کمک ۳۰ میلیارد تومانی وزارت راه به شهرداری تهران

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: برای احداث متروی پرند تکلیف قانونی نداریم ولی برای سرعت یافتن پروژه و رفاه حال شهروندان، متعهد به پرداخت ۳۰ میلیارد تومان کمک به شهرداری تهران شده‌ایم.

به گزارش ایمنا و به نقل از شرکت عمران شهرهای جدید، حبیب‌الله طاهرخانی با تاکید بر اینکه ایجاد حمل و نقل ریلی بین شهرهای جدید و شهر مادر از اولویت‌های اساسی شرکت در این دوره به شمار می‌رود، اظهار کرد: در این راستا تلاش داریم هرچه زودتر قطار برقی کرج-هشتگرد را تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم چراکه بدون شک در توفیق شهر جدید هشتگرد برای جذب جمعیت بیشتر و خدمات‌رسانی به مناطق پس کرانه آن مانند نظرآباد و آبیک تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

طاهرخانی در این خصوص اضافه کرد: بهره‌برداری از این قطار همچنین می‌تواند ضمن بالابردن جذابیت سکونتی در شهر جدید هشتگرد، تاثیر چشمگیری در ایجاد تحولات بازار مسکن در کلانشهر تهران نیز داشته باشد که نکته بسیار مهمی به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه متروی شهر جدید پرند نیز تصریح کرد: با وجود آنکه شرکت عمران شهرهای جدید دستگاه اجرایی موظف برای ساخت این پروژه ریلی نیست ولی برای ایجاد هرچه سریع‌تر این خط و رفاه حال شهروندان متعهد به پرداخت کمک ۳۰ میلیارد تومانی به شهرداری شده است تا این قطار برقی هرچه سریع‌تر از ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند نیز تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی با تاکید براینکه تلاش داریم تا یک سال آینده خط متروی تهران – پرند را به افتتاح برسانیم گفت: پرند با توجه به جمعیت‌پذیری بالایی که داشته و ظرفیت اسکانی که در آن ایجاد کردیم می‌تواند به بازار مسکن کلانشهر تهران به خصوص در حوزه اقشار متوسط و کم درآمد کمک کند.

طاهرخانی گفت: متاسفانه این ظرفیت هنوز به دلیل فقدان سیستم حمل و نقلی مناسب بین شهر جدید پرند و تهران به طور کامل فعال نشده است که قطعا با راه‌اندازی این قطار می‌تواند ظرفیت مناسب‌تری نسبت به قبل فراهم نماید.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص طرح احداث متروی پردیس نیز خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه در دستور کار سال جاری شهرهای جدید وجود داشته و تلاش است تا عملیات اجرایی آن هرچه سریع‌تر آغاز شود. در حال حاضر توافقات لازم با شهرداری برای اتصال مترو از شهر جدید پردیس به پایانه شرق تهران انجام شده و پروژه در مرحله تهیه اسناد و انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این نکته که تصمیم داریم شهر جدید اندیشه را با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به سیستم قطارهای حومه‌ای متصل کنیم گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه بین شرکت مادر، شرکت راه آهن و شهرداری به امضا رساندیم تا این پروژه را نیز به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های شهرهای جدید در سال جاری به نتیجه برسانیم.

طاهرخانی سخنان خود از اختصاص ۹۵ درصدی اعتبار ابلاغی قطارهای شهری شهرهای جدید در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه با مساعدت سازمان برنامه و بودجه از ۵۷ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی قطارهای شهری شهرهای جدید نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان آن اختصاص داده شد که نکته قابل توجهی به شمار می‌رود.

وی درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی در سایر شهرهای جدید افزود: درحال حاضر پروژه قطار برقی شهر جدید بهارستان به اصفهان در مرحله روسازی، فولادشهر به اصفهان در مرحله نهایی شدن و گلبهار به مشهد، ضمن اتمام بخش عمده‌ای از تملک اراضی و مرحله سیویل در بخش روسازی و پیگیری فاینانس قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تاکید کرد: در حال حاضر شرکت عمران شهرهای جدید در مجموع حدود ۱۳۰ کیلومتر پروژه قطار برقی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار دارد که هرکدام در مراحل پیشرفت فیزیکی متفاوتی گزارش شده‌اند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد حمل و نقل ریلی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در کاهش ترافیک و آلودگی هوا اظهار کرد: استفاده از حمل و نقل ریلی در صرفه‌جویی انرژی و هزینه تأثیر به سزایی دارد، با توجه به گزارش‌های ارائه شده ۳۰ تا ۴۰ درصد از ترافیک شهری تهران بر اثر ورود خودروها از حومه به مرکز شهر است که قطعاً رفع آن راهکاری جز توسعه سیستم حمل و نقل ریلی نخواهد داشت.

کد خبر 379849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.