نرخ قبرهای بهشت زهرا اعلام شد

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) گفت: به هیچ عنوان قبری با عنوان قبر نجومی در سازمان بهشت زهرا وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، یکی از اقدام‌های سازمان بهشت زهرا (س) برپایی طرح تطهیرکنندگان داوطلب بود تا علاقه‌مندان با ثبت‌نام در این طرح می‌توانند با گذراندن کلاس‌های آموزشی در نهایت به صورت افتخاری کارت تطهیرکنندگی را دریافت کنند.

از دیگر اقدام‌های سازمان بهشت زهرا (س) برنامه‌ریزی و اجرای پروژه طرح کنترل هوشمند بهشت زهرا (س) با دوربین تا دو ماه آینده است؛ با اجرای این طرح می‌توان پیش‌بینی کرد بسیاری از جرایم امروز بهشت زهرا (س) کاهش پیدا کند.

در چند روز اخیر مباحثی در فضای مجازی مطرح شد مبنی بر اینکه استارت آپ‌های داخلی با راه‌اندازی برنامه‌ای اقدام‌های مربوط به خدمات بهشت زهرا (س) مانند تعویض سنگ قبور و ترمیم آن، شستن قبر و گل‌گذاری را برای شهروندانی که به بهشت زهرا دسترسی ندارند و یا امکان حضور برای آن‌ها فراهم نیست انجام می‌دهند.

خرید و فروش قبر در بهشت زهرا از دیگر مواردی است که مدت‌ها بر سر زبان‌ها افتاده و افراد سودجو اقدام به واگذاری قبرها با قیمت نجومی به افراد می‌کنند که این اقدام در سال ۹۸ نیز گزارش شده است که موجب واکنش سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) شد.

خال درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در این سازمان و پاره‌ای از ابهام‌های به وجود آمده در بحث خرید و فروش قبرهای نجومی و قیمت قبر در سال ۹۸ در این سازمان و استقبال شهروندان از طرح تطهیرکنندگان داوطلب، اظهار کرد: با توجه به اینکه تطهیر اموات یک امر مقدس است و هر شهروند باید ۷ تن از هم نوع خود را غسل دهد و نظر به اینکه ما به دنبال ایجاد یک مشارکت مردمی در این راستا هستیم کانون تطهیر کنندگان داوطلب در این سازمان مشغول به آموزش تطهیر به افراد علاقه‌مند است که تا به امروز نیز استقبال بی‌نظیری از این طرح از سوی شهروندان تهرانی به عمل آمده است.

وی افزود: در کنار این کار خداپسندانه سازمان بهشت زهرا (س) اهداف دیگری را دنبال می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن آموزش شهروندان برای تطهیر درگذشتگان است که در مواقع لزوم و بحرانی بتوانیم از آن ظرفیت نیز استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری انجام شده است که کلمه غسال و مرده‌شور را از دهان افراد بیندازیم و نظر و دیدگاه مردم را در رابطه با این شغل عوض کنیم

خال گفت: می‌دانیم کفن و دفن مسلمانان یک واجب کفایی است و بر گردن تمام مسلمانان است و چون سازمان بهشت زهرا (س) آن را انجام می‌دهد از گردن دیگر شهروندان ساقط می‌شود و ما با اجرای طرح تطهیر کنندگان داوطلب، آموزش‌های لازم درباره نحوه تطهیر اموات به شهروندان و علاقه‌مندان داده می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار سیاست آموزش به شهروندان ما بر این باور هستیم که یاد مرگ موجب می‌شود شرایط جامعه، شرایط بهتری باشد و معنویت در جامعه افزایش یابد که در نهایت موجب می‌شود دلبستگی افراد به دنیای فانی از بین برود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در پاسخ به این سوال که تا به امروز چه تعداد از شهروندان در طرح تطهیرکنندگان داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: آمار دقیقی از آخرین نفرات ثبت‌نامی در این طرح ندارم، ولی حدود ۷۵۰ نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.

