کتابخانه‌ متحرکی که حوضچه پرورش آبزیان است

پروژه کتابخانه VAC، یکی از پروژه‌های ویتنامی است که برای ایجاد یک شهر پایدار و فراهم آوردن محیطی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و آموزش کودکان از شیوه‌های سنتی روستاهای این کشور بهره برده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجایی که استفاده از شیوه‌های سنتی روستایی در طراحی مناطق درون شهری به منظور داشتن یک زندگی سبز و ایجاد یک محیط پایدار، نیازمند افزایش آگاهی است، به نظر می‌رسد که این اقدام، مفهومی جدید و رو به رشد باشد که به تازگی جای خود را با عنوان "معماری کشاورزی" در میان پروژه‌های ساخت و ساز شهر ویتنام باز کرده است.

تمامی پروژه‌های معماری کشاورزی به منظور استفاده مؤثر از منابع طبیعی و پرورش انواع گیاهان و حیوانات در محیط‌های شهری طراحی شده است. با این‌حال کافه Koi در پایتخت ویتنام، هانوی، با به کارگیری این نوع معماری برای اولین بار، طرح خود را به عنوان کتابخانه VAC عملی کرده است. VAC، مخفف کلمات vườn به معنای باغ، ao به معنای استخر و chuồng به معنای قفس در زبان ویتنامی است که ترکیب سنتی horticulture (باغبانی) با پرورش آبزیان و دامپروری را منعکس می‌کند. Horticulture به هنر یا عمل زراعت و مدیریت گل‌ها و گیاهان باغی اطلاق می‌شود که بر اساس سبک زندگی روستایی انجام می‌گیرد. این اقدام کافه Koi، اولین گام کلیدی برای طراحی مجدد فضاهای شهری به سمت ایجاد یک سیستم خلاق و دوستدار محیط زیست به حساب می‌آید. 

هدف اصلی کتابخانه VAC، افزایش نوسازی شهرها و مهاجرت مردم از شهرهای شلوغ و پرجمعیت مرکزی به سمت مناطق آرام و سرسبز روستایی است و در راه برآورده سازی این هدف اثرات متفاوت و جالبی از خود برجای گذاشته است. برای مثال در به کارگیری مولفه‌های معماری‌ موفقیت‌آمیز کشاورزی شامل فاکتورهای باغبانی، پرورش آبزیان و دامپروری، به طور مؤثر از تمامی انرژی‌های موجود در زمین، هوا، آب و منابع انرژی خورشیدی استفاده شده است. 

از سوی دیگر در هسته مرکزی طراحی‌های VAC یک سیستم آکوپنیک (نوعی پروش غذا) وجود دارد که با ترکیب پرورش حیوانات آبزی و کشت گیاهان، امکان تأمین مواد مغذی لازم برای گیاهان از طریق گردش آب در استخرهای پرورش ماهی را فراهم می‌آورد. در پروژه کتابخانه نیز این طرح به مرحله اجرا درآمده است؛ بدین صورت که آب به سمت گیاهان پمپاژ می‌شود و پس از تصفیه، مجددا راهی استخرهای آبزیان می‌گردد. برق مصرفی این پمپ‌ها نیز همچون انرژی الکتریسیته کل پروژه، از پنل‌های خورشیدی نصب شده فراهم می‌شود.

 علاوه براین، مولفه "تعامل جامعه" به طور کامل در این پروژه لحاظ شده است و در این زمینه هیچگونه کمبودی وجود ندارد. کودکان این منطقه و دیگر مناطق می‌توانند از این کتابخانه نه تنها برای خواندن کتاب و یادگیری درباره سازگاری و دوستداری با محیط زیست استفاده کنند بلکه به کمک بازی با ساختارها و قفسه‌های قابل تغییر، قابل جابجایی و متحرک آن،  بخشی از خود کتابخانه باشند و به یادگیری اطلاعات جدید نیز بپردازند. 

از دیگر وجوه مثبت کتابخانه VAC وجود آبزیان و پرندگان بسیار در کنار گیاهان متنوع و گوناگون در اکوسیستم منحصربه‌فرد آن است که امکان آشنایی با طبیعت را در اختیار کودکان شهری قرار می‌دهد؛ مثلا کودکان در محیط آموزشی-طبیعی این کتابخانه یاد می‌گیرند که ماهی‌های زینتی و پرندگان نه تنها حیوانات خانگی بلکه بخشی از یک چرخه طبیعی بزرگ‌تر در طبیعت و جایگاه اصلی خود هستند. 

کد خبر 379422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار US ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    0 0
    بسیارزیبا