۱۱۵ کودک کار و خیابانی در اصفهان شناسایی شدند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: مردم کمک خود را به مراکز حمایت از کودکان کار و خیابان بدهند و به صورت مستقیم کمک نکنند چرا که این امر خود عامل ازدیاد این کودکان است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت کودکان کار در اصفهان اظهار کرد: سیاست و رویکرد اساسی بهزیستی در مورد کودکان کار خانواده‌محوری است و سلب حضانت از خانواده آخرین راهکار مداخله مددکاری است.

وی با اشاره به اینکه سلب حضانت زمانی انجام می‌شود که منافع و رفاه کودک نقض شود، افزود: در این مرحله مددکار بهزیستی به قاضی گزارش می‌دهد و قاضی بر مبنای این گزارش و تشخیص خود حکم سلب حضانت را صادر می‌کند اما این اولین اقدام نیست بلکه آخرین اقدام در این زمینه است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به وجود یک مرکز حمایتی، آموزشی کودک و خانوار در اصفهان تصریح کرد: به کودک هیچ‌وقت جدا از خانواده نگاه نمی‌کنیم و در اکثر اوقات باید خانواده را توانمند کنیم تا کودکان خود را مورد استفاده ابزاری قرار ندهد و از آنها برای تامین معاش یا مواردی چون دستفروشی استفاده نکند.

ناجی با تاکید بر اینکه سلب حضانت تنها راهکار برای هر کودک کار و خیابان نیست، اظهار کرد: نباید چندان به این رویکرد پرداخت بلکه باید خانواده ساماندهی شود متاسفانه مردم از کودکان با ترحم خرید می‌کنند و پول بیشتری در قبال اجناس آنها می‌دهند اما باید بدانند راه کمک به کودکان خیابانی خرید کردن از آنها نیست.

مردم به طور مستقیم به کودکان کار کمک نکنند

وی با اشاره به لزوم کمک مردم به مراکز حمایت از کودکان کار و خیابان گفت: بهتر است مردم کمک خود را به این مراکز بدهند و به صورت مستقیم به کودکان کمک نکنند چرا که وقتی مردم به این کودکان کمک می‌کنند این امر خود عامل ازدیاد این کودکان است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه کسانی که به این افراد کمک می‌کنند ناخواسته به افزایش این موضوع کمک می‌کنند، خاطرنشان کرد: مردم نباید به افزایش کودکان کار دامن بزنند از طرف دیگر بهزیستی هم باید تمرکز خود را روی خانواده کودک بگذارد و کودک را به تنهایی مورد نظر نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه چنین کودکانی برآمده از یک نظام خانوادگی ناکارآمد هستند، افزود: متاسفانه در برخی موارد خانواده‌های این کودکان آگاهانه این اعمال را انجام می‌دهند در برخی کلانشهرها این کودکان توسط باندهایی در خیابان‌ها توزیع می‌شوند که البته این موارد در اصفهان گزارش نشده است وباید دستگاه‌های نظارتی به این امور توجه داشته باشند.

ناجی با تاکید بر لزوم برخورد دستگاه‌های نظارتی گفت: بهزیستی یکی از دستگاه‌های مرتبط در ساماندهی این کودکان است که در سال ۹۸ حدود ۱۱۵ خانواده‌ای که کودکان کار و خیابان دارند را در سطح اصفهان شناسایی کرده‌ایم که حدود ۳۰ درصد آنها از اتباع خارجی هستند و مابقی از شهرها و استان‌های مجاور وارد این استان شدند.

زمینه‌های تحصیل کودکان کار باید مهیا شود

وی با اشاره به اینکه ساماندهی کودکان کار و متکدیان به وسیله ۱۳ ارگان انجام می‌شود، اظهار کرد: شهرداری هم یکی از دستگاه‌های مرتبط است که فعالیت خوبی در این ساماندهی با بهزیستی داشته است و  کودکان سلب حضانت شده در مراکز بهزیستی ساکن می‌شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان در خصوص روند حقوقی سلب حضانت از والدین کودکان کار گفت: والدینی که سرپرستی موثری ندارند توسط گزارش مددکار اجتماعی بهزیستی به قاضی با بررسی‌های بعدی حکم سلب حضانت کودک را صادر و کودک به مراکز شبانه‌روزی بهزیستی منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کودکان باید حق تحصیل و آموزش داشته باشند، گفت: اگر کودکان بخواهند زودتر از موعد جذب چرخه درآمدزایی شوند آسیب‌های بسیاری به همراه دارد و در آینده با طیفی مواجه خواهیم داشت که حاضر نیستند با حقوق پایین زندگی کنند چرا که به این شیوه ارتزاق کرده‌اند بنابراین مردم نباید کمک مستقیم به این کودکان داشته باشند و می‌توانند هزینه تحصیل آنها را تامین کنند.

ناجی با بیان اینکه خانواده این کودکان زیر بار هزینه‌های تحصیل فرزندانشان نمی‌روند، افزود: دسته‌ای از این کودکان که انجمن‌های ثبت شده تشخیص داده‌اند خانواده‌های این کودکان توان پرداخت شهریه مدارس را ندارند بهتر است آموزش و پرورش این کودکان را برای تحصیل بپذیرد.

کد خبر 380166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.