یک سامورایی در تهران

نخستین سفر آبه به تهران، رشد دوباره عوام‌گرایی در زمان انتخابات و گشایش‌های جزئی در حصر، برخی از مهمترین عناوین روزنامه های امروز چهارشنبه - ۱خردادماه- است.

به گزارش ایمنا، شاید  بتوان گفت شینزوآبه در نخستین سفر خود به تهران، فارغ از آنکه این سفر با توصیه چه کسانی انجام می‌شود، در کنار تقویت مراودات اقتصادی با تهران، گوشه چشمی هم به نقش‌آفرینی سیاسی و دیپلماتیک در منطقه به عنوان یک کشور بزرگ آسیایی که کاهش تنش‌ها در خاورمیانه را دنبال می‌کند، داشته باشد.

آنچه روشن است، رابطه این کشور که دومین قدرت اقتصادی جهان پس از امریکا به شمار می‌آید با ایران  اغلب از فروش کالاهای ساخته شده و خرید نفت و مواد اولیه فراتر نرفته و متناسب با ظرفیت‌های موجود ایران نبوده است. ژاپن در جریان مناسبات خارجی خود به دنبال امنیتی فراگیر است و در عمل پایه‌های روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی‌اش را بر تحقق منافع اقتصادی‌اش بنا کرده است، بنابراین اهمیت رابطه این کشور با ایران را باید در میزان نفعی دانست که از قبال رابطه با آن به دست می‌آورد. پس مبالغه نیست اگر گفته شود عامل اقتصادی و معاملات نفتی، محور مهمی در همه فراز و نشیب‌های سیاست خارجی این کشور بوده است. نفتی که حیات اقتصاد ژاپن به آن وابسته است و هرگونه فراز و نشیبی در روند آرام و بهای آن لرزه بر اندام اقتصاد این کشور می‌اندازد.

اما رؤیای ترامپ برای توقف کامل صادرات طلای سیاه از ایران، ایده بن‌بست اجرای برجام و آرزوی زمستان سخت برای تهران آن چیزی نبود که ژاپن از متحد دیرینه خود انتظار داشته باشد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران  اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«دیپلماسی پدر و پسر» روزنامه ایران در ادامه  آورده :«صلح و ثبات خاورمیانه، برای ژاپن، امریکا و جامعه جهانی بسیار مهم است»، شاید این بخش از سخنان شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که پیشتر در تبیین نگاه دولتش به عرصه سیاست خارجی بر زبان آورده، وجه مهمی از اهداف سفر امروز او به تهران را پدیدار کند. سفری که به گفته علی ربیعی سخنگوی دولت، طی آن نخست وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری کشورمان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

آبه بلندپایه ترین مقام اجرایی توکیو است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تهران سفر می‌کند. سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به ژاپن چند روز قبل از سفر آبه به تهران و تایید سفر نخست وزیر ژاپن به ایران بعد از آن دیدار، گمانه‌زنی‌ها پیرامون این سفر را تحت الشعاع تلاش توکیو برای کاهش تنش‌ها بین تهران- واشنگتن قرار داده است.

بخصوص که ژاپن همزمان که متحد نزدیک به امریکاست از روابط حسنه ای هم با ایران برخوردار است. بیراه نبود که ترامپ در نشست خبری مشترک با آبه و با اشاره به سفر او به ایران گفت: «من می‌دانم نخست وزیر ژاپن رابطه خوبی با ایران دارد و باید دید چه اتفاقی رخ می‌دهد.» او در همین برنامه بدون اینکه اشاره ای به شرط و شروط گذشته دولتش برای گفت‌وگو با ایران کند، از آمادگی مذاکره با تهران سخن گفت. سخنی که با اعلام وزیر خارجه‌اش مبنی بر آمادگی گفت‌وگو بدون پیش شرط تقویت شد.

