۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
سیب زمینی چرا گران شد؟!

عرضه دیر هنگام سیب زمینی اصفهان و همدان به دلیل طولانی تر شدن فصل سرما، صادرات و شبکه توزیع نامناسب دلایلی است که برای افزایش قیمت این محصول عنوان می‌شود اما پیش بینی شده است که با توزیع سیب زمینی اصفهان از هفته آینده قیمت‌ها متعادل تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از گرانی پیاز حال نوبت به سیب زمینی رسیده که یکی از مهم ترین دلایل آن را همچون پیاز، تغییرات آب و هوایی و طولانی تر شدن فصل سرما عنوان می کنند، سیب زمینی که سال گذشته در همین فصل با قیمت هر کیلو یک تا دو هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون تا هر کیلو هشت هزار تومان نیز در بازار فروخته شده که نگرانی زیادی برای مردم ایجاد کرده‌است.

با توجه به اینکه این محصول یکی از مهمترین اقلام سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی است، قیمت‌های دور از انتظار آن باعث نارضایتی مردم شده و بسیاری از آنها را در تامین این نیاز خود با مشکل روبه رو کرده است.

در چند روز اخیر گمانه زنی‌هایی برای دلایل این افزایش قیمت انجام شد اما برخی دلیل اصلی آن را صادرات دانسته اند. ضمن اینکه رفع ممنوعیت صادرات سیب زمینی و پیاز سوم اردیبهشت ماه امسال به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه ای به رییس گمرک کشور ابلاغ شد.

البته اسدالله عباسی، عضو هیئت رییسه مجلس دیدگاه جدیدی را در این باب طرح می کند و می گوید: " تعیین قیمت محصولات کشاورزی از سوی دستگاه‌های نظارتی انجام نمی‌شود، بنابراین قیمت‌های تعیین شده برای این محصولات نشان از ضعف دستگاه‌های نظارتی دارد در چرخه تولید دارد زیرا از تولید تا مصرف هماهنگی وجود ندارد و هر نهاد و ارگانی مانند جزایر جدا افتاده رفتار می‌کنند."

در همین راستا موضوع را از مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان جویا شدیم که به اعتقاد او با عرضه دیر هنگام سیب زمینی تولید اصفهان و همدان در  بازار، خلا توزیع ایجاد شد اما ظرف چند روز آینده با توزیع این محصول قیمت ها کاهش می‌یابد.

فرهاد حاجی مرادی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه الگوی کشت برای کشاورزان، قیمت سال گذشته است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کشاورزان توجهی به وضعیت رقبا و توصیه متخصصان تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی نمی‌کنند و توصیه های الگوی کشت توسط کشاورزان رعایت نمی‌شود، کشاورزان برای انتخاب محصولی که می‌خواهند کشت کنند به صورت تجربی عمل کرده و با توجه به اینکه چه محصولی سال گذشته سود زیادی داشته بازهم همان محصول را کشت می کنند.

نباید برای نوسانات گذری اجازه واردات داده شود

وی تصریح می کند: کاهش تولید باعث افزایش قیمت ها در بازار شده است، نکته ای حائز اهمیت این است که نباید برای نوسانات گذری اجازه واردات سیب زمینی یا پیاز داده شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت سیب زمینی را سیلاب‌هایی که در فصل کشت و کار در منطقه گرگان و خوزستان جاری شد، عنوان می‌کند و می‌افزاید: سیب زمینی که در این فصل باید به بازار تزریق می‌شد دیر تر توزیع شد،  همچنین سیب زمینی اصفهان که چند روزی است برداشت آن شروع شده است باید زود تر به بازار عرضه می‌شد اما امسال به دلیل تغییرات آب و هوایی و طولانی تر شدن فصل سرما و مساعد نبودن شرایط رشد محصول، و عرضه دیر هنگام محصول به بازار، قیمت‌ها افزایش یافت.

