طلا و ارز که دارایی مردم بلوکه می‌شود و اصولا به اقتصاد کشور کمکی نکرده و حتی در بلند مدت نیز مشکلات متعددی برای اقتصاد به وجود می‌آورد به طور مشخص بیشتر از تمام بازارهای رقیب بوده است.

افراد با تشکیل سبدی متنوع از سهام ریسک خود را توزیع کنند

وی با اشاره به بلند مدت بودن بازار سهام گفت: در بررسی بازار سهام نباید کوتاه مدت را در نظر گرفت؛ افراد صبور می‌توانند در بازار بورس موفق شوند بنابراین افراد عجول در آن سرمایه گزاری نکنند. برای نگهداری ثروت در برابر امواج تورمی اما با افق بلند مدت. همچنان‌که یک فرد معروف آمریکایی نیز در این باره می‌گوید: "بورس جایی است که در آن افراد عجول سرمایه‌های خود را به افراد صبور تقدیم می‌کنند."

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات سازمان بورس و اوراق بهادار کشور کرد: به عنوان مثال سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ابتدای سال جاری، حدودا ۲۳۵ تومان بوده که اکنون به حدود ۴۳۰ تومان رسیده که به معنای ۸۵ درصد سود است؛ البته در حال حاضر شرکت‌هایی نیز وجود دارد که ۴۰۰ درصد سود داشته است.

فلاح با اشاره به اینکه ۶۳۰ شرکت در بورس و فرا بورس داریم گفت: مسائلی که در حوزه اقتصاد کلان به وقع می‌پیوند بر بسیاری از این شرکت‌ها اثر گذار است. بنابراین توصیه می‌کنیم افراد سبدی از سهام تشکیل داده و ریسک خود را توزیع کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌ فعال در بورس بسیار شفاف است و همه دارایی‌ها، خرید و فروش‌ها و همچنین سود و زیان آن به اطلاع مردم می‌رسد و به قول معروف "رو بازی می‌کند". بورس تهران در حال حاضر جز پنج بورس شفاف دنیا است، یعنی سطح شفافیت بورس تهران در دنیا بی‌نظیر است.

اصفهان در جایگاه دوم کشور

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با اشاره به اینکه اصفهان یکی از شهرهای مهم کشور در زمینه بازار سرمایه به شمار می‌رود، گفت: ارزش معاملات تالار منطقه‌ای اصفهان در سال ۹۷، پنج هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان و در جایگاه دوم تالارهای منطقه‌ای ایران پس از تالار منطقه‌ای کیش قرار گرفته است.

فلاح اضافه کرد: در دریافت تعداد کدهای جدید نیز اصفهان با ۱۰.۵ هزار نفر در سال ۹۷ در جایگاه دوم پس از مشهد قرار دارد. و در حجم معاملات نیز اصفهان با مجموع ۱۷ هزار ۸۲۳ میلیون سهم، دومین تالار بورس منطقه ای در کشور است البته اگر به صورت فنی بخواهیم به موضوع نگاه کنیم اصفهان در جایگاه اول قرار دارد اما به دیل اینکه کیش منطقه آزاد بوده و دارای معافیت‌های مالیاتی است این منطقه در جایگاه اول قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات سازمان بورس و اوراق بهادار کشور درباره اخباری مبنی بر افزایش مداوم تعداد کارگزاری‌ها، اظهار کرد: سازمان بورس مجوز کارگزاری جدید در دهه ۹۰ نداده و معتقد است به اندازه کافی کارگزاری وجود دارد.

افراد با پس انداز خود به بازار بورس وارد شوند

فلاح درباره حسابسازی در برخی شرکت‌ها گفت: این جز تخلفات و جرم در بازار سرمایه است و هر هیئت مدیره یا مدیر مالی که به این موضوع اقدام کند، با واکنش جدی سازمان بورس مواجه می‌شود.

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور تصریح کرد: در حال حاضر بازارهای مناسب و کم ریسکی مانند اوراق با سود بالا وجود دارد و ضامن آن نیز دولت جمهوری اسلامی ایران است. اوراق دیگری نیز در بازار سرمایه وجود دارد مانند اوراق سلف موازی استاندارد در بورس‌های کالایی، اوراق مرابحه، اوراق استثنا، اوراق اجاره و... که بدون ریسک است و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت که مردم می‌توانند با شرکت در آن‌ها از سودی به مراتب بالاتر از سودهای بانکی بهره‌مند شوند.

فلاح اضافه کرد: خرید و فروش سهام مربوط به حرفه‌ای ها است، اگر کسی تحلیل نمی‌داند و نمی‌تواند به خرید و فرش سهام بپردازد، می‌تواند با سرمایه گذاری در آن‌ها به واسطه وجود افراد حرفه‌ای در این صندوق‌ها سود دریافت کنند.

وی گفت: بهتر است افرادی که قصد ورود به بازار بورس را دارند با پس انداز خود وارد شوند. به هیچ کس توصیه نمی‌شود با سرمایه زندگی خود به بورس وارد شود؛ این یک خطای استراتژیک و فاحش مالی است.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اظهار کرد: افرادی که اقدام به سیگنال فروشی در بازار سرمایه می‌کنند مرتکب جرم شده‌اند. در سال گذشته ۴۰ پرونده در این خصوص توسط سازمان تشکیل داده شد. اکنون نیز به افرادی که در بورس به پدید نکوهیده سیگنال فروشی مشغول هستند هشدار می‌دهم:« اگر متوقف نشود از طریق پلیس فتا و دستگاه قضایی با آن‌ها برخورد جدی خواهیم کرد.»

برگزاری جشنواره بورس و رسانه

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات سازمان بورس و اوراق بهادار کشور خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ سعی کردیم با طراحی جشنواره بورس و رسانه، جایگاه رسانه در این امر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

فلاح افزود: این جشنواره به بخش‌های واقعی اقتصاد مثل رونق تولید، ایجاد اشتغال، نقش بازار سرمایه در رونق و تولید و همچنین به عمق پیدا کردن شفافیت این بازار کمک می‌کند.

وی گفت: فراخوان این جشنواره از ابتدای خردادماه انجام شده و تا ۲۰ تیرماه فرصت ارسال آثار وجود دارد. جایزه ویژه جشنواره نیز به "نحوه اثر گذاری بازار سرمایه به تحقق شعار رونق تولید" اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در خصوص محورهای این جشنواره نیز تصریح کرد: محورهای این جشنواره، نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها اثر متقابل بازار سرمایه و کسب و کار نوین در رشد اقتصادی کشور، نقش بورس‌های کالایی در شفافیت‌ها و جلوگیری از انحصار، چونگی توسعه فرهنگ سهام‌ داری در افق پیش روی بازار سرمایه، نحوه اثرگذاری بازار سرمایه در حمایت از رونق تولید است.

کد خبر 380188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.