پنج درصد سالمندان اصفهان بیماری مزمن دارند

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: سالمندان باید نیازها و احساسات خود را بدون حس اینکه سربار هستند بیان کنند.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت حفظ استقلال در دوران سالمندی اظهار کرد: با بالا رفتن سن اشخاص و رسیدن به دوران سالمندی  بعضی از توانایی‌ها افت پیدا می‌کند، اما حفظ  استقلال در امور شخصی دوران سالمندی به طور خاص در بهداشت روانی سالمندان بسیار مؤثر است و کاهش استرس‌های او را به دنبال دارد.

وی با تاکید به اینکه هر چه قدر افراد سالمند احساس وابستگی بیشتری به اطرافیان و فرزندان داشته باشند حالت تنش و استرس روانی به آنها دست می‌دهد، افزود:  برعکس اگر سالمندان مستقل بوده و بیشتر حالت خود مراقبتی داشته و بر مبنای اختیار و اراده خودشان تصمیم‌های زندگی را بگیرند این اتفاق باعث افزایش نشاط اجتماعی، احساس مفید بودن و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

این مشاور و روانشناس با بیان اینکه تمایزی بین وابستگی و حمایت وجود دارد، گفت: انسان‌ها به طور ذاتی نیازمند حمایت عاطفی و اجتماعی هستند. حمایت به معنای وابستگی سالمند نیست و مقوله‌ای است که بایستی حتماً در زندگی روزمره آنها از سوی فرزندان و اطرافیان در زمینه کمک به انجام کارهای روزمره‌شان وجود داشته باشد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: وابستگی سالمند به معنای این است که او به طور کامل اختیار و قدرت تصمیم‌گیری در انجام کارهای روزانه را از دست می‌دهد و در همه امور وابسته به فرزندان و فامیل  است. خوشبختانه آمار نشان می‌دهد که ۸۰ درصد سالمندان در امور شخصی استقلال دارند و ۱۵ درصد هم با یک کمک جزئی می‌توانند این استقلال را حفظ کنند و فقط پنج درصد سالمندان به دلایل بیماری‌های مزمنی مانند آلزایمر و بیماری‌های جسمانی که دارند وابسته به فرزندان و فامیل هستند.

ناجی تصریح کرد:استقلال مالی و اقتصادی هم به استقلال فردی یک سالمند کمک می‌کند. برای اینکه اشخاص مسن از پیری زودرس جلوگیری کنند، بایستی استقلال خود را در زمینه انجام کارهای شخصی مانند نظافت، استحمام، غذا خوردن حفظ کرده و مستقل عمل کنند و خودشان را وابسته به دیگران نکنند.

وی ادامه داد: سالمندان در انجام اموری مثل مهمانی، تفریح رفتن و خرید کردن که جنبه عمومی‌تری دارند می‌توانند از حالت استقلال به سمت مشارکت اجتماعی پیش بروند.

 وی با بیان اینکه انسان یک موجود اجتماعی است، افزود: یکی از ملزومات ارتباط‌های اجتماعی داشتن تعاملات بین فردی است که سالمند با دیگران دارد و همین تعاملات می‌تواند سبب ساز ارتباطات گسترده اجتماعی او با دیگران شود و اجتناب از گوشه‌گیری و انزوا طلبی را به دنبال دارد.

این مشاور و روانشناس معتقد است هنگامی که افراد سالمند در تصمیم گیری‌های جمعی قرار می‌گیرند بایستی استقلال شخصی‌شان را حفظ کنند اما گاهی اوقات در جمع هم می‌طلبد که انسان به دلیل همراهی با نظر جمع مستقلانه عمل نکنند و در کارهای جمعی مشارکت کرده و مطابق با نظر اکثر افرادی که در کنارشان قرار دارند رفتار کرده و با آنها تعامل جمعی را داشته باشند. اما در امورشخصی و خصوصی تا آنجایی که مقدرو است افراد باید از وابستگی پرهیز کرده و مستقلانه کارها را انجام دهند.

لزوم شفاف‌سازی در ابراز احساسات

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: سالمندان در ابراز احساسات باید شفاف سازی کرده و نیازهایشان را بدون احساس سربار بودن بیان کنند. به هرحال بیان نکردن نیازها و احساسات از جانب خود فرد سالمند باعث می‌شود که فرزندان و اطرافیان بر مبنای حدس و گمان اقدام به کمک به فرد سالمند کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از سالمندان رفتن به مکان‌های خاصی را با استقبال دنبال می‌کنند، اظهار کرد: حضور سالمند در جمع و دریافت بازخوردهای مثبت باعث حضور مدوام آن‌ها در جمع می‌شود اما دریافت بازخوردهای منفی در جمع باعث  پرهیز و بی میلی او از حضور در مراحل بعدی در جمع می‌شود. بنابراین باید تفریح ورفتن به مکان‌های خاص با با انتخاب خود سالمندان باشد تا باعث حضور آنها در جمع شود  و از انزوای آنها جلوگیری کند.

ناجی با تاکید به اینکه خود مدیریتی یکی از مؤلفه‌های استقلال شخصی است، گفت: خود مدیریتی بدان معنا است که بایستی شخص تعیین شیوه زندگی خود و برنامه ریزی‌های استقلال رأی و اختیار در تصمیم گیری را داشته باشد. برای سالمندانی که از سوی فرزندان و وابستگان تعیین تکلیف می‌شود که چه غذایی بخورند و به کدام مکان‌ها بروند در حقیقت این اتفاق موجب از دست دادن  استقلال روانی و عاطفی آن‌ها می‌شود و حس سر بار بودن به آنها دست می‌دهد و عزت به نفس سالمندان را نیز ضعیف می‌کند.

این مشاور و روانشناس تصریح کرد: بنابراین احساس خود مدیریتی و استقلال شخصی سالمندان در زندگی باعث می‌شود که آنها در امور روزانه مختار عمل کنند و سرنوشتشان را خودشان رقم بزنند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: املاک و دارایی‌های سالمندان امنیت خاطری را برای خود آنها و فرزندان فراهم می‌کند. نکته حائز اهمیت در حیطه زندگی سالمندان این است که در بخشیدن دارایی وتملک به فرزندان باید سالمندان حدوسط را رعایت کنند تا خودشان بیش از اندازه به فرزندان وابسته نشوند و ایجاد احساس امنیت برای سلامت زندگی سالمندان لازم است.  

کد خبر 378946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.