بافت‌های فرسوده شهری لانه موش‌ها شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انتقاد از وجود بافت‌های فرسوده ومتروکه در مناطق شهری گفت: زمین‌های رهاشده و خانه‌های متروکه دربافت داخلی بسیاری از شهرستان‌ها به لانه‌های موش تبدیل شده واین مناطق دپوی نخاله، کودهای حیوانی و زباله تبدیل می‌شود که این امر عامل وجود موش و پشه و ایجاد بیماری سالک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طاهره چنگیز پیش ازظهر امروز(شنبه) در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان که به منظور بررسی مسائل مربوط به حوزه سلامت و بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از آرزوهای دستگاه سلامت این است که ادعا کنیم شهرهای کشور شهرهایی ایمن و سالم هستند.

وی در خصوص ویژگی‌های یک شهرسالم و ایمن افزود: باید شوراهای شهرستانی بتوانند در همه فعالیت‌های خود پیوست ایمنی و سلامت را رعایت کنند، چرا که توجه به این امور به نفع مردم بوده و جزء عوامل کاهش تقاضا برای درمان خواهد بود، شهرسالم و ایمن مؤلفه‌های بسیاری دارد که باید برای تحقق آن به زیرساخت‌های شهری و گذرگاه‌ها و دسترسی‌ها توجه لازم اتخاذ شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مفهوم سلامت تنها به معنای بیمارنبودن نیست، تصریح کرد: سلامت علاوه بربیمارنبودن به معنای داشتن رفاه جسمی، روحی و روانی است، اولین قدم برای سلامت و درمان شناخت عوامل بیماری زاست بدین معنی که برای از بین بردن سکته‌های قلبی باید به عوامل آن نظیر دیابت، فشارخون چربی خون، توجه لازم داشت.

وی با ضروری خواندن توجه مردم به سبک زندگی سالم و ایمن اظهار کرد: شوراها به عنوان نمایندگانی برآمده از بطن مردم می‌توانند در جهت گیری به سبک زندگی مردم مؤثر واقع شوند.

خدمات بیمارستان‌های اصفهان منطقه‌ای می‌شود

چنگیزدرخصوص الزامات ایجاد شده درمورد منطقه‌ای کردن خدمات بیمارستان‌های استان گفت: از سال ۹۶ فعالیتی مبنایی با عنوان تدوین نقشه جامع سلامت استان انجام شد که در این نقشه مسائل درمانی کشور تا سال ۱۴۰۰، سیاست‌های وزارت بهداشت، ترکیب جمعیتی شهرها و شهرستان‌های استان، باربیماری ها، مسیرهای مواصلاتی، مهاجرت‌ها جابه جایی جمعیت و زیرساخت‌های موجود همگی در این نقشه راه مورد توجه قرار گرفته است. 

وی با اشاره به اینکه در این برنامه ظرفیت و وظایف بخش دولتی، خصوصی، و خیریه‌ای دیده شده است، افزود: منظور از سطح یک ارجاع به معنای وجود بیمارستان محلی با سه شیفت کار و نیروی مقیم، وجود متخصص طب اورژانس به صورت مقیم همچنین داشتن دیگر متخصصان به صورت غیرمقیم در بیمارستان است که عوامل غیرمقیم باید در روزهای مشخصی ارائه خدمات کنند،  در چنین بیمارستان‌هایی که سطح یک ارجاع هستند اتاق عمل فعال مورد انتظار نیست و باید موارد را به دیگر سطوح ارجاع دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان   درخصوص دیگر سطوح ارجاع دربیمارستان‌ها گفت: در بیمارستان سطح دو ارجاع منظور این است که تخصص‌های پنج گانه اعم از متخصص بیهوشی، داخلی، اطفال و زنان به صورت مقیم حضور داشته باشند، در بیمارستان‌های سطح سه علاوه بر متخصیصن پنج گانه دیگر تخصص‌ها مانند ارتپد، جراحی اعصاب و برخی از تخصص‌های دیگر حضور دارند.

وی در خصوص سطح چهار ارجاع بیمارستانی اظهار کرد: در این سطح بیمارستانی باید برخی فوق تخصص‌ها و تخت‌های بیمارستانی وجود داشته باشد که همه موارد شامل تعداد متخصصین و فوق تخصصان، تخت‌های بیمارستانی و بخش‌های آزمایشگاه در کتاب نقشه درمان استان مصوب شده است و همه این‌ها برمبنای راه‌های مواصلاتی و دسترسی هستند که باید ارجاع‌ها رو به مرکز بوده و دراسرع وقت دسترسی‌ها صورت بگیرند.