خال در رابطه با نحوه ثبت‌نام داوطلبان در این طرح گفت: ثبت‌نام از طریق فرمی که از طریق واحد فرهنگی بهشت زهرا (س) ارائه می‌شود، انجام می‌گیرد و داوطلبان پس از پر کردن فرم اولیه در نوبت تماس سازمان بهشت زهرا (س) قرار می‌گیرند و زمانی که کلاس‌های آموزشی به ظرفیت خود جهت تشکیل برسد با داوطلبان جهت حضور در کلاس‌های آموزشی تماس گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که در سازمان بهشت زهرا (س) سالن‌های تطهیری وجود دارد که داوطلبان می‌توانند بستگان و نزدیکان خود را پس از مرگ در آن سالن‌ها غسل دهند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تاکید کرد: طبیعی است کسانی که در این طرح شرکت کرده‌اند و کارت آموزش را دریافت کرده‌اند می‌توانند بدون آموزش درگذشتگان خود را تطهیر کنند و افرادی که آموزش ندیده‌اند نیز می‌توانند با شرکت در کلاس آموزشی و آزمون شفاهی این غسل را انجام دهند.

خال درباره میزان هزینه‌های این طرح گفت: این طرح به صورت کاملاً رایگان است و تطهیرکنندگان به صورت افتخاری در این طرح شرکت می‌کنند و نکته جالب این است نخستین گروهی که در این طرح اعلام آمادگی کردند روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه بودند.

وی در رابطه با حقوق و مزایای تطهیرکنندگان رسمی این سازمان گفت: تمام تلاش خود را انجام دادیم تا بتوانیم حداقل نیازهای رفاهی برای داشتن یک زندگی متوسط را برای تطهیرکنندگان رسمی بهشت زهرا (س) فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) درباره موعد بازنشستگی تطهیرکنندگان رسمی این سازمان خاطرنشان کرد: تطهیر اموات جزء مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شده است و طبق قانون پس از ۲۰ سال خدمت تطهیرکنندگان رسمی بازنشست می‌شوند.

خال در رابطه با امنیت بهشت زهرا (س)  افزود: بهشت زهرا با مساحت ۷۵۰ هکتار از گورستان‌های بزرگ دنیا است و قریب به یک میلیون و ۵۰۰ هزار سنگ قبر در این مکان وجود دارد که تمام تمهیدات لازم را برای برقراری امنیت این فضا درنظر گرفته‌ایم.

وی اظهار کرد: یگان حفاظت، قوه قضاییه، دادگاه کهریزک بخشی از ارگان‌هایی هستند که در راستای برقراری امنیت بهشت زهرا (س) با سازمان بهشت زهرا (س) همکاری همه‌جانبه را انجام می‌دهند و تا دو ماه آینده از بزرگترین پرژوه هوشمندسازی سازمان بهشت زهرا (س) رونمایی می‌شود که با اجرای آن تمام مساحت ۵۸۴ بهشت زهرا (س) تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) اظهار کرد: با اجرای این پروژه کل فضای بهشت زهرا به صورت تصویری کنترل می‌شود و امیدواریم از این طریق بتوانیم از مشکلات به وجود آمده بکاهیم و امنیت بهشت زهرا را تامین کنیم.

خال افزود: با سردار رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ مذاکره‌هایی انجام شده است و وی قول مساعد داد که کلانتری مخصوص سازمان بهشت زهرا (س) در این سازمان دایر شود تا بتواند تمامی امورات مربوط به امنیت این سازمان را انجام دهد.

وی تاکید کرد: نباید این نکته را فراموش کرد که انجام هرگونه بزه فرآیندی است از چند عامل که سرانجام منجر به انجام آن جرم می‌شود و مثال بارز آن وقوع کیف قاپی در تمام نقاط تهران است که از شمال تا جنوب پایتخت اتفاق می‌افتد و اینگونه حوادث مختص به محیط داخلی بهشت زهرا (س) نیست.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به وسعت این مکان، گفت: از لحاظ وسعت، دومین قبرستان بزرگ دنیا پس از وادی‌السلام، بهشت زهرا (س) است و اینجا می‌توانیم اعلام کنیم که از لحاظ تکنولوژی به کار گرفته شده و امکانات موجود بهشت زهرا (س) در صدر آرامستان‌های جهان قرار گرفته است.

