حدود ۱۰۰۰ بازنشسته هنوز شاغل هستند!

فعالیت نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس را در بسته خبری پیش رو می خوانید.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می پردازیم؛ 

***یکشنبه ۲۶ خرداد 

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر  در جلسه علنی یکشنبه در تذکری اظهار کرد: در جلسه علنی امروز معاونت نظارت گزارشی از عملکرد نظارتی کمیسیون‌های تخصصی قرائت کرد. سوال این است که چرا به طور مثال گزارش کمیسیون عمران درباره سقوط هواپیمای تهران یاسوج بعد از گذشت یک و سال نیم هنوز منتشر نشده است.

وی افزود: این حق نمایندگان و مردم است که بدانند چه کسانی مقصر هستند و چرا نمی‌گذارند که شفاف سازی صورت گیرد چه کسانی پشت پرده هستند آیا هیئت رئیسه اجازه نمی‌دهد و یا این که دیگران این کار را انجام می‌دهند؟ گزارش کمیسیون عمران تهیه شده اما بعد از گذشت ماه‌ها هنوز منتشر نشده است.

نماینده شاهین شهر در تذکر دیگری اظهار کرد: در بخش دیگر گزارش معاونت نظارت، به موضوع رعایت نشدن بسیاری از مهلت‌ها اشاره‌ای نشده است. طبق ماده ۲۳۴ باید گزارش‌های نظارتی ظرف ۱۰ روز تهیه شود، اما بعضاً این کار تا سه ماه هم طول می‌کشد یا این که درباره تحقیق و تفحص‌ها دو هفته زمان است اما گزارش‌ها بیشتر به طول می‌انجامد.

وی به موضوع تذکرات کتبی نمایندگان اشاره و اظهار کرد: معاونت نظارت بررسی کند که کدام وزارتخانه و یا رئیس جمهور به تذکرات کتبی نمایندگان جواب داده است.

وی همچنین گفت: در جلسات مجلس رئیس مجلس یا رئیس جلسه دستوراتی را می‌دهد اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که بیشتر این دستورات اجرایی و عملیاتی نمی‌شود و هیچ کس پیگیری نمی‌کند؛ آنهم در شرایطی که بیش از ۲۰۰۰ کارمند در مجلس حضور دارد اما کسی درباره این دستورات رسیدگی‌ها را انجام نمی‌دهد.

عبدالرضا مصری رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت: دستگاه‌های اجرایی طبق آئین نامه موظف نیستند که به صورت کتبی به تذکرات کتبی نمایندگان پاسخ دهند؛ البته که برخی از وزارتخانه‌ها این کار را انجام می‌دهند که جای تشکر دارد.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: درباره سوال از وزرا هم اگر مهلت ۱۵ روزه رعایت نشد نمایندگان می‌توانند سوال را به هیئت رئیسه مستقیم ارجاع دهند.

***دوشنبه ۲۷ خرداد 

ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی دوشنبه مجلس گفت: سلام به مردم ایران، ملتی که صورت امیدهای خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند. و برای اینکه ایران گوهری تابان شود خون دل‌ها خورده‌اند. امروز فکر می‌کردم که از پشت تریبون برای مردم چه بگویم اساساً چه می‌توان گفت. برای کارگران چه بگویم؟ کارگرانی که افزایش قیمت‌ها و تورم لجام گسیخته افزایش حقوق‌ها آنها را خنثی کرده است. کارگرانی که هزینه ماهانه زندگی آنها سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برآورد شده است. اما این با حداقل دستمزد فاصله دارد. کارگرانی که همه افزایش ۳۶ درصد حقوقشان را تورم لجام گسیخته بلعیده و چیزی برای سبد خانواده آنها باقی نگذاشته است.

وی افزود: مستمری بگیران و بازنشستگانی که بحران صندوق‌های بازنشستگی را با گوشت، پوست و استخوان لمس می‌کنند و شریک بحران صندوق‌ها شده‌اند. وقتی دولت با برداشت‌های نادرست از قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مطالبات به روز شده ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تأمین اجتماعی را به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان کاهش داده و در حق مستمری بگیران اجحاف می‌کنند و قوانینی همچون همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی نمی‌کند.

وی افزود: داشتم فکر می‌کردم از پشت این تریبون برای جوانان چه بگویم جوانانی که ۴۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند اما براساس اطلاعات مرکز آمار ایران ۲۵.۳ درصد آنها در سال ۹۶ بیکار بوده‌اند. جوانانی که به رغم گذشت نزدیک به یک سال از تصویب قاطعانه قانون منع به کار گیری بازنشستگان در مجلس هنوز دچار مشکل هستند؛ این قانون آن گونه که باید اجرا نشده است و سرعت و دقت اجرای آن برخلاف انتظار نمایندگان بوده است. این در حالی است که نص صریح این قانون منطبق بر بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب بر جوان گرایی و بر تحرک بین نسلی در انقلاب اسلامی تاکید دارد.

تاج الدین ادامه داد: متأسفانه باید بگویم طبق برآوردهایی که همکاران ما تا پایان سال گذشته داشتند حدود هزار بازنشسته که شامل قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها می‌شوند هنوز از مسئولیت خود کناره گیری نکرده‌اند، این دهن کجی به نسل جدید است. از پشت این تربیون برای زنان چه بگویم. سهمشان در پستهای کلان کشور هنوز به ۳۰ درصد که تعیین شده بود نرسیده است؛ فکر می‌کردم برای اصفهان چه بگویم اصفهانی که خشکی زاینده رود و رکود صنعت گلویش را فشار می‌دهد و با وجود برخوردار بودن شاهد بی مهری مسئولان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فکر می‌کردم برای کشاورزان اصفهان چه بگویم کشاورزانی که به دلیل  ضعف مدیریت آب در دو دهه گذشته کارد به استخوانشان رسیده است، نه حقآبه می‌گیرند و نه خسارات خشکسالی به آنها پرداخت می‌شود اگر نزولات آسمانی نبود چه به سرشان می‌آمد؟ زاینده رود همچنان منتظر اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب است. اگر چه آب در آن جریان دارد اما هنوز دچار مشکل است.

حجم آب رهاسازی شده برای کنترل سیل‌های اخیر، ده‌ها برابر میزان مورد نیاز برای جاری شدن زاینده رود است. تالاب گاوخونی به حدود ۳۰۰ میلیون متر معکب آب نیاز دارد که تنها ۱۰ میلیون آن محقق شده به همین دلیل شاهد انتشار گازهای سمی و ریزگرد خطرناک از آن به ۱۴ استان کشور خواهیم بود.

تاج الدین بیان کرد: در سیل اخیر شاهد یک همبستگی اجتماعی بودیم پیر و جوان سپاهی و ارتشی، خصوصی و دولتی، عرب و ترکمن و همه اقوام دست به دست هم کنار هم ایستادند. ما شاهد بودیم در حاشیه این سیل به جای اقتصاد سیاسی، اقتصاد اجتماعی فعال شد و کمک‌های مردمی وارد چرخه اقتصادی شد. خیانت است که با وجود این همبستگی وارد بازی جناحی شویم و اقتصاد را به گروگان سیاست بگیریم، آشتی ملی و سرمایه اجتماعی را جدی بگیریم. چه اشکال دارد به جای اقتصاد سیاسی، اقتصاد اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم.

-----------------------------

حسن کامران دستجردی در جلسه علنی نوبت عصر دوشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به مسعود پزشکیان گفت: می‌گویند حقوقی که دولت ابلاغ کرده است به نفع ثروتمندان است چراکه همسان‌سازی حقوق کارگران و متناسب‌سازی از قبل انجام نشده است. نه فولادی‌های بازنشسته به نان و نوایی رسیده‌اند و نه کارگران عزیز، لطفاً این مساله را بررسی کنید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در مورد تحقیق‌ و تفحص‌های نمایندگان گفت: چندین سال است که تفحص‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. چندین بار به شما نامه نوشته‌ایم. کمیسیون بودجه دائماً تفحص‌ها را پشت گوش می‌اندازد. تحقیقات را یا رد کنید یا تأیید. یکی از این تفحص‌ها پروژه سوهانک است.

----------------------------

سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در تذکر شفاهی جلسه علنی نوبت عصر دوشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: آقای روحانی بالغ بر ۷ ماه است که به دلیل عدم تخصیص بودجه به بنیاد شهید و امور ایثارگران مشکلات جدی برای جانبازان و خانواده شهدا و ایثارگران در خصوص دارو و درمان ایجاد شده است.

وی افزود: آقای روحانی و آقای نوبخت اگر بنده و شما و دیگران به عنوان مسئول در این کشور فعالیت می‌کنیم مدیون خون شهدا، جانبازی جانبازان و ایثارگری ایثارگران و صبوری خانواده شهدا هستیم. به بحث دارو جانبازان ما توجه شود، لازم است در این زمینه به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص بودجه داشته باشیم، بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومن به بیمه‌ دی بدهکار هستند، بیمه هم نمی‌تواند تعهدات خود را به داروخانه ها و پزشکان پرداخت کند و این موجب مشکل شده است.

محمودی گفت: آقای رییس جمهور استعفای وزیر آموزش و پرورش فرار روبه جلو بود، در ۶ ماه آینده حدود ۶۰۰۰ و یا ۷۰۰۰ نیرو بازنشسته می‌شود و این مسائل و مشکلاتی را برای فرهنگیان ایجاد می‌کند، عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و عدم تخصیص سرانه به مدارس و رتبه بندی فرهنگیان از جمله مشکلاتی است که باید در هیئت دولت رسیدگی شود.

-------------------------

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در جلسه علنی بعدازظهر دوشنبه مجلس در اخطاری گفت: طبق قانون وزیر کار تنها می‌تواند برای شش ماه سرپرست سازمان تأمین اجتماعی را تعیین کند که از ۲۵ آبان سال گذشته تا ۲۴ اردیبهشت سال جاری بوده و در واقع از ۲۵ اردیبهشت ۹۸ به این طرف سازمان تامین اجتماعی فاقد مسئول است.

وی اضافه کرد: تا جایی که ما بررسی کردیم پیشنهاداتی به رئیس‌جمهور ارائه شده و ایشان اختیارات را برای خود حفظ کردند و اجازه ندادند تعیین تکلیف شود. همچنین برخی احکام هست که بعد از این تاریخ به عنوان سرپرست سازمان تأمین اجتماعی زده شده در حالی که این سمت بعد از تاریخ مربوطه وجاهت قانونی ندارد و دخل و تصرف در بیت المال به حساب می آید.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه ۴۲ میلیون نفر وصل به صندوق تأمین اجتماعی هستند، یادآور شد: این صندوق حق‌الناس است و نمی توان اینطور با آن رفتار کرد لذا خواهشمندیم ورود کنید تا جلوی این کار خلاف گرفته شود و مشکلی هم برای کشور به وجود نیاید.

مسعود پزشکیان نیز در پاسخ به این تذکر گفت:  حق با شماست. این موضوع باید پیگیری شود.

سه شنبه ۲۸ خرداد

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به وزیر نیرو گفت: کشاورزان غرب استان اصفهان (فلاورجان) بعد از ۱۰ سال کشت گندم را آغاز کردند؛ هم اکنون وسط کار آب را بر روی آنها قطع کردند. آخر این چه مدیریتی است؟ کشاورزان هزینه داده‌اند خود شما آبی را باز کردید اما آن را بی نتیجه گذاشته‌اید. درخواست من است که حداقل تا ۵ تیرماه آب در کانال‌های سمت راست و کانال‌های سمت چپ باز شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به وزیر صمت گفت: چند بازنشسته در شرکت ایدرو و ایمدور هنوز به عنوان مدیر فعالیت می‌کنند. چرا با وجود این که سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به شما تذکر کتبی داده‌اند هنوز به کار خود ادامه می‌دهید و آن مدیران را برکنار نمی‌کنید؟ به شما برای آخرین بار تذکر می‌دهم. اگر اقدام نکنید طور دیگری برخورد خواهیم کرد.

-----------------------------

حسینعلی حاجی دلیگانی  در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آئین‌نامه داخلی ضمن قدردانی از رئیس مجلس برای پیگیری موضوع معیشت و حقوق مردم تاکید کرد که باید موضوع مهم دیگری یعنی بهبود وضعیت کسب و کار هم مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با اشاره به اصول ۳، ۲۸ و ۴۳ قانون اساسی گفت: مجلس مصوبه‌ای برای بهبود وضعیت فضای کسب و کار را تصویب کرد که در آن وزرای اقتصادی دولت موظف به اجرای آن شدند. بدان معنا که باید ضمن شناسایی موانع فضای کسب و کار انحصارات را رفع کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. نمونه آن انحصار در موضوع فارغ‌التحصیلان رشته حقوق یا آموزش پزشکی تخصصی است که در هیچکدام از موارد اقدامی انجام نشده است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: از شما می‌خواهم در جلساتی که صبح‌ها با دولت برگزار می‌کنید، درباره شکستن فضای انحصار در کسب و کار هم موضوعاتی را مطرح کنید تا شاهد رونق تولید باشیم. قطعاً نتیجه این موضوع ایجاد اشتغال برای مردم خواهد بود.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: ما حتماً این موضوع را در هیئت رئیسه پیگیری می‌کنیم از آقای فولادگر هم می‌خواهیم که در این باره در کمیسیون ویژه متن منقح را تهیه کند.

------------------------------

 زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس ضمن این‌که مواضع اخیر رهبر انقلاب در مقابل لفاظی‌ها و تهدیدهای پوشالی ترامپ را مقتدرانه خواند، اظهار کرد: متاسفانه اکنون جاده و راه‌های مواصلاتی با جان مردم سروکار دارد و موجبات تکدر خاطر آنها شده است.

وی ادامه داد: اگر اجازه نمی‌دهید و منابع مالی اجازه نمی‌دهد این راه‌ها را تعمیر کنید حداقل راه‌هایی که به روستاهای مختلف منتهی می‌شود و ممکن است محلات را دچار آسیب کند ممنوع‌الکامیون اعلام کنید، آن جاده را ببندید تا آن کامیون در آن معابر تردد نکند. همچنین رسیدگی به تخصیص کشت آب بهاره برای کشاورزان مبارکه مورد توجه قرار گیرد.

----------------------------

محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در جلسه علنی سه شنبه و در جریان بررسی لایحه موافقتنامه همکاری بین ایران و فنلاند در زمینه همکاری امور گمرکی گفت: باید درباره بررسی موافقتنامه‌ها و این‌گونه لوایح تدابیری اندیشیده شود تا تک تک مواد آن خوانده و تصویب گردد؛ کاری که مجلس برای آن وقت نمی‌گذارد و دولت هم تمایلی برای این کار ندارد.

وی افزود: اگر قرار به وجود اولویت برای همکاری در امور گمرکی است باید لوایح ارتباط با کشورهای همسایه در شرایط تحریمی مورد توجه قرار گیرد. تاکنون ده‌ها موافقتنامه بین ایران و کشورهای مختلف تصویب شده اما نظارت دقیقی درباره روند اجرای آن از سوی مجلس صورت نگرفته و گزارش عملکردی هم به مجلس ارائه نشده است.

این نماینده مجلس با استفاده از این عبارت که ما آلت دست دولت‌ها شده‌ایم، گفت: مجلس این قراردادها را بدون تأمل تصویب می‌کند و به مخاطرات آن هم توجهی ندارد. در همین چند روز گذشته یعنی ۲۵ خرداد دولت بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که همان لایحه دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۶ قانون مبارزه با پولشویی بود؛ یعنی لایحه‌ای که مجلس با دو فوریت آن مخالفت کرد و به یک فوریت آن رأی داد و هنوز هم جزئیات آن در مجلس تصویب نشده است.

وی مدعی شد: دولت این موضوع که در ادامه مصوبات FATF است را چند روز پیش در قالب بخشنامه‌ای به دستگاه‌ها صادر کرد و آنها را ملزم به اجرا نمود که صدای کسی هم در مملکت در نیامد. چرا دولت قانون را دور می‌زند؟ 

وی هم‌چنین با تکرار این ادعا که :در شرایطی که هنوز کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) در مجمع تشخیص تعیین تکلیف نهایی نشده دولت مجوز اجرا به آن داده است» اظهار کرد: این کارها را می‌کنند و بعد می‌گویند شما راه تعامل را بسته‌اید. ما می‌گوئیم مواضع قانونی را رعایت کنیم که این بحث سیاسی نیست و یک بحث حقوقی است.

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

***دوشنبه ۲۷ خرداد

سید محمدجواد ابطحی به رئیس جمهور: لزوم اجرایی کردن سهمیه بندی کالاهای اساسی و جلوگیری از گسترش نارضایتی عمومی

***سه شنبه ۲۸ خرداد

موسوی لارگانی به وزیر صنعت: لزوم برکناری سریع بازنشستگان شاغل در هیئت مدیره‌های شرکت های زیرمجموعه ایمدور و ایدرو مطابق قانون مصوب مجلس و تأکیدات نهادهای نظارتی، به وزیر صنعت و ورزش: ضرورت نظارت دقیق بر عملکرد تیم‌های فوتبال باشگاه‌های دولتی و صنعتی.

کد خبر 379670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.