چنگیز با تأکید براینکه در بیمارستان‌های حلقه چهارم تعدادی از فوق تخصص‌های شایع حضور دارند، افزود: در حال حاضر بیمارستان شهید منتظری نجف آباد به گونه‌ای تجهیز شده است که پزشکان متخصص و فوق تخصص‌ها را در آنجا داشته باشیم به طوری که در منطقه غرب استان نیازی به ارجاع به مرکز استان نباشد، همچنین تا مهرماه جاری شاهد گسترش این بیمارستان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در بیمارستان امین اصفهان را از ۱۶۰ تخت به ۲۵۰ تخت رساندیم، خاطر نشان کرد: تلاش بر این است تا دوسال آینده ظرفیت تخت‌های بیمارستان امین را به ۶۰۰ تخت خواب برسانیم، همچنین همواره عدالت بهداشتی و درمانی را مورد توجه داشتیم تا حدی که بیمارستان گوگد درگلپایگان را به عنوان مرکز بیمارستانی سرطان معین کردیم و بیماران رادیوتراپی که به استان‌های مجاور می‌روند را به غرب استان و شهرگلپایگان ارجاع می‌دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به لزوم پرهیز از اتلاف سرمایه‌ها و اختلاف نظرهای شهرستانی گفت: درخصوص آزمایشگاه‌ها انجام آزمایشات نیازمند کیپ آزمایشگاهی است که این کیپ‌ها ساعت مصرف دارند و پس از بازشدن باید در مدت معینی مصرف شوند، در برخی ازمناطق شهرستانی به دلیل کمتر بودن برخی آزمایشات این کیپ‌ها برای تعداد کمتری از بیماران استفاده می‌شود و دلیل بالا بودن هزینه آزمایشات همین تعداد کمتر استفاده کنندگان از یک کیپ آزمایشگاهی است که اگر تعداد بیشتری آزمایش با این کیپ انجام شود سرانه هزینه آزمایش مورد نظر پایین می‌آید.

امکان راه‌اندازی آزمایشگاه در برخی از شهرها را نداریم

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها و شرایط اقتصادی سخت امکان راه اندازی آزمایشگاه دربرخی مناطق شهرستانی وجود ندارد، افزود: عدم راه اندازی آزمایشگاه دربرخی مناطق به معنای توهین به مردم آن شه رنیست چرا که داشتن نیرو، تجهیزات در یک منطقه به دلیل وجود تعداد آزمایش‌های کم صرفه اقتصادی ندارد و درآمدهای به دست آمده از این راه جوابگوی هزینه‌های راه اندازی آن مرکز نیست چرا که برخی مناطق به دلیل جمعیت پایین آزمایشات تخصصی و عمومی پایینی در آن منطقه وجوددارد.

چنگیز درخصوص تعرفه‌ها و دریافت وجه گفت: درسیستم دولتی کسی حق گرفتن وجه اضافه ندارد و سامانه خط تلفن ۱۹۰ جوابگوی شکایات مردمی درخصوص تعرفه‌ها و کیفیت خدمات پزشکی که ستاد نظارت در اجرای تعرفه‌ها مکلف به رسیدگی به شکایات و بعد از آن پاسخگویی به وزارت بهداشت است چرا که شکایات رسیده به این خط تلفن به صورت کشوری ثبت می‌شود و همه تخلفات مطرح شده به وزارت خانه ارجاع داده می‌شود.

وی درمورد کمبود خدمات دندان پزشکی در استان تصریح کرد: درمراکز جامع بهداشتی ما برخلاف گذشته که تنها کشیدن دندان را انجام می‌دادند امروزاقداماتی چون ترمیم، جرم گیری و درمان‌های پیشگیری با تعرفه دولتی انجام می‌شود حتی این مراکز بعدازظهرهاهم دندان پزشک دارند و همه خدمات را ارائه می‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان رتبه اول خدمات دندان پزشکی را کسب کرده است، خاطرنشان کرد: برخی تعرفه‌ها در بخش دندان پزشکی در کتاب تعرفه خدمات نیامده و وزارت بهداشت براین است که این کتاب را در بخش دندانپزشکی کامل کند اما تا آن زمان دانشگاه علوم پزشکی تعرفه برخی خدمات دندانپزشکی را به نظام پزشکی اعلام کرده که نباید خدمات بالاتر از این تعرفه انجام شود اما اگر برخی مراکز یا مطب‌ها حتی پایین‌تر از این تعرفه هزینه بگیرند قطعاً باید درکیفیت کارآن‌ها تجدید کرد چرا که برخی اقدامات دندان پزشکی زمان بر بوده و مراحل زیادی داردکه مرجع شکایات در این زمینه هم همان سامانه ۱۹۰ است.

