مهلت ۱۰ روزه برای اعتراض به آراء کمیسیون بدوی ماده صد

مدیرکمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان مهلت اعتراض به آراء بدوی کمیسیون ماده صد از زمان ابلاغ را ۱۰ روز عنوان کرد و گفت: با توجه به ماده ۴۴۵ قانون آیین دادرسی «روز ابلاغ، اعلام و همچنین روز اقدام» جزء مدت محسوب نخواهد شد.

غلامعلی فیض‌اللهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: با توجه به ماده ۴۴۴ قانون آئین دادرسی در دادگاه‌های عمومی و انقلاب چنانچه روز آخر موعد اعتراض به آراء بدوی کمیسیون ماده صد مصادف با روز تعطیل ادارات باشد و یا به جهت آماده نبودن دستگاه قضایی مربوطه، امکان انجام اقدامی وجود نداشته باشد، آن روز حساب نمی‌شود و روز آخر موعد روزی خواهد بود که ادارات بعد از تعطیل یا رفع مانع باز می‌شود.

وی افزود: در صورتی‌که مالک یا ذی‌نفع بعد از زمان سه ماه از ابلاغ رأی قطعی یا بدوی بخواهد به رأی مذکور در دیوان اعتراض کند با توجه به تبصره دو ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری در مواردی که ابلاغ واقعی نبوده و ذی‌نفع ادعای اطلاع نداشتن از آن کند، شعبه دیوان در ابتدا به موضوع ابلاغ رسیدگی کرده و در مواردی که به موجب قانون سابق (قانون قبل از سال ۱۳۹۲) اشخاصی که قبلاً حق شکایت در مهلت بیشتری داشته‌اند، مهلت مذکور ملاک محاسبه است.

مدیرکمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا شهرداری می‌تواند از دیوان عدالت اداری درخواست لغو دستور توقف صادره ساختمان را تقاضا کند؟، تصریح کرد: با توجه به ماده ۴۰ قانون دیوان عدالت اداری، در صورت حصول دلایلی مبنی بر ضرورت نداشتن ادامه اجرای دستور موقت شعبه رسیدگی کننده، نسبت به لغو آن اقدام میشود.

وی اظهار کرد: با توجه به قانون جدید دیوان عدالت اداری مصوب سال ۹۲ و ماده ۶۳ دیوان در صورتی‌که رأی کمیسیون ماده صد در دیوان عدالت اداری نقض و مقرر شود با توجه به ماده ۶۳ کمیسیون ماده صد با نظر کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری دوباره رأی صادر کند و کمیسیون بار دیگر همان رأی قبلی را تایید کند، مالک می‌تواند باز هم در دیوان عدالت اداری و در همان شعبه رسیدگی کننده طرح شکایت کند.

فیض‌اللهی ادامه داد: پس از طرح شکایت چنانچه شعبه تصمیم و یا رأی را مغایر قانون و مقررات تشخیص دهد، مستند به قانون و مقررات آن را نقض و پس از اخذ نظر مشاوران ماده هفت قانون دیوان عدالت اداری مبادرت به صدور رأی ماهوی (وارد ماهیت پرونده می‌شود) و رأی صادر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه شهروندان در ارتباط با ساخت و ساز و مصادیق تخلف در این باره سؤالی دارند می‌توانند موارد را از طریق شماره پیامک ۳۰۰۰۳۱۳۷۷۳۴ مطرح و پاسخ خود را دریافت کنند.

کد خبر 379719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.