دروغ‌های محیرالعقول زاکانی

جزئیات انصراف ترامپ از اقدام نظامی شتابزده علیه ایران،   دلایل هجمه‌های اخیر علیه بیژن زنگنه وپرش نفت با سقوط پهپاد از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز شنبه -۱تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، هدف قرار گرفتن پرنده بدون سرنشین آمریکایی در مرزهای آبی ایران، نمای دیگری از تنش میان ایران و امریکا را پدیدار کرد. ساعات اولیه بامداد پنجشنبه گذشته بود که سپاه پاسداران ایران در اطلاعیه‌ای از سرنگونی پهپاد جاسوسی امریکا خبر داد و اعلام کرد این پرنده جاسوسی بدون توجه به اخطارهای پدافند هوافضای سپاه وارد حریم هوایی ایران  شده و پس از نادیده گرفتن این اخطارها مورد حمله قرار گرفته است. سقوط این پهپاد موسوم به «گلوبال ‌هاوک» امریکا که از مدرن‌ترین ابزارهای نظامی امریکا و بزرگ‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین جهان به شمار می‌آید، چنان که انتظار می‌رفت در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت موجی دامنه‌دار از واکنش مقام‌های ایرانی و آمریکایی را برانگیخت. در حالی که ایران در همان ساعات اولیه شکایت خود را با در اختیار داشتن اسناد متقن بابت تجاوز پرنده جاسوسی امریکا به حریم هوایی‌اش به سازمان ملل برد، دولتمردان آمریکایی که مدعی بودند این پهپاد برفراز آب‌های بین‌المللی هدف حمله قرار گرفته است، با برگزاری نشست‌های پیدا و پنهان از تصمیم به واکنش تلافی جویانه محدود نظامی به ایران و سپس انصراف از این اقدام خبر دادند.  آنچه پیداست مقام‌های آمریکایی می‌کوشند واقعیات رخ داده بر فراز آب‌های خلیج فارس را وارونه جلوه دهند چنانکه در این میان ترامپ یک تنه تریبون اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی ایران را در اختیار گرفت و برداشت‌های یکجانبه خود را از آنچه روی داده بود، مطرح کرد با این حال به نظر نمی‌رسد ارائه اسنادی که ثابت می‌کند نظامیان ایرانی با هدف دفاع از حریم مرزهای آبی خود، پهپاد جاسوسی امریکا را سرنگون کردند چندان مؤید اتهامات دولتمردان آمریکایی علیه ایران باشد. چه به گفته فرمانده هوافضای سپاه در اختیار داشتن بخش‌های مختلف لاشه هواپیمای سقوط کرده گویای آن است که این هواپیمای جاسوسی به فضای سرزمینی ایران تجاوز کرده است. به این ترتیب واکنش‌های امریکا به تنش پدیدار شده در آب‌های سرزمینی ایران تاکنون نه تنها افکار عمومی و کارشناسان را قانع نکرده که به ابهامات هم افزوده است.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به  جزئیات انصراف ترامپ از اقدام نظامی شتابزده علیه ایران اختصاص دادو در تیتر یک خود نوشت: «تاوان عبور از خط قرمز» روزنامه ایران در ادامه توضیح داد:جدی ترین واکنش به این ماجرا در سطحی بالاتر از سوی رئیس جمهوری امریکا مطرح شد که مواضع ضد و نقیضی مطرح کرد. دونالد ترامپ ساعاتی پس از انتشار خبر سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران در توئیتر خود نوشت: «ایران اشتباه خیلی بزرگی کرد.» با این حال او کمی بعد در جمع خبرنگاران این احتمال را مطرح کرد که شاید ایران در ساقط کردن این پهپاد اشتباه کرده باشد. او با بیان اینکه برای من سخت است که باور کنم این اتفاق عمداً رخ داده است، افزود: «من احساس می‌کنم این اشتباه توسط فردی رخ داده که نباید این اشتباه را انجام می‌داد.» ترامپ با اشاره به اینکه کسی در این حمله کشته نشده گفت، این موضوع که حادثه تلفات جانی نداشته بسیار مهم است. این در حالی بود که او کمی پیش از این برآورد کرد که ممکن است اقدام ایران اشتباهی صورت گرفته باشد و در پاسخ به این سؤال که آیا برای تلافی سقوط پهپاد به ایران حمله می‌کنید؟ گفت: «بزودی متوجه خواهید شد.» این در حالی بود که به نوشته نیویورک تایمز، حتی تا ساعت هفت شب پنجشنبه همچنان انتظار حمله نظامی به ایران می‌رفت اما رئیس جمهوری تصمیم گرفت از واکنش نظامی صرفنظر کند. این روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع متعدد دولتی امریکا که از آنان نام نبرده نوشته است رئیس جمهوری دستور حمله به نقاطی در داخل خاک ایران را صادر کرده بود اما پس از مشورت با دستیاران و مذاکره فشرده با رهبران کنگره، تصمیم خود را تغییر داد. به نوشته نیویورک تایمز مشخص نیست که لغو دستور ترامپ نتیجه ملاحظات سیاسی داخلی و بین‌المللی بوده یا موضوعات تدارکاتی او را از این اقدام منصرف کرده است.
ترامپ کمی بعد از انتشار این گزارش روز گذشته در چند پیامی که در شبکه توئیتر منتشر کرد از جزئیات تصمیم احتمالی خود برای حمله نظامی به ایران پرده برداشت. او مدعی شد ۱۰ دقیقه قبل از حمله به سه سایت در ایران، دستور توقف آن را داده است. رئیس‌جمهوری امریکا با تکرار ادعاها پیرامون منافع برجام برای ایران به ماجرای اخیر سرنگونی پهپاد آمریکایی اشاره داشت و گفت: «پنجشنبه آنها یک هواپیمای بدون سرنشین را در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی ساقط کردند. شب گذشته آماده بودیم برای تلافی به سه سایت مختلف حمله کنیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال بود: «۱۵۰ نفر قربان» ۱۰ دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم.» او افزود: «اقدام من با شلیک به یک پهپاد بدون سرنشین متناسب نبود. عجله‌ای ندارم، ارتش ما در حال بازسازی است و با قوایی جدید آماده است به بهترین ارتش دنیا تبدیل شود. تحریم‌ها گزنده‌ بوده‌اند و شب گذشته هم تحریم‌های بیشتری وضع شدند. ایران هیچ‌گاه نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد و از آن علیه امریکا یا دنیا استفاده نخواهد کرد.»
جامعه بین‌الملل: طرفین خویشتنداری کنند
مقام‌های بلندپایه کشورهای مختلف از شدت گرفتن درگیری میان ایران و امریکا ابراز نگرانی کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و  فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله این مقامات بودند.  ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه نیز با اشاره به افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و تهران تأکید کرد که حمله امریکا به ایران حداقل تبدیل به فاجعه‌ای برای منطقه خواهد شد و این کار با افزایش دشمنی‌ها، نتایجی غیرقابل پیش‌بینی به بار خواهد آورد.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به بررسی  دلایل هجمه‌های اخیر علیه بیژن زنگنه، وزیر نفت اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «حمله به دولت با اسم رمز «نفت»» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: حسن روحانی از همان روز اولی که دولت را به دست گرفت از سوی جریانی خاص مورد حملات شدید قرار گرفت. این حملات اما بیشتر متوجه برخی از وزرای حسن روحانی بود و تمام تلاش آنها این است که دولت را تنهاتر کنند. درواقع تلاش حملات آنها بیشتر متوجه وزارتخانه‌هایی بود که در این برهه از تاریخ کشورمان بیشترین تاثیرگذاری را در کشور دارند. در شرایطی که به دلیل تحریم‌های نفتی ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای‌اش، وزارت نفت در سنگر نخست مواجهه با این تحریم‌ها قرار دارد، مخالفان بیژن زنگنه، بیشترین حملات خود را متوجه او و سیاست‌هایش در این وزارتخانه کرده‌اند. موضوع حمله به زنگنه بحث تازه‌ای نیست و از همان ابتدا مخالفانش یک لحظه از تخریب او بیکار ننشستند. درواقع یک جریان تندرو همیشه سعی کرده است او را به حاشیه براند و بیشترین حملات و جوسازی‌ها متوجه وزیر نفت در این مدت بوده است.

با وجود آنکه عملکرد وزیر نفت منشاء موفقیت‌ها و دستاوردهای زیادی در این وزارتخانه بوده است، مشخص می‌شود منتقدان دولت درواقع دغدغه فروش نفت ندارند بلکه هدف زدن دولت حالا به هر بهانه‌ای بوده است. گویا آنها می‌خواهند کابینه دولت را از حامیان و دلسوزان کشور در این شرایط خالی کنند و استراتژی تنهاتر شدن رئیس‌جمهوری را خیلی جدی در پیش گرفته‌اند.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به به واکنش  ولی الله شجاع پوریان به دروغ پردازی آرمانی در مناظره تاج زاده اختصاص دادو در تیتر یک خود نوشت:«همی چاره جستی و گفتی دروغ» شجاع پوریان در ادامه توضیح داد: در مناظره اخیر دو فعال سیاسی آقایان تاج‌زاده و زاکانی، لیست بلندی از دروغ‌های محیرالعقول توسط زاکانی مطرح شد که آدمی می‌ماند که تا این حد بی‌پروا مسائل اخلاقی را نادیده گرفتن و دروغ‌پردازی بی‌حدوحصر با چه منطقی صورت می‌گیرد؟! زاکانی به حدی از اخلاق فاصله گرفته که رفتار شخصی آقای نجفی را به یک جناح سیاسی تعمیم می‌دهد، بدون هیچ سند و مدرکی قراردادهای شِل، توتال و کرسنت را به اصلاح‌طلبان نسبت می‌دهد، اصلاح‌طلبان را نیروهای امنیتی معرفی می‌کند! به‌راحتی رئیس دولت اصلاحات را متهم می‌کند، به جهانگیری نسبت دروغ می‌دهد، اصلاح‌طلبان را دنباله‌روی «بن سلمان» معرفی می‌کند و لیست بلند بالایی از دروغ‌زنی که مردم از خود می‌پرسند اگر فقط یک درصد از این اتهامات درست باشد، آیا نهادهای نظارتی در خواب هستند که ادعاهای آقای زاکانی را پیگیری نمی‌کنند؟! جناب زاکانی فراموش کرده‌اند ۸ سال تمام این دروغ‌ها از تریبون‌های رسمی به اصلاح‌طلبان نسبت داده شد، اما نتیجه آن اعتماد مطلق مردم به اصلاح‌طلبان در سه انتخابات مداوم بود، آیا بهتر نیست با چنین نتیجه‌گیری از دروغ‌پردازی فقط اندکی در مشی خود تغییر دهید یا لااقل از دین و اسلام و انقلاب برای دروغ‌پردازی مایه نگذارید؟

روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود. را به عکس یادگاری تعدادی از نظامشان آمریکا با پهباد سرنگون شدهی گلوبال هاوک اختصاص داد و در تیتری خود نوشت:«حالا با چی عکس یادگاری بگیرند؟!» روزنامه جوان در ادامه توضیح داد: بسیاری گفتند این صدای «مرگ بر امریکا»‌ی ماست که ترامپ می‌گوید دیگر آن را نمی‌شنود. آمریکایی‌ها بیست، سی نفره با «گلوبال هاوک» خود عکس یادگاری می‌گرفتند و این هواپیمای بدون سرنشین، پیشرفته‌ترین و گران‌ترین پرنده نیروی هوایی‌شان بود، حتی از اف‌۳۵ برای آن‌ها مهم‌تر. حالا با چی عکس یادگاری بگیرند؟!

امریکا طعم قدرت موشکی ایران را که «هوک» آن را فتوشاپ می‌دانست، چشید. ترامپ اول تهدید کرد و آخر گفت: فعلاً تصمیم به تلافی ندارد و بهانه‌های دیگری هم آورد. البته ناظران جهانی معتقدند هیچ چیز مهم‌تر از «امکان پاسخ ویرانگر ایران به امریکا و کشورهایی که پایگاه در اختیار او گذاشته‌اند» مانع حمله امریکا به ایران نشد.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به واکنش بازار نفت به اندام پهباد آمریکایی اختصاص دادو در تیتر یک خود نوشت:«پرش نفت با سقوط پهپاد» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد:همزمان با افزایش تنش میان ایران و آمریکا در آب‌های نزدیک به تنگه هرمز در پنج‌شنبه گذشته قیمت دو نفت شاخص بازار بیشترین رشد روزانه را از ابتدای سال‌جاری میلادی به ثبت رساندند. بامداد این روز یک فروند پهپاد آمریکایی پس از نقض حریم هوایی ایران، توسط نیروی هوافضای سپاه‌پاسداران مورد اصابت قرار گرفت. با انهدام این پهپاد به‌عنوان نشانه‌ای از بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه، شاخص نفت خام برنت ۳/ ۴ درصد و شاخص نفت خام آمریکا نیز ۳/ ۵ رشد روزانه را به ثبت رساندند. رشد قیمت طلای سیاه در معاملات روز گذشته و تحت‌تاثیر افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک ادامه داشت. انفجار این پهپاد پس از حمله به دو نفتکش در آب‌های دریای عمان (که منشأ آنها مشخص نشده)، دومین تنش جدی طی یک هفته گذشته در نزدیکی تنگه هرمز بوده است. روزانه حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت خام از مسیر تنگه هرمز راهی بازارهای جهانی می‌شود. کارشناسان انتظار دارند با جدی شدن تنش‌های ژئوپلیتیک در اطراف این شاهراه نفتی، قیمت‌ها به راحتی به محدوده ۱۰۰ دلار بر بشکه صعود کنند. معامله‌گران بازار آتی نفت خام حدود یک ماه پیش از این، زیر سایه تحریم نفتی آمریکا علیه ایران و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک منطقه با محوریت ایران و آمریکا، شرط‌بندی بر سر نفت ۱۰۰ دلاری را در معاملات آغاز کرده بودند.

کد خبر 379995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.