خال با اشاره به میزبانی این سازمان از مراسم‌های مذهبی و مناسباتی اظهار کرد: در طول سال شاهد هستیم مراسم‌های متعددی در بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود و مثال بارز آن احیای شب‌های قدر بود که چند روز گذشته آن را تجربه کردیم و مناسبت رحلت امام است که در روزهای آینده در پیش‌رو داریم.

وی درباره وجود قبرهایی با قیمت نجومی در بهشت زهرا (س)، گفت: به هیچ عنوان قبری با عنوان قبر نجومی در سازمان بهشت زهرا وجود ندارد و تمام قیمت‌های این سازمان بر اساس مصوبه شورای شهر تهران است.

خال اضافه کرد: قیمت قبر در قطعات فاز یک بهشت زهرا (س) واقع شده است؛ برای هر قبر ۱۶ میلیون تومان، فاز دو ۹ میلیون تومان، فاز سه ۳ میلیون تومان و قطعه روز به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در توضیح قطعات رایگان روز گفت: از یک قبر ۳ طبقه در قطعه روز ما طبقه اول آن را به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم تا متوفی خود را در آن به خاک بسپارند بعد از خاکسپاری، طبقه دوم و طبقه سوم این قبر به صورت یارانه‌ای با قیمت یک میلیون تومان با سند مشخص در اختیار مالک قرار می‌گیرد و به طور کلی می‌توان گفت که هر شهروند در قطعه روز می‌تواند با پرداخت مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یک قبر سه طبقه را در اختیار بگیرد.

وی اظهار کرد: هر یک از شهروندان اگر بتواند یک قبر با قیمت نجومی در بهشت زهرا (س) را معرفی کند من به عنوان مدیرعامل این سازمان اعلام می‌کنم که چهار برابر آن مبلغ را به فرد معرفی‌کننده پاداش می‌دهم.

خال با اشاره به سایت دیوار گفت: در سایت دیوار همه چیز خرید و فروش می‌شود و اگر کلیه را هم در سایت دیوار جستجو کنید، هستند کسانی که آن را خرید و فروش می‌کنند و در رابطه با قبر هم در این سایت همین‌طور عمل می‌شود و هستند کسانی که قبر را ۱۶ میلیون تومان از سازمان بهشت زهرا (س) خریداری می‌کنند و در سایت دیوار با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسانند و جلوگیری از این اقدام در گرو آگاهی مردم از این موضوع است که می‌توانند با مراجعه به بهشت زهرا (س) همان قبر را با قیمت ۱۶ میلیون تومان خریداری کنند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در رابطه با قیمت قبرهای خانوادگی در بهشت زهرا (س) گفت: نحوه واگذاری آرامگاه خانوادگی نیز به این شکل است که ما ۲۰ قبر را در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم که با قیمت ۱۶ میلیون برای هر قبر مبلغ یک مقبره خانوادگی ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود.

وی تاکید کرد: هرگونه نقل و انتقال قبور در بهشت زهرا ممنوع است و اعلام می‌کنم که تا به امروز هیچگونه خرید و فروش قبری زیرنظر سازمان بهشت زهرا صورت نگرفته است.

خال درباره فعالیت برخی از استارت‌آپ‌های خدماتی بهشت زهرا (س)، گفت: در چند هفته اخیر شاهد فعالیت استارت‌آپ‌هایی در بهشت زهرا (س) بودیم؛ برای افرادی که امکان مراجعه حضوری به بهشت زهرا (س) را ندارند خدمات غیرحضوری مانند شستشوی سنگ و تزئین قبور درگذشتگان را برای افرادی که امکان مراجعه به بهشت زهرا (س) را ندارند را با اخذ هزینه‌هایی انجام می‌دهند.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: اعلام می‌کنم هیچ‌کدام از این برنامه‌ها زیرنظر سازمان بهشت زهرا (س) نیست و دایرکنندگان این دست برنامه‌ها هیچ‌گونه مجوزی از سازمان بهشت زهرا (س) ندارند.

وی افزود: از سوی مدیریت اطلاعات سازمان بهشت زهرا (س) برنامه‌ای جامع شامل خدمات غیرحضوری در دست طراحی و اجرا است که پیش‌بینی ما این است که تا سه ماه آینده از برنامه جامع خدمات غیرحضوری سازمان بهشت زهرا (س) رونمایی شود و به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 379060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.