کشف شیوه جدید برای درمان بیماری "لایم"

محققان آمریکایی همواره در پی کشف عوامل ایجاد کننده بیماری "لایم" بوده‌اند و به تازگی روشهایی برای درمان این بیماری یافته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری"لایم" (Lyme disease) عفونتی است که از طریق نیش کنه‌ آلوده به یک نوع باکتری به نام "بورلیا بورگدورفری" ((Borrelia burgdorferi منتقل می‌شود. علائم اولیه این بیماری شامل خستگی، تب، خارش پوست و سردرد است. با این که پزشکان اغلب می‌توانند این بیماری را با تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کنند، اما اگر به موقع شناسایی نشود، این باکتری ممکن است باعث به وجود آوردن مشکلات مفصلی طولانی مدت شود.

در حقیقت، حدود ۶۰ درصد افرادی که به عفونت باکتری بورلیا بورگدورفری دچار می‌شوند، علائم لایم را از خود نشان می‌دهند که مشخصه‌ آن مفاصل دردناک و ملتهب است. این بیماری می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه پیدا کند؛ محققان هنوز نمی‌دانند چرا پس از اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها، باکتری را از بین می‌برند، نشانه‌های بیماری به مدت طولانی در بدن افراد باقی می‌ماند.

 گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نشان می‌دهد از اواخر دهه‌ ۹۰ میلادی آمار ابتلا به لایم، سه برابر شده و بیماری‌های مربوط به گزش کنه در حال شیوع است. یکی از دلایل این اتفاق، افزایش گرمای جهانی است. محققان آمریکایی برای کشف عوامل ایجاد بیماری لایم و ناکارآمدی درمان‌های مربوطه، داده‌های پزشکی مبتلایان به لایم را که به درمان آنتی‌بیوتیکی پاسخ نداده بودند، مورد ارزیابی قرار دادند.

پژوهشگران در این رابطه، "پپتیدوگلیکان" (ساختار اصلی دیواره باکتری‌ها موسوم به PG) را بررسی کردند؛ بیشتر باکتری‌ها، این لایه‌ محافظتی را به وجود می‌آورند، اما باکتری بورگدورفری ویژگی‌های شیمیایی غیرعادی دارد و این رفتار را از خود نشان نمی‌دهد. یافته‌های جدید نشان می‌دهد لایه محافظتی باکتری بورلیا بورگدورفری که عامل انتقال بیماری لایم است، به قسمت‌های کوچک شکسته می‌شود و در محیط زیست به طور معلق باقی می‌ماند.

به گفته محققان این قسمت‌های جدا شده به دلیل ادامه یافتن التهاب، ممکن است حتی پس از این‌ که آنتی بیوتیک‌ها باکتری را از بین بردند، در بدن باقی بماند. به همین دلیل محققان دنبال کشف عواملی هستند که  ساختار اصلی دیواره باکتری‌ها را در مفاصل افراد مبتلا به بیماری لایم از بین ببرد.

نتایج این مطالعه در مجله‌Proceedings of the National Academy of Science of the United States of America  منتشر شده است.

کد خبر 379795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.