۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
تولد در اتاق تاریک

نمایشگاه اتاق تاریک مجموعه ای از  دوربین های آنالوگ و قدیمی ، از مجموعه شخصی نادر امیر پرویز، برای آشنایی هنرمندان و مردم با سیر تحولات ابزار و ادوات عکاسی، در موزه هنر های معاصر اصفهان گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا،نمایشگاه اتاق تاریک با به نمایش گذاشتن دوربین های قدیمی،آنالوگ و دست ساز،اولین نمایشگاهی است که درخصوص ابزارآلات عکاسی در موزه هنرهای معاصر برپا شده است.

"کمرا ابسکورا" یا همان اتاق تاریک،اسمی است که به اولین دوربین اختصاص داده شد.اتاق تاریک،محلی است که تصویر عکاسی شده، بر روی کاغذ ثبت و متولد میشود.این اتاق، نخست مخصوص نقاشان بود که تصویر معکوس از سوژه را که توسط عدسی بر روی یکی از دیوار های این اتاق می افتاد را ثبت می کردند.

دوربین های عکاسی اولیه،به سرعت دوربین های امروزی عمل نمیکردند؛ همچنین همه تجهیزات لازم برای عکاسی را در دل خود نداشتند.دوربین های اولیه بسیار بزرگ بودند چنان که حمل آنها توسط یک نفر غیر ممکن بود.

در این نمایشگاه  قدیمی ترین و نایاب ترین دوربین های عکاسی، مانند دوربین فانوسی و با دوربین هایی که تحهیزاتشان با چوب و به وسیله دست ساخته شده است، به معرض نمایش گذاشته شده اند.

مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر در ابتدای مراسم گشایش این نمایشگاه اظهار کرد: این نخستین نمایشگاه این موزه در حوزه ادوات هنر معاصر است که به همت نادر امیر پرویز، از عکاسان پیشکسوت اصفهان، برپا شده است.

تمیزی ادامه داد: دوربین های بسیار نادر و کمیابی در این نمایشگاه به نمایش درآمده اند و امیدواریم در مدت برپایی نمایشگاه، عکاسان و هنرمندان با بازدید از موزه، بتوانند با هنرمندان و تجهیزات پیشین و اولیه هنر عکاسی را که به واسطه حضور پر رنگ تجهیزات دیجیتال، کم رنگ شده اند آشنا شوند.

فرید خدارحمی، عکاس و استاد حکمت و فلسفه نیز در این مراسم با بیان  اینکه این نمایشگاه یک سرمایه ملی برای فرهنگ است گفت: اصفهان عکاسان بزرگ و پیشکسوتی را داشته و دارد؛ افرادی مانند امان الله طریقی یا رضا نور بختیار که هرکدام پشتوانه ای هستند برای این هنر تجسمی در اصفهان.

خدا رحمی ادامه داد:افراد بسیاری طالب آن هستند که فعالیتی در رشته های هنری داشته داشته باشند. هنر،تنها راهی است که انسان نه تنها میتواند با انسان دیگری ارتباط برقرار کند، بلکه با طبیعت هم میتواند ارتباط برقرار کند؛ هنر یکی از عمیق ترین و وسیع ترین نوع رابطه برای انسان است.

این عکاس با بیان اینکه عکاسی تنها شاخه هنری است که هنرمند میتواند به سرعت نتیجه کار خود را مشاهده کند گفت: در هنر عکاسی، افراد حتی اگر تازه کار هم باشند، بلافاصله بعد از شناسایی موضوع و ثبت آن، یک اثر برای ارائه دارند؛ فارغ از آنکه این از لحاظ حرفه ای چقدر دقیق باشد، به هر حال در همان لحظه، اثر هنری خلق شده و قابل ارائه است.

خدارحمی پیرامون لزوم برپایی نمایشگاه برای تجهیزات اولیه عکاسی گفت:پنج دلیل عمده وجود دارد که تجهیزات و ادوات اولیه عکاسی، در موزه به نمایش در بیایند؛ نخست شناخت ابزار است؛ شناخت ابزار خلق اثر هنری باعث ایجاد آزادی عمل و قدرت انتخاب در خلق اثر میشود؛ دومین دلیل،توان کاربرد ابزار است؛ سومین علت،توان برآورده کردن ایده ها به وسیله آن ابزار است؛ داشتن سواد بصری و شناخت تصویر چهارمین دلیل است و در آخر،بیان مسئله است؛اینکه هنرمند قصد گفتن چه مسئله ای را دارد.
رضا نوربختیار از دیگر پیشکسوتان عکاسی اصفهان در این مراسم به بیان تاریخ عکاسی پرداخت.

نوربختیار گفت:پیش از آنکه عکاسی توسط "نیپس" اختراع شود، تنها کسانی میتوانستند از چهره خود تصویر داشته باشند که یا پول داشتند یا قدرت؛ در آن زمان،نقاشانی نظیر رامبراند، در ازای دریافت سکه های طلا، تصویری را نقاشی می کردند و یا پادشاهان در دربار خود،نقاش اختصاصی داشتند.

این عکاس اصفهانی ادامه داد: عکاسی توسط جرج ایسمن، در نیویورک آمریکا، به میان مردم آمد؛ او در یکی از اتاق های خانه اش عکاسی میکرد و به این فکر افتاد که کاری کند که همه مردم بتوانند عکاسی کنند؛ به همین خاطرسفر های زیادی را انجام داد تا سرانجام، اولین دوربین عکاسی که قابل استفاده برای مردم باشد، اختراع شد.

نوربختیار پیرامون چگونگی کار با این دوربین توسط مردم گفت: شعار تبلیغاتی این دوربین این جمله بود : "فقط دکمه را فشار بده،بقیه کار با ما!" این دوربین ها دارای صد حلقه فریم عکس بود که پس از آنکه تمام میشد، مردم دوربین را تحویل میدادند و دوربین دیگری میگرفتند.عکس های این دوربین ها به صورت کنتاکت سی صد و شصت درجه ای و به شکل دایره چاپ میشد.

شهرام احمد زاده ، مسئول بخش تولید محتوای نمایشگاه اتاق تاریک، نیز در ادامه این برنامه اظهار کرد: تلاش اصلی این نمایشگاه بر عهده نادر امیرپرویز بوده است که در طول سالیان بسیاری، به جمع آوری این کلکسیون پرداخته است؛متاسفانه ما عادت به جمع آوری و تهیه کلیکسیون نداریم و همین امر موجب شده تا بخش زیادی از گنجینه های تاریخی هنر ما یا ازبین بروند و یا از کشور خارج شوند.

احمدزاده بیان کرد: هنر عکاسی آنقدر در زندگی انسان عجین شده شده و ریشه دوانده است که اگر از یک اتفاق ما تصویری را به چشم نبینیم، برایمان قابل باور نیست؛ عکاسی وثبت تصویر امروزه به شدت حیاتی شده است. همین امر موجب برپایی این نمایشگاه بود؛ اینکه نگاهی داشته باشیم به چگونگی روندی که هنر عکاسی طی کرده است تا به جایگاه امروزش برسد.

نادر امیرپرویز نیز درپایان این مراسم از افرادی که برای هنر عکاسی اصفهان، مانند اکبر امامی رییس اتحادیه عکاسان زحمت کشیده اندتشکر کرد وابراز امیدواری کرد که نمایشگاه با استقبال هنرمندان و مردم همراه شود.

کد خبر 379905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.