ناکامی آبه پدر در ماموریت خود به ایران

همه اینها زمینه‌ساز این تحلیل در رسانه‌ها و محافل سیاسی شد که آبه برای کاهش تنش میان ایران و امریکا عزم خود را جزم کرده است. اتفاقی که البته در کارنامه دستگاه دیپلماسی ژاپن سابقه دارد. سال ۱۳۶۲ «شینتارو آبه» وزیر خارجه وقت این کشور و پدر شینزو آبه با سفر به ایران برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تلاش کرد که البته چندان نتیجه بخش نبود.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی عملکرد جریان‌های سیاسی که باعث رشد دوباره عوام‌گرایی شده پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «پوپولیسم بیخ گوش انتخابات» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: فضای کشور اصلا انتخاباتی به نظر نمی‌رسد و جریان‌ها و احزاب سیاسی در یک سردرگمی به سر می‌برند. نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان تاکنون برنامه خاص و مدونی را برای مشارکت در انتخابات اسفندماه ۹۸ ارائه نکرده‌اند. اصلاح‌طلبان که تا کنون فقط تغییر نام داده‌اند و جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی را جایگزین شورای عالی سیاست گذاری کرده و در مقابل جریان اصولگرایی همچنان در آرزوی یک ائتلاف درون جریانی مانده است و نشست‌ها و دیدارهای چهره‌هایی همچون باهنر و ضرغامی راه به جایی نبرده. نداشتن استراتژی جدید مطابق با تحولات جامعه و انتظارات بدنه اجتماعی که در طی این چند سال توسط این دو جریان بی‌پاسخ مانده، همچنان به مسئله اصلی آنها تبدیل شده است. در پنج ماه باقی مانده تا انتخابات قرار است چه معجزه‌ای رخ دهد که جناح‌های سیاسی منتظر آن هستند، هر دو جریان از مجلس کنونی رضایت ندارند اما برای تغییر آن در آینده نیز برنامه و استراتژی خاصی هم ارائه نمی‌کنند.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به اظهارات محمد حسین کروبی فرزند حجت‌الاسلام مهدی کروبی در گفت‌وگو با ایلنا اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «کاهش محدودیت‌های کروبی، موسوی و رهنورد» این روزنامه از قول وی در پاسخ به این سوال که آیا گشایشی‌هایی که در مورد میرحسین موسوی و زهرا رهنورد صورت گرفته، در مورد آقای کروبی هم انجام شده است، نوشته است: در سال ۹۸ ماموران امنیتی یک سری گشایش‌هایی را ترتیب دادند از جمله اینکه گفتتد می‌توانیم برای محصوران ماهواره نصب کنیم. وی افزوده: با اینکه آقای کروبی در ابتدا زیاد موافق این کار نبودند، اما با صحبت خانواده مبنی بر اینکه اگر این کار انجام بشود خوب است، پذیرفتند.

کروبی با اشاره به اینکه کانال‌های محدودی برای آقای کروبی باز است، گفت: برای ایشان ماهواره گذاشتند اما شبکه‌های خیلی کمی را باز گذاشته‌اند. این شبکه‌ها تنها محدود به چند شبکه خبری فارسی است.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به واکنش‌های تأمل‌برانگیز رسانه های اصلاحات اختصاص دادو در تیتر یک خود نوشت: «شرطی‌سازی افکار عمومی؛ راهبرد جنگ اقتصادی آمریکا» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داده: کیهان هیچگاه از کاهش قیمت دلار ناراحت و عصبانی نشده است. اتفاقا قیمت دلار باید کاهش یابد و قیمت واقعی دلار کمتر از نصف قیمت حبابی این روزهاست. اما کاهش واقعی و پایدار با روش‌های اقتصادی رخ می‌دهد، نه نوساناتی که کارشناسان آن را ناشی از عوامل غیراقتصادی و گاهاً مصنوعی می‌دانند. نوساناتی که هم مردم را شرطی می‌کند و هم تولیدکنندگان را نگران و متضرر می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی آخرین تحولات بازار مسکن در تهران پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «قطب‌نمای تابستانی مسکن» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: رصد آخرین تحولات بازار مسکن در تهران، شش علامت تغییر در صحنه معاملات خرید آپارتمان را نشان می‌دهد. با نزدیک شدن به شروع فصل اصلی نقل و انتقالات ملکی، «چگونگی نبض آتی قیمت» به مهم‌ترین پرسش خریداران مصرفی تبدیل شده است. نتایج تحقیقات میدانی در این باره حاکی است: «انتظارات» سه ضلع بازار معاملات، یعنی خریدار، فروشنده و واسطه‌های ملکی، از حالت تداوم یا تکرار جهش قیمت مسکن به سمت نوسان محدود در فصل تابستان، چرخش کرده است. در برخی مناطق کلیدی (سابقه فروش بالا)، حتی انتظار ثبات قیمتی به‌وجود آمده است. کاهش درجه جذابیت خرید ملک در بین سفته‌ بازها نیز دومین علامت امیدوارکننده است. با این حال در تصویر ذهنی بازیگران بازار از فاز معاملات در تابستان پیش‌رو، «رکود اساسی» شکل گرفته که براساس آن انتظار می‌رود حجم خرید و فروش‌ها از زمان «پیش ‌رکود» نیز کمتر شود. مناطق تهران را می‌توان به لحاظ رفتار و جنس تقاضای مسکن، متراژ و سن بنای مورد جست‌وجو و همچنین بودجه خریداران به چهار دسته تقسیم کرد. در مناطق «جنوبی و مرز دو نیمه شمال و جنوب شهر» با توجه به وابستگی زیاد خریداران به وام مسکن، بی اثری سطح فعلی تسهیلات خرید به تشدید خروج تقاضا از بازار این مناطق دامن زده است.

کد خبر 378889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.