۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
خطر افسردگی در سالمندان جدی است

افسردگی در هر سنی بروز می کند، باید بدانید که سالمندان نیز در معرض ابتلا به این اختلال روحی هستند. بسیاری از افراد بر این باورند که افسردگی سالمندان امری طبیعی بوده، اما لازم به ذکر است که سالمندان نیز مانند هر شخص دیگری باید تحت درمان قرار گیرند.

به گزارش ایمنا، افسردگی در سنین بالاتر، معمولا با بیماری ها یا ناتوانی های دیگری همراه است. به علاوه افراد مسن با از دست دادن حمایت اجتماعی به دلیل مرگ همسر یا خواهر و برادر، بازنشستگی و تغییر مکان زندگی، مواجه هستند. به دلیل تغییرات شرایط زندگی فرد سالمند و این حقیقت که کندتر شدن آنها عادی تلقی می شود، پزشکان و اعضای خانواده سالمند ممکن است متوجه بروز افسردگی در آنها نشوند و انجام درمان های موثر برای معالجه افسردگی شان به تاخیر بیفتد.

اکنون شش میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال در ایران وجود دارد که این رقم 8.3 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود و سالمندان ثبت شده در خراسان شمالی 67 هزار و 606 می باشند که بیش از 29 هزار نفر آنان در شهرها و مابقی در مناطق روستایی و عشایری و در حاشیه شهرها ساکن هستند که از این تعداد 51 هزار و 800 نفر حداقل یک بار مراقبت های ادغام یافته سالمندان را از مراکز بهداشتی درمانی دریافت کرده اند.

با توجه به حرکت جامعه به سمت افزایش سن سالمندی، مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در این خصوص توضیح داد: بسیاری از سالمندان جامعه در سنین پیری به دلیل بازنشستگی و بیکاری، از دست دادن همسر و ابتلا به بیماری‌های مزمن دوره پیری، افسرده شده و امید به ادامه زندگی را از دست می دهند.

زهرا یوسف نژاد، مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگویی با وبدا  با بیان اینکه مهمترین خطر در ابتلا به افسردگی اقدام به خودکشی است، ادامه داد: متاسفانه بیشترین خودکشی‌ها در سنین سالمندی به وقوع می پیوندد.

وی با بیان اینکه سابقه افسردگی در افراد باید بررسی شود، اضافه کرد: متاسفانه در جامعه ما درمان بیماری‌های روان یک تابو و ننگ است و به همین دلیل بسیاری از افراد از مراجعه به روانپزشک خجالت می کشند.

وی افزود: در صورت ابتلا به سرماخوردگی فرد با مراجعه متعدد به پزشک خود را درمان کرده اما وقتی روان وی آزرده شود، با بی توجهی یا خود درمانی زمینه عوامل و خطرات جدی بعدی را فراهم می سازد.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه درمان روان بسیار مهم است، تصریح کرد: ابتلا به افسردگی مانند سایر بیماری ها علت دارد و ممکن است در صورت کم کار شدن یکی از هورمون های مغز مانند هورمون سروتونین، فرد احساس اضطراب و بی قراری داشته باشد.

یوسف نژاد با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد با رژیم دارویی و جلسات روان درمانی فرد به صورت کامل بهبود یافته و به شرایط عادی بر می گردد، خواستار تابوشکنی و مبارزه با هموفوبیا در زمینه مراجعه به روانپزشک و درمان بیماری‌های روان شد.

وی ادامه داد: در سنین بالا افراد به دلیل کم تحرکی، ورزش نکردن، بیکاری و از دست دادن همسر، احساس ناامیدی می کنند، لذا با توجه به این مساله، موضوع درمان مهم و از آن مهمتر پیگیری روند درمان تا بهبود کامل است.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: در پروسه درمان روان، رژیم دارویی در کنار درمان‌های روان شناختی پاسخ مثبت می دهد و این دو عامل مکمل یکدیگر در بهبود فرد مبتلا به افسردگی هستند.

یوسف نژاد اظهار کرد: افسردگی در جامعه بیماری شایعی است که در صورت مشاهده علائمی مانند خشمگین شدن، غر زدن، کنترل از دست دادن و مواردی از این قبیل باید احتمال داد فرد به این اختلال مبتلا شده است.

کد خبر 378735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.