آخرین وضعیت پرونده اغتشاشات ۹۶

رئیس کل دادگستری استان اصفهان از کمبود جدی مراکز دادگاه تجدید نظر در اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حبیبی صبح امروز (شنبه) در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، با بیان اینکه هفتم تیرماه فاجعه غم انگیزی رخ داد که هرگز از حافظه تاریخ پاک نمی‌شود، اظهار کرد: این فاجعه منجر به شهادت ۷۲ تن از یاران سید حضرت امام (ره) شد که در بین آنها شخصیتی مانند شهید بهشتی بود که جایگاه فقهی بالایی را داشت که به تشبیه امام خمینی (ره) شهید بهشتی را یک ملت معرفی کردند و این جمله بیانگر ارزش جایگاه بالای این شهید بود.

وی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب دشمن به دنبال ترور نخبگان و یاران امام بود، اضافه کرد: تبیین شخصیت این بزرگان برای نسل سوم رسالت بزرگی است که بر عهده نهادهای فرهنگی امروز و به ویژه رسانه‌ها است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه اطاله دادرسی یکی از مشکلات جدی در مراکز دادرسی استان اصفهان بوده است، گفت: با افزایش نیرو در این زمینه مشکلات را تا حدودی برطرف کردیم.

وی با بیان اینکه کمبود مراکز دادگاه تجدید نظر از مشکلات جدی دستگاه قضایی در اصفهان است، تصریح کرد: باید ۵۰ شعب از این دادگاه در استان ایجاد می‌شد که محقق نشده و تاکنون ۳۲ شعبه در استان فعال استو

حبیبی اضافه کرد: هفته گذشته شعبه دادگاه تجدید نظر را در کاشان راه‌اندازی کردیم و برخی از پروندههای شهرهای اطراف نیز به این دادگاه ارجاع داده می‌شود.

کارچاق کن‌ها را به ۱۵۸۰ معرفی کنید

وی با بیان اینکه فعالیت کارچاق‌کنها در سطح شهر با استفاده از عناوین مختلف مانند نسبت فامیلی داشتن با مسئولان دستگاه قضایی و ... افزایش یافته است، افزود: در این خصوص باید توجه داشت که هر گونه ادعا در این خصوص را به شماره تلفن ۱۵۸۰ اطلاع دهند تا برخوردهای لازم در این خصوص انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه یکی از مراکز فعال دستگاه قضایی استان ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه است، ادامه داد: در این ستاد مشکلات فعالان اقتصادی را مورد بررسی قرار میدهیم تا هر گونه مانعی که برای وی ایجاد شده را برطرف کنیم تا از تعطیلی آن واحد جلوگیری کنیم.

وی به راه‌اندازی مرکز آمار و فناوری اطلاعات دادگستری اصفهان گفت: بر اساس آخرین آمار موجود ۸۹ درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی انجام میشود و به دنبال افزایش این امر تا ۱۰۰ درصد هستیم.

حبیبی با بیان اینکه با راه‌اندازی مرکز آمار و فناوری اطلاعات دادگستری در خصوص صرف نیروهای انتظامی صرفهجویی خوبی انجام شده است، گفت: همچنین از بروز برخی از بی اخلاقی‌ها در این زمینه جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه در حوزه کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری برنامهریزی‌های خوبی را در دستور کار قرار دادهایم، گفت: در این زمینه علاوه بر مدارک و انجام آزمایشات مختلف در هنگام ثبت ازدواج گذراندن حداقل ۱۵ ساعت دوره مشاوره را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته ۲۹۶ هزار و ۶۱۷ فقره پرونده به دادسراهای استان اصفهان وارد شده است، افزود: همچنین حدود سه هزار و ۳۰۰ پرونده وارد دادگاه کیفری یک و دو شده است که در مجموع ۳۰۰ هزار پرونده ورودی به محاکم قضایی استان داشته‌ایم.

وی ادامه داد: تعداد پرونده‌های ورودی دادگستری در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود چهار درصد بوده که نگران کننده نیست.

ثبت ۱۰ هزار و ۷۷۱ طلاق در سال ۹۷

حبیبی در خصوص آمار طلاق و ازدواج استان اصفهان نیز گفت: در سال ۹۶ طلاق ثبت شده ۱۰ هزار و ۵۹۲ مورد بوده است که در سال ۹۷ به ۱۰ هزار و ۷۷۱ مورد رسیده است.

وی در خصوص آمار ازدواج استان اصفهان نیز گفت: در سال ۹۶ حدود ۳۲ هزار و ۹۵ ازدواج ثبت شده داشتیم که در سال ۹۷ ۲۷ هزار و ۳۶۲ مورد بوده است که این امر زنگ خطری است و باید مورد توجه باشد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در خصوص پرونده‌های حقوقی گفت: مطالبه وجه چک، مطالبه طلب و مطالبه اعسار از بیشترین پرونده‌های ورودی به دادگستری اصفهان است.

وی افزود: جرایم جنایی و خشن در اصفهان کم است و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی در این زمینه فعالیت‌های خوبی را داشتهاند.

بیشترین پرونده های حقوقی اصفهان

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در خصوص پرونده‌های حقوقی گفت: مطالبه وجه چک، مطالبه طلب و مطالبه اعسار از بیشترین پرونده‌های ورودی به دادگستری اصفهان است.

وی افزود: جرایم جنایی و خشن در اصفهان کم است و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی در این زمینه فعالیت‌های خوبی را داشتهاند.

حبیبی در خصوص آخرین وضعیت پرونده اغتشاشات دی سال ۹۶ گفت، افزود: بررسی این پرونده تمام شده است، در این خصوص ۱۶ نفر شناسایی شده است، این افراد از شروران منطقه های خمینی شهر و جوی آباد بوده اند که دارای سابقه کیفری از جمله قاچاق سلاح و مواد مخدر بوده اند.

شناسایی ۱۲ قاضی متخلف در اصفهان

حبیبی با بیان اینکه سلامت دستگاه قضایی مانند همه دستگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: ما در استان نظارت های خوبی را داریم و تعداد قضات متخلف در این زمینه حدود ۱۲ نفر است که هنوز اتهامات آنها ثابت نشده است و پرونده آنها در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل رصد مجرمان حرفه‌ای و سابقهدار را داریم، گفت: در این خصوص ماهانه جلساتی را داریم و تمام دستگاه‌های مختلف این افراد را بدون ورود در زندگی خصوصی آنها را رصد می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه جا بیندازیم، اضافه کرد: این امر باید لسانی باشد و به هیچ وجه نباید درگیری ایجاد شود.

حامی تذکر لسانی امر به معروف و نهی از منکر هستیم

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی از هر گونه تذکر لسانی حمایت می‌کند، افزود: باید انجام این امر را در شرایط و راهکار مناسب انجام دهیم و در صورتی که ممکن است خطری برای تذکر دهنده ایجاد شود از این کار صرف نظر کنند.

حبیبی با بیان اینکه ما مخالف شادی نیستیم، تصریح کرد: فضاهای مناسب برای تفریح در اصفهان زیاد است و جوانان باید از این فضاها بهره برداری کنند و از هر گونه ایجاد مزاحمت برای شهروندان در خیابان‌ها با خودرو جلوگیری کنند.

کد خبر 379999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.