به گفته حاجی مرادی سطح زیر کشت سیب زمینی استان اصفهان سه هزار و ۱۵۰ هکتار است و توزیع این محصول از چند روز گذشته آغاز شده است، از هر هکتار ۴۰ تن سیب زمینی برداشت می‌شود و با توزیع تمام تولیدات و همچنین سیب زمینی همدان در بازار، قیمت‌ها متعادل تر خواهد شد.

شبکه توزیع نامناسب گریبانگیر محصولات کشاورزی

حاجی مرادی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها موقتی است، می گوید: مشکل بزرگ دیگر و عمومی برای محصولات کشاورزی، شبکه توزیع نامناسب آنها است.

وی وضعیت نظام عرضه این محصول در میدان میوه و تره‌بار را اینگونه شرح می‌دهد: قیمت محصولی که به کشاورزان پرداخت می‌شود تفاوت زیادی با قیمت‌هایی که به دست مردم می‌رسد دارد، محصول زمانی که به میدان آورده می‌شود چون کد رهگیری ندارد، بین بنکداران دست به دست می‌شود، تا به دست خرده فروشان می‌رسد و خرده فروش نیز به راحتی با سود ۳۵ درصد آن را به فروش می‌رساند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار می کند: صادرات سیب زمینی و پیاز در شرایط فعلی آزاد است و برای متعادل کردن بازار باید محدودیت صادرات سیب زمینی اعمال شود.

صادرات هر محصول کشاورزی با این قیمت از دلار سود آور است

حاجی مرادی تاکید می‌کند: در شرایط کنونی به دلیل افزایش قیمت دلار، صادرات هر محصول کشاورزی سود آور است، اما  تشکل‌های تولیدی محصولات کشاورزی با مدیریت بازار، می‌توانند علاوه بر تامین نیاز داخل صادرات نیز داشته باشد مشکلی در قیمت ها و وضعیت بازار داخلی به وجود نمی‌آید  همانگونه که قیمت پیاز هم اکنون با وجود آزاد بودن صادرات، منطقی است.

وی می‌افزاید: با ورود این تشکل ها به بازار ، دلالی ها در بازار کاهش می‌یابد و با تکمیل شدن زنجیره تامین و توزیع محصولات کشاورزی سود حاصل از فروش مستقیم این محصولات به کشاورزان تعلق می‌گیرد، تشکل‌های تولیدی در این حوزه تا کنون نقش کمرنگی در توسعه بازار داشته اند اما تجربه جهاد کشاورزی در توزیع محصولات گلخانه ای ثابت کرده‌است ورود تشکل ها به بخش توزیع تاثیر به سزایی در مدیریت بازار دارد.

جلوگیری از صادرات مهم‌ترین راهکار برای کاهش قیمت سیب‌زمینی است

 ناصر اطرج، رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار نیز با اعتقاد بر اینکه افزایش قیمت به دلیل صادرات است، می‌گوید: در آینده نزدیک با توزیع سیب زمینی اصفهان در  بازار، قیمت‌ها متعادل خواهد شد اما در اصل تا زمانی که صادرات این محصول متوقف نشود قیمت‌ها کاهش جدی نمی‌یابد.

وی می‌افزاید: سیب زمینی اصفهان یک هفته است که به بازار وارد شده اما مقدار آن زیاد نیست، پیش بینی می‌شود در روزهای آتی با افزایش عرضه این محصول قیمت آن در بازار کاهش یابد.

در همین پیوند رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان، از کاهش قیمت سیب زمینی ظرف ۱۰ روز آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: کشت سیب زمینی اصفهان امسال به دلیل تغییرات آب و هوایی دیر تر انجام شد، در منطقه درچه و شرق اصفهان سیب زمینی کاشت شده وتا ۱۰ روز دیگر میزان سیب زمینی در بازار زیاد خواهد شد بنابراین قیمت آن نیز با افزایش عرضه کاهش می‌یابد.

نوروز علی اسماعیلی معتقد است: تا زمانی که عرضه سیب زمینی که از شهرهای دیگر به بازار اصفهان می‌آید در قالب بسته بندی انجام نشود نمی‌توان کیفیت آن را تضمین کرد، سیب زمینی که اکنون در بازار موجود است کیفیت خوبی ندارد.

کد خبر 378786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.