بی‌هویتی سرآغاز آسیب‌های اجتماعی است

یک فعال حقوق کودکان گفت: آسیب‌های بسیاری همزمان در انتظار کودکان بی‌هویت است که بدسرپرستی و بازماندگی از تحصیل آنها را به کودک کار، کودک معتاد، بیمار، بزه‌دیده و در نهایت کودکان بزهکار جامعه تبدیل می‌کند.

سمیه یخچالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی، اظهار کرد: این طرح موافقان و مخالفان خاص خود را دارد که همه این نگرانی‌ها طبیعی است و باید ملاحظاتی در این زمینه مدنظر قرار گیرد.

وی در خصوص اینکه منفعت این قانون برای چه قشری از این کودکان بیشتر است، افزود: این قانون بیشتر برای آن دسته از فرزندانی است که مادر ایرانی و پدرغیر ایرانی دارند و در حال حاضر شناسنامه ندارند و علاوه بر شناسنامه هیچ نوع مدرک هویتی ندارند.

مدیرعامل جمعیت حمایت از حقوق کودکان مهر زنده‌رود با اشاره به مهاجر بودن این دسته از افراد تصریح کرد: این دسته از مهاجرین بعضا به طور غیرقانونی وارد کشور شدند یا به هر دلیلی مدارک هویتی کاملی ندارند و به تبع وقتی شناسنامه ندارند از برخی حقوق اولیه محروم هستند.

وی در خصوص این حقوق گفت: حق تامین اجتماعی، حق تحصیل، حق بهداشت و درمان که این حقوق اگرچه با داشتن شناسنامه رایگان نمی‌شوند اما روند گرفتن خدمات و بهره‌مندی از آنها تسهیل می‌شود.

یخچالی با بیان اینکه این قانون کمک بزرگی برای ادامه تحصیل این دسته از کودکان است، اظهار کرد: تعداد بسیاری از این فرزندان، کودکان بازمانده از تحصیل هستند هرچند تعداد چنین ازدواج‌هایی که حاصل آن کودکان بدون شناسنامه بوده کم نبوده است.

وی با بیان اینکه این ازدواج‌ها با مشکلات بسیارش در مناطق مرزی بیشتر دیده می‌شود، افزود: مناطقی چون سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی استان‌هایی هستند که مشکلات ازدواج با مردان غیر ایرانی بیشتر در آنها دیده می‌شود.

بیشترین کودکان بی‌هویت حاصل ازدواج با افاغنه است

این فعال حوزه حقوق کودکان در خصوص وضعیت اصفهان در این موضوع گفت: در مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان که شامل چندین محله است این موضوع ازدواج با مردان غیرایرانی به وضوح دیده می‌شود و حتی در حال افزایش هم هست.

وی دلیل اصلی این ازدواج‌ها را پرداخت پول از طرف غیرایرانی‌ها دانست و اظهار کرد: متاسفانه مردان تبعه افغانستان پول خوبی برای ازدواج با دختران پرداخت می‌کنند که این امر خود عامل تطمیع خانواده‌های فقیر دختران بوده است.

یخچالی با اشاره به فقر موجود در چنین خانواده‌هایی تصریح کرد: دیده شده که مردان خانواده دختر اعم از پدر یا برادران با این خواستگاران تبعه کشورهای اطراف که عموما جنگ‌زده هم هستند وارد معاملات موادمخدر یا قاچاق می‌شوند و به نوعی دختران قربانیان روابط این چنینی می‌شوند.

وی مباحث فرهنگی را از دیگر دلایل این نوع ازدواج‌ها دانست و اظهار کرد: به خصوص در میان هموطنان اهل سنت در مناطق مرزی به راحتی ازدواج‌های ایرانی، افغانی را می‌پذیرند و دختران ایرانی اهل سنت بسیاری در این مناطق به عقد پسران افغانی درآمده‌اند البته این موضوع در شیعیان هم هست اما تا حدودی کمتر است.

مدیرعامل جمعیت حمایت از حقوق کودکان مهر زنده‌رود در خصوص وضعیت کودکان حاصل از چنین ازدواج‌هایی افزود: کودکان چنین ازدواج‌هایی به دلیل نداشتن مدارک اولیه در مدارس ثبت نام نمی‌شوند و معمولا به کار واداشته می‌شوند که در خانواده‌های افغانی بیشتر کودکانی که مدرسه نمی‌روند به کار گماشته می‌شوند.

یخچالی با اشاره به ورود این کودکان به خیابان صدمات بسیاری به آنها وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: اولین تاثیر محیط ناامن خیابان بر این کودکان ورود آنها به باندهای توزیع موادمخدر است حتی از این کودکان انواع سوءاستفاده‌ها صورت می‌گیرد که تعرض جنسی یا بیگاری کشیدن از این دسته است.

وی با تاکید بر اینکه آسیب‌های بسیاری همزمان در انتظار این کودکان است، تصریح کرد: کودکان بی‌هویت بازمانده از تحصیل در ادامه به کودک کار، کودک بدسرپرست و بعد از آن کودک معتاد، بیمار، بزه‌دیده و در نهایت کودکان بزهکار جامعه تبدیل می‌شود.

این فعال حقوق کودکان با اشاره به بدسرپرست بودن این کودکان گفت: عموما این کودکان والدین موثری ندارند و در بسیاری موارد اعتیاد یا انحطاط اخلاقی در این والدین دیده می‌شود و این کودک بدسرپرست همزمان دچار آسیب‌های فراوانی است.

یخچالی با ابراز تاسف از درگیری این کودکان در موضوعات پیچیده همزمان گفت: این کودکان به دلیل شرایط بهداشتی بد دچار بیماری‌های جسمی خطرناک هم می‌شوند و حتی بیماری‌های روحی، روانی و خلقی هم بخش دیگری از آسیب‌هاست که همه این زنجیره را همان نقطه ابتدایی که نداشتن شناسنامه است مربوط می‌شود.

وی در خصوص ویژگی‌های رفتاری این کودکان گفت: متاسفانه شرایط بد زندگی مشکلات رفتاری بسیاری شامل بدخلقی، افسردگی، نداشتن عزت نفس، عدم وجود اعتمادبه نفس، اضطراب، نداشتن قدرت حل مسئله و عدم کنترل خشم را در این کودکان تشدید می‌کند.

این فعال حقوق کودکان با ابراز امیدواری از حل شدن مشکلات این دسته از کودکان گفت: امیدواریم این قانون تا حدودی بتواند از بازتولید چنین کودکانی جلوگیری کند و وضعیت چنین کودکانی را تغییر دهد تا از نقطه ابتدایی آن آسیب‌های فراوان برای آنها ایجاد نشود.

کد خبر 378799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.