نبود کارتخوان در مطب پزشکان را گزارش کنید

وی با بیان اینکه در مورد نداشتن دستگاه کارتخوان در مطب‌ها نظام شکایات باید به نظام پزشکی ارجاع شود، تصریح کرد: از سال ۹۳ مجلس قانونی به نام عدالت آموزشی را تصویب کرد که دانشگاه علوم پزشکی اجازه دارد در این طرح ۳۰درصد از ظرفیت بومی را برای مناطق محروم بگیردکه این افراد سه برابر مدت تحصیل خود را تعهد خدمت در منطقه مذکور می‌دهند که در سال ۹۷، ۱۲ متخصص بومی از این طریق به استان اصفهان رسید که راه نجات از پزشکان طرحی تنها اجرای همین طرح عدالت آموزشی است.

وی در تشریح طرح اقماری به کارگیری پزشکان اظهار کرد: این طرح درموردپزشکان عمومی انجام می‌شد که برای ۱۵ روز مکلف به حضور در منطقه خاص بودند و حقوق خوبی برای این مدت دریافت می‌کردند که دانشگاه خواستار تأمین جراح به همین نحو با عنوان طرح اقماری است و خوشبختانه وزارت بهداشت این امر را پذیرفته، اما تا مجوز آن به امضا برسد مدت زمانی طول می‌کشد ولی از ابتدای سال ۹۸  در استان قرارداد پزشکان جراح طرح اقماری را بسته‌ایم که این اقدام برای حضور جراحان در مناطق محروم اقدام خوبی است.

تأمین دارو برمبنای لیست درمانی صورت می‌گیرد

چنگیز با تأکید براینکه تأمین دارو در استان برمبنای لیست درمانی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: پوشش بیمه‌ای برای هزینه داروها هم براساس همین لیست بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود و در چنین شرایطی بیمه‌ها قوانین خاص خود را دارند که دانشگاه در آن دخیل نیست.

وی درخصوص وضعیت بیماری سالک در استان اصفهان گفت: اصفهان جزء استان‌های سالک خیز است که نوارسالک از شمال استان شروع شده وشهرهایی مانند کاشان، بادرود، آقاعلی عباس، اردستان، برخوار و شرق اصفهان درگیر کرده که این نوار در امتداد خود به استان فارس وارد می‌شود، اما خوشبختانه مدل سالک اصفهان تنها پوستی است درحالیکه سالک در استان فارس علاوه برپوست گرفتاری احشایی هم دارد که بسیار سخت تراز گرفتاری پوستی ظاهر می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به لزوم همکاری شهرداری‌ها و شوراها در کنترل سالک اظهار کرد: انگل این بیماری را پشه از موش دریافت و به بدن انسان منتقل می‌کند که برای کنترل طغیان سالک موضوع زباله، پسماند و حتی نخاله‌های ساختمانی بسیار مهم هستند برای مثال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان عاملی که توانست اپیدمی سالک را از بین ببرد جمع آوری نخاله‌های ساختمانی، کوباندن خاک وزمین بود که لانه موش‌ها را از بین برد و پشه‌ها را کاهش داد.

لزوم حساسیت صدور مجوزهای ساخت و ساز در مناطق سالک خیز

وی با انتقاد از وجود بافت‌های فرسوده ومتروکه در مناطق شهری افزود: متأسفانه زمین‌های رهاشده و خانه‌های متروکه دربافت داخلی بسیاری از شهرستان‌ها به لانه‌های موش تبدیل شده واین مناطق دپوی نخاله، کودهای حیوانی و زباله تبدیل می‌شود که همین امر عامل وجود موش و پشه و ایجاد بیماری سالک خواهد بود.

چنگیزبا اشاره به لزوم توجه به بهسازی محیط و دورکردن زباله و نخاله ساختمانی توسط شهرداری‌ها تصریح کرد: باید در مناطق سالک خیز مجوز ساخت و ساز با دقت صادر شود چرا که در برخی مناطق شرقی متأسفانه درمرکز تجمع موش‌ها مجوز سینما یا ورزشگاه صادر شد و این امر افزایش سالک را در پی داشت.

وی درخصوص اقدامات انجام شده درمورد کنترل سالک گفت: تله گذاری و سمپاشی از اسفندماه شروع شد هرچنداعتبار لازم را هنوز دریافت نکرده‌ایم اما شهرداری‌ها با همکاری خود در تأمین نیرو و جهادکشاورزی با تأمین سم موردنیاز همکاری لازم را با دانشگاه علوم پزشکی داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با انتقاد از عدم همکاری برخی دستگاه‌ها یامناطق استانی اظهار کرد: هردستگاه یا منطقه‌ای که خواستار بهره بردن از موقعیت خود است باید در پرداخت هزینه‌ها مشارکت کند برای نمونه ایجاد اورژانس هسته‌ای هزینه بالایی دارد و اگر قرار است اورژانس شیمیایی و هسته‌ای در استان داشته باشیم کارخانه‌های شیمیایی باید در تأمین هزینه‌های آن داشته باشند، همچنین در مورد مکان‌های زیارتی مانند زیارتگاه آقاعلی عباس در بادرود یا سیاحتی مثل منطقه چادگان باید درصدی از منافع خود از این مکان‌ها را به موضوع خدمات درمانی و بهداشتی اختصاص دهند و اینکه انتظار سرمایه گذاری تنها از وزارت بهداشت داشته باشند درست نیست.

سالک ریشه کن نمی‌شود

وی با تأکید براینکه سالک بیماری قابل ریشه کن شدن نیست، گفت: این بیماری اوت کننده است و به هیچ وجه ریشه کن نمی‌شود و تنها راه آن کنترل با اقدامات پیشگیرانه و تشخیص به موقع است و مناطقی که درگیر این بیماری هستند به هیچ وجه نباید بگویند که دیگر سالک نداریم چرا که هرزخمی که کنترل نمی‌شود باید به وجود سالک در آن شک کرد و وظیفه اخلاقی همه مسئولان و حاضران در چنین مناطقی دادن اطلاعات لازم به افراد است چرا که دیده شده برخی بعد از مسافرت به این مناطق دچار بیماری شدند که در شهرخود به دلیل عدم اطلاع پزشکان از این بیماری تشخیص به موقع هم برای آن‌ها صورت نگرفت.

چنگیز درخصوص اورژانس پیش بیماری و مشکل نداشتن آمبولانس خاطرنشان کرد: باید در ابتدای سال ۹۸ وزارت بهداشت ۸۵ آمبولانس به استان اصفهان تحویل می‌داد که تا به حال تنها ۱۶ آمبولانس تحویل شده است و تلاش ما براین است که با خرید خدمت از بخش خصوصی تعدادی از آمبولانسهای شهر اصفهان را به شهرستان‌ها اختصاص دهیم همچنین در پذیرش بین بیمارستانی بیماران هزینه آمبولانس با بیمارستان است.

وی با ابراز تأسف از کمبود بودجه اورژانس پیش بیمارستانی گفت: دولت درسال تنها ۵۸ میلیارد تومان به اورژانس پیش بیمارستانی اختصاص می‌دهد درحالیکه هزینه این بخش تا قبل از تورم‌های اخیر بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان بوده است و برای هرپایگاه اورژانس که در استان ایجاد می‌شود بیش از ۷۵ میلیون تومان بودجه لازم است که متأسفانه تاپایان سال ۹۸ احتمال کاهش تعدادی از پایگاه‌های موجود اورژانس در استان وجوددارد چرا که توان تأمین هزینه‌های آن را نداریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در انتقاد شدید از نبود فرهنگ استفاده از خدمات ۱۱۵ اورژانس افزود: متأسفانه تماس‌های مردمی با اورژانس ۱۱۵ حدود ۵۰ درصد آن مزاحمت است و فرهنگ استفاده از آمبولانس و فراخوان کردن آن در کشور و استان ما ضعیف است مردم باید بدانند که پرسنل اورژانس بسیار زحمت کش هستند اما برخی برخوردهای مردم خود مانع از ارائه خدمت و سرعت در این خدمات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش بر این است با طرح اقماری پزشکان متخصصان را در مناطق مختلف استان تأمین کنیم، خاطرنشان کرد: خانه‌های بهداشتی فرسوده را بیشتر در شبکه بهداشت فلاورجان داریم که بهسازی آن‌ها را پیگیری می‌کنیم همچنین دفترچه‌های بیمه سلامت اگر مهرارجاع نداشته باشنددر شهرها مورد قبول واقع نمی‌شوند و این هم جزء قواعد بیمه ایی است که دانشگاه علوم پزشکی آن را تعیین نکرده است.

کد خبر 380056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.