حجتی: شریعتی یک دیندار و عرفانگرا بود

دکتر علی شریعتی، با آثار و افکار خود در سال های مبارزه علیه رژیم طاغوت، با ارائه نگاهی نو و آرمان خواه از دین اسلام و مکتب تشیع، توانست خیل عظیمی از جوانان تحصیل کرده و آزادی خواه را در تجهیز و تقویت مبانی اعتقادی و معرفتی آن نسل و حتی نسل های پس از درگذشتش، به خود باوری و یقین برساند.

حیدر علی حجتی، فعال سیاسی پیرامون دیدگاه و تفکر دکتر علی شریعتی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ظهور شریعتی به عنوان یک روشنفکر و متفکر دینی در اواخر دهه ۴۰ معادله مبارزه علیه استبداد را که تا آن زمان در قالب گفتمان چپ مارکسیستی تبلور داشت، بهم ریخت و در محافل دانشگاهی ومجامع دانشجوئی و فرهنگی سمت و سوی مبارزه صبغه دینی و مذهبی یافت.

وی افزود: در آن روزها با قرائت و روش های متحجرانه ای که از دین می شد و از طرفی صدای برخی از جریانات مذهبی سنتی، در میان قشر تحصیل کرده و دانشگاهی، اقبال کمتری داشت، ولی شریعتی توانست قرائت اندیشمندانه و جذابی را از دین و مذهب ارائه دهد. در جامعه استبدادی و سرکوب گر آن زمان با وجود خفقان شدید، مبارزه فکری و بیان آموزه های دینی و مذهبی در جهت ایجاد اندیشه و تفکر اسلامی علاوه بر نیاز به ابزار علمی و فکری، جسارت و شجاعت در خوری را می طلبید و شریعتی واجد این شرایط بود.

سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان ادامه داد: او یک دانشمند خدا باور و یک دیندار عرفانگرا بود. از ائمه شیعه و بخصوص امام علی(ع) به عنوان نمونه های عالی انسانی، به نسل نو گرا و روشنفکر ارائه می کرد، نسلی که در حال جذب شدن به مکاتب مادی همچون مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم بود و الگوهای مبارزاتی و فکری خود را در شخصیت های همچون لنین، کاسترو، چگوارا و...جستجو می کرد.

حجتی یادآور شد: دکتر علی شریعتی در آثاری چون "حج" و "حسین وارث آدم (پس از شهادت)" به رسالت سنگین اجتماعی،تاریخی و اثر بخش انسان پرداخت و در کتاب "فاطمه، فاطمه است" و در توصیف واقعیت های پس از شهادت ایشان و بیان نقش حضرت زینب(س)، تاثیر و نقش آفرینی زن پرورش یافته در مکتب تشیع ناب را در جامعه اسلامی با شیواترین کلام و بهترین بیان ترسیم کرد. آثار شریعتی اگر چه در زمان حاضر مورد نقد قرار می گیرد اما در بسیاری از وجوه خود هنوز تازه، دارای پیام و قابل استفاده است.

کد خبر 379435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.