توسعه کشت گیاهان دارویی در فریدونشهر

فریدونشهر _ مدیر جهادکشاورزی فریدونشهر گفت: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح ۲۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان اجرا شده است و در صورت ایجاد صنایع تبدیلی از خام فروشی آن جلوگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدونشهر، علیرضا اصلانی امروز( دوشنبه) در همایش هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: هدف جهادکشاورزی تغییر الگوی کشت در شهرستان است یعنی از تک محصولی خارج به سمت چند کشت محصولی برویم که ارزش اقتصادی بالا و آب کمتری نیاز دارند.

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه کاشت گیاهان دارویی در ۲۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان، افزود: اکنون در شهرستان کاشت گیاهان دارویی مانند گل محمدی، زعفران، زرین‌گیاه، بادرنجبویه و نعنا فلفلی در حال توسعه است و انتظار داریم صنایع تبدیلی راه‌اندازی شود تا از خام فروشی این گیاهان جلوگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر با بیان اینکه سال گذشته با خشکسالی شدیدی در شهرستان مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: عملیات آبرسانی سیار به ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب برای هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات شهرستان انجام شد.

افتتاح کارخانه پرورش قارچ ۶۰۰ تنی در هفته دولت

اصلانی تصریح کرد: یک هکتار باغ الگوی سیب و ۱۵ هکتار باغ الگوی بادام در شهرستان ایجاد شده است، مجوز مرکز پرورش قارچ ۶۰۰ تنی نیز صادر شده و این کارخانه در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ اصله نهال گردو مناسب برای کاشت در ارتفاعات در شهرستان توزیع شده است، افزود: مزرعه زعفران به دلیل محدودیت بارش و فصل‌ها با احتیاط توسعه داده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر اظهار کرد: هرسال در دو بخش شهرستان با کانون‌های سن مواجه هستیم و وظیفه داریم اگر کشاورزان اقدامی نمی‌کنند با آن مبارزه کنیم.

اصلانی گفت: به دلیل بارندگی‌های بهاری در این شهرستان با علف‌های هرز مواجه هستیم و باید کشاورزان به موقع سمپاشی کنند، زیرا سبب افت محصولات زراعی خواهد شد.

وی اضافه کرد: امسال هزار و ۲۰۰  تن سبوس یارانه‌ای، حدود ۶۰ تن گندم و ۱۰ تن جو بین دامداران و  کشاورزانی که در معرض سیل و باران شدید قرار گزفتند توزیع شده است.

کشاورزان با مشکل کمبود کود اوره مواجه هستند

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر با بیان اینکه ۴۷۰ میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش به مناطق کمتر توسعه یافته پرداخت شده است، گفت: مجوز پرورش ۵۰۰ راس گوسفند از نژاد اصلاح شده رومانوف صادر شد که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی به همراه داشته است.

اصلانی با بیان اینکه ۳۵۰ نفر کشاورز برای بیمه کشاورزی معرفی شدند، گفت: هزار و ۷۱۰ تن کود اوره، ۲۰۰ تن فسفر و ۱۰۰ تن پتاس بین کشاورزان توزیع شده، اما کشاورزان با مشکل کمبود کود اوره مواجه هستند.

وی از همکاری با اداره تعاون برای خرید تضمینی پنج هزار و ۳۰۰ تن گندم از کشاورزان این شهرستان خبر داد و افزود: کاشت کاهو و سیب زمینی بنفش در شهرستان در حال توسعه است.

کشاورزان از کاشت کلزا استقبال نمی‌کنند

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر گفت: ۴۰ هکتار کلزا در شهرستان کاشت شده است، اما با وجود نیاز کشور به روغن، کشاورزان استقبال خوبی از کشت این گیاه ندارند در حالی که کاشت آن سبب پایداری خاک و تداوم آن می‌شود، سال گذشته چهار هزار و ۳۰۰ کیلو در هر هکتار محصول کلزا  برداشت شد و حتی درآمد اقتصادی آن از گندم بیشتر بوده است.

اصلانی با بیان اینکه مکانیزه کردن کشاورزی با هدف کم کردن صرف میزان انرژی و افزایش بهره‌برداری می‌شود، اظهار کرد: ۲۴ دستگاه انواع تراکتور با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خریداری شده و ۱۲۲ میلیون تومان نیز برای خرید انواع ادوات دیگر به کشاورزان کمک شده است.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات شهرستان فریدونشهر توسعه باغات و اسناد باقی مانده از  اصلاحات ارضی و طرح رفع تداخلات اراضی است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر ادامه داد: ۱۵۵ هکتار از اراضی ملی با هدف احداث باغ  و کشاورزی به مردم واگذار شده است.

کد خبر 379452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.