سفر ۳ روزه وزیر نیرو به اصفهان

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، سفر سه روزه وزیر نیرو به اصفهان، چالش‌های بازار نفت و کاهش چشم‌گیر شاخص کل بورس تهران را می‌توان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای اخیر با برکتی را استان اصفهان پشت سر گذاشت و این روزها پر بود از افتتاح و راه اندازی پروژه‌های ریز و درشتی که با حضور وزیر نیرو کلید خورد.

حضور این مقام مسئول در اصفهان با برگزاری اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه آغاز شد که به امضای هشت سند همکاری اقتصادی و تجاری میان ایران و روسیه منتج و با ابراز امیدواری وزرای هر دو کشور برای تدارم و توسعه این دست همکاری‌ها همراه شد.

در سفر سه روزه وزیر نیرو به اصفهان؛ بهره برداری از انتقال پساب تصفیه خانه مبارکه به مجتمع فولاد مبارکه با هزینه ۷۰۰ میلیارد تومان و با هدف کاهش بارگذاری مصارف آب صنعت فولاد بر زاینده رود، بهره برداری از ایستگاه انتقال برق کوه صفه با ظرفیت ۴۰۰ مگاولت، افتتاح سامانه سپاد شرکت توزیع برق اصفهان برای اولین بار در کشور، اجرای پروژه آبرسانی به گلشهر با جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر، اجرای مجتمع آبرسانی جلگه اهالی ۴۱ روستا، بهره برداری از تصفیه خانه و فاز اول شبکه فاضلاب خوانسار با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال، آغاز عملیات فاز اول مجتمع ۱۹ روستایی برزاوند اردستان، بهره برداری از پست ۴۰۰ کیلوولت هاتف کوهپایه واقع در کیلومتر ۵۰ جاده اصفهان- نایین (همزمان با افتتاح این ایستگاه ۱۹ ایستگاه دیگر با هزینه ۸۶۰ میلیارد تومان در استان اصفهان به بهره برداری رسید)، اجرای طرح "مجتمع آبرسانی روستایی کوهستان بهارستان" با هدف آبرسانی به ۲۴ روستای شهرستان نایین و تامین آب شرب سالم و پایدار برای بیش از ۵۰۰۰ نفر از اهالی روستاهای این شهرستان، بهره برداری پروژه‌های شرکت توزیع برق استان اصفهان با حضور معاون برق و انرژی وزیر نیرو، رقم خورد.

در مجموع طبق اعلام رضا اردکانیان وزیر نیرو؛ "طی این سفر ۸ پروژه با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان در استان اصفهان افتتاح و دو پروژه هم کلنگ زنی شد، همچنین در کل استان اصفهان ۲۰۷ پروژه آب و برق و فاضلاب با اعتبار ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست که به طور متوسط ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند."

دیگر اخبار اقتصادی مهم به شرح زیر است:

** رییس کل بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی را وظیفه اصلی بانک مرکزی دانست و گفت: برای حفظ ارزش پول ملی باید نقدینگی کنترل شود.

** بر اساس گزارش رویترز قیمت نفت به دنبال سانحه دو نفتکش در دریای عمان افزایش یافت و نگرانی‌ها درباره کاهش جریان نفت انتقالی ازطریق تنگه هرمز، قیمت نفت در معاملات امروز به ۶۱.۸۱ دلار رساند.

** مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور با اشاره به اینکه سالانه حدود یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری هزینه می‌شود، گفت: مذاکره با شرکت‌های بیمه‌گذار و بازنگری در قرار داد را آغاز کرده‌ایم.

** مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان از دستیابی به پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی در ساخت پروژه نمایشگاه بین‌المللی بزرگ اصفهان خبر داد و گفت: روند ساخت این پروژه بزرگ اقتصادی ـ شهری در چندین جبهه همزمان ادامه دارد.

** نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان از راه اندازی اتحادیه صادرکنندگان استان اصفهان خبر داد و گفت: در شرایط اقتصادی کنونی کشور که از یک طرف با تحریم و از طرف دیگر با کمبود ارز روبه‌رو هستیم، تقویت صادرات غیرنفتی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

** رییس انجمن صنفی کشتارگاه های صنعتی مرغ استان اصفهان در گفتگو با ایمنا اظهار کرد:با توجه به افزایش قیمت مرغ زنده در کل کشور، افزایش قیمت هر کیلو مرغ در استان اصفهان رقم خورد. تا چند روز قبل قیمت هر کیلو مرغ برای مصرف کننده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود و فروشندگان هر کیلو مرغ را ۱۰ هزار و ۶۵۰ تومان درب کشتارگاه خریداری می کردند اما با توجه به افزایش قیمت مرغ زنده در کل کشور افزایش قیمت هر کیلو مرغ در استان اصفهان نیز رقم خورد.

** آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه گزارش ماهانه خود در مورد وضعیت بازار نفت و چشم‌انداز آن در سال جاری میلادی را منتشر کرد.

این آژانس در گزارش خود خاطرنشان کرده است: «پیام روشنی که ما پس از اولین بررسی‌های خود در مورد اوضاع بازار در سال ۲۰۲۰ دریافت کردیم این است که در سال آینده رشد عرضه نفت از سوی کشورهای غیر اوپک به حدی زیاد خواهد بود که هر سطحی از افزایش تقاضا را پوشش خواهد داد؛ البته با فرض اینکه هیچ شوک ژئوپلیتیکی رخ ندهد و کشورهای عضو اوپک همچنان از ظرفیت مازادی معادل ۳.۲ میلیون بشکه در روز برخوردار باشند.»

** معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه کشت دانه های روغنی در اراضی دیم کشور تاکید کرد.

** مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان از تغییر رییس این سازمان خبر داد و گفت: مهرداد مرادمند رییس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان شد.

** حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تا ۲۴ خرداد ۹۸ به ۳۳۲.۹ میلی‌متر رسید که در مقایسه با میانگین ۱۱ ساله اخیر از ۶۵ درصد افزایش برخوردار بوده است.

** سخنگوی صنعت برق با وجود اینکه با اشاره به اینکه اسامی ادارات پرمصرف در اختیار رئیس جمهور قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: با سازمان‌هایی که در ساعت پیک مصرف، بیش از اندازه مصرف داشته باشند برخورد جدی صورت خواهد گرفت و برق آنها نیز قطع خواهد شد.

** میانگین قیمت نفت‌خام سنگین ایران در پنج ماه نخست امسال، نسبت به میانگین سال ۲۰۱۸، دو دلار و ۲۷ سنت برای هر بشکه کاهش یافت.

** نایب رییس اتحادیه تولید و فروش پیش ساخته‌های بتنی اصفهان به ایمنا گفت: تا پیش از عید نوروز بازار در رکود به سر می برد اما ایام نوروز رونق تازه ای به بازار پیش‌ساخته‌های بتنی بخشید که این رونق هم اکنون از بین رفته و امیدواریم تابستان امسال فصل خوبی برای کسبه این حوزه باشد.

** انتخابات ریاست اتاق ایران برگزار و غلامحسین شافعی به عنوان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دوره نهم انتخاب شد.

** کمیسیون معاملات آتی کالا در آمریکا اعلام کرد که فعالان بازار، معاملات مبتنی بر افت قیمت شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی را ۴۶ درصد افزایش داده‌اند که بالاترین رقم این نوع معاملات از ماه اوت پارسال تاکنون است؛ همچنین نسبت میان معاملات مبتنی بر افزایش قیمت نفت و معاملات مبتنی بر کاهش قیمت این کالا، بدبینانه‌ترین شکل خود را از ماه فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون تجربه می‌کند.

** وزیر راه با پیشنهاد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مبنی بر اعمال تخفیف تا سقف ۳۰ درصد بهای خدمات ناوبری و فرودگاهی برای حوزه هوانوردی عمومی موافقت کرد.

** حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: پروژه انتقال آب بن-بروجن از نظر فنی نقص‌هایی دارد و ما این مسئله را در شورای امنیت ملی کشور، شورای عالی امنیت و وزارت نیرو و همچنین در دیدار با رییس جمهور منعکس کردیم.

وی افزود: رسوایی اجرای طرح بن- بروجن از پروژه سد گتوند بدتر است زیرا این پروژه بسیار غیرفنی است، حدود ۲۰۰ کیلومتر باید آب را به صورت معکوس به سمت بالا پمپاژ کنند، در حقیقت اجرای طرح بن- بروجن یک لجبازی برای برداشت از زاینده رود است وگرنه همین آب را می توانند از طریق سبزکوه و منابع آبی کارون چهار و به روش ثقلی تامین کنند بدون آنکه لطمه ای به طبیعت و محیط زیست وارد شود و هزینه کمتری نیاز دارد اما متاسفانه این هزینه ای است که به زاینده زود تحمیل می شود.

** مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان خبر داد: تفاهم نامه همکاری بین شرکت عمران بهارستان و اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با موضوع مشارکت در اجرای محله سازی بخشی از بلوک ۲۳۲ فاز سه شهر جدید بهارستان با ارزش یکهزار و ۳۵۱ میلیارد ریال به امضای طرفین رسید.

** معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اعلام کرد: طی نیم قرن گذشته در حدود ۳۰۷ هزار هکتار از مساحت استان اصفهان طرح های بیابان زدایی با ایجاد جنگل های دست کاشت، انجام شده است.

** مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: در چهار ماه از سال با هدف مدیریت مصرف و جلوگیری از مصارف غیر ضروری، ۱۶ درصد به صورتحساب مشترکانی که بیش‌تر از ۳۰۰ کیلو وات در ماه از برق استفاده می‌کنند، اضافه می‌شود.

** جایگاه تشریفات اختصاصی (CIP) فرودگاه اصفهان امروز با حور رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افتتاح شد.

** مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی از استراتژی وزارت صمت برای داشتن سه یا چهار برند ملی در کلاس جهانی در صنعت لوازم خانگی تا سال ۱۴۰۴ خبرداده است.

** معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور از همسان‌سازی حقوق کارکنان قراردادی و پیمانی خبر داد و گفت: شرایط کشور عادی نیست و در شرایط غیرعادی امکان تحقق بخش قابل‌توجهی از منابع درآمدی کشور آن طور که در سال‌های قبل بود وجود ندارد.

کد خبر